Pehrbau Postad 12 maj 2008 Postad 12 maj 2008 Vad tror ni ljudkillar om möjligheten att använda två Röde NTG2 på samma stativ men i 90 graders vinkel för ljudupptagning från en kör med 40 personer. De skulle anslutas till min XH A1. En annan mikrofon på stativ för en sångsolist och en fjärde mikrofon på stativ till körledarens annonsering och kommentarer. Dessa två mikrofoner anslutna till två andra kameror. Vid en tidigare inspelning för några år sedan blev ljudet inte särskilt bra i mina gamla öron men nu hoppas jag att det borde bli bättre. Använder Adobe Audtion för ljudbearbetningen. Egentligen skulle min signatur här vara "okunnig ljudgubbe" men får behålla min gamla signatur. 0 Citera
Luzer Postad 12 maj 2008 Postad 12 maj 2008 Det skulle nog funka bra, fast jag hade nog provat att köra A-B stereomikning istället, alltså inte X-Y då man kanske vill ha möjligheten att få kören lite bredare. Men det får man nästan prova sig fram till. När du mikar A-B så ställer du mikarna en bit ifrån varandra, risken är att det blir ett hål i mitten, och X-Y är lättare om man vill kunna göra hela kalaset mono då tanken är att kapslarna ska vara på lika stort avstånd från ljudkällan fast bara riktade åt olika håll då. S Sen är ju avståndet till kören något man får prova sig fram på också, och ntg´erna är ju ganska riktade så jag tror du får backa endel för att täcka hela kören. Sen vill man ju ofta ha endel klang också om de är i en kyrka tex. Men detta är också nåt man måste prova sig fram till, jag hade nog börjat på en 5-6m och se hur förhållandet blir. 0 Citera
Pehrbau Postad 12 maj 2008 Författare Postad 12 maj 2008 Tack för dina synpunkter. Det är i en ganska liten kyrka och kören är uppställd i fyra rader där raden näst längst fram är längst med 10 personer och de andra kortare. Vid det tillfället var det trångt och 35 personer. Sällan blir det fler. Bra synpunkter och får tänka på det du säger med bl a hål i mitten. Det är inte särskilt mycket eko i lokalen och särskilt inte när det är fullsatt, vilket det i regel är. Min fru deltar så det är ett gratisjobb så det får inte kosta skjortan! 0 Citera
Christian van Caine Postad 12 maj 2008 Postad 12 maj 2008 För en kör hade jag mycket hellre använt njure-mickar, shotguns är alldeles för riktade för att funka i stereosammanhang. Speciellt för musik. Rödes NT3 är hyggliga, men har man lite mer pengar så är AKG C451B väldigt bra & Oktava 012 fantastiska. Har du nån speciell budget eller så? Finns många fler bra mickar för sånt här, men lägre filmmickar är direkt dåliga för bred sång. 0 Citera
Pehrbau Postad 12 maj 2008 Författare Postad 12 maj 2008 Christian, Nej, jag har inte någon budget alls. Om jag gör inspelningen så får den bli väldigt amatörmässig. Det är trångt och besvärligt i lokalen och bara att lyckas hålla publiken från att tafsa på mikrofonstativen är en prestation. Men kören tycker det är trevligt att få en skiva med sig själva. Det är en pensionärskör men en bra sådan. Jag tackar för synpunkterna från er båda och alltid har man lärt sig något. 0 Citera
plf66 Postad 16 maj 2008 Postad 16 maj 2008 Jag har spelat in "kör i kyrka" några gånger. Totalt 0-budgetprojekt. Två gånger är det "bara" för att göra cd. Då hade jag två Sennheiser MD421, uppställda A-B på vardera körhalva. Inkopplade till Behringer-mixer, sen inspelat på minidisc (PCM-läge). Minimal efterberarbetning gjord, PCM-filen från MD intagen i dator, tillsnyggad lite och uppdelad i olika spår. Tidigare har jag använt nästan samma teknik för videoinspelning, så jag spelat in med XM1 som saknat XLR. Då spelade jag in på MD också (med i Atrac), eftersynkat i Premiere och sen kopierat på VHS. Ska damma av nån av de gamla och lägga på DVD inom närmaste tiden tänkte jag. Nu vill jag ersätta Behringermixer inom kort, eller rättare sagt komplettera med en bättre mikrofonförstärkare men det återkommer jag om i en ny tråd. 0 Citera
Luzer Postad 16 maj 2008 Postad 16 maj 2008 Jag har spelat in "kör i kyrka" några gånger. Totalt 0-budgetprojekt. Två gånger är det "bara" för att göra cd. Då hade jag två Sennheiser MD421, uppställda A-B på vardera körhalva. Inkopplade till Behringer-mixer, sen inspelat på minidisc (PCM-läge). Minimal efterberarbetning gjord, PCM-filen från MD intagen i dator, tillsnyggad lite och uppdelad i olika spår. Tidigare har jag använt nästan samma teknik för videoinspelning, så jag spelat in med XM1 som saknat XLR. Då spelade jag in på MD också (med i Atrac), eftersynkat i Premiere och sen kopierat på VHS. Ska damma av nån av de gamla och lägga på DVD inom närmaste tiden tänkte jag. Nu vill jag ersätta Behringermixer inom kort, eller rättare sagt komplettera med en bättre mikrofonförstärkare men det återkommer jag om i en ny tråd. Tror vi har diskuterat det här tidigare men men, funkade verkligen 421´erna bra? De är ju dynamiska och kräver således att man är väldigt nära ljudkällan för att få någorlunda bra ljud. Kondensatormikar är nästan ett måste skulle jag säga vid stereoinspelning av kör. 0 Citera
plf66 Postad 16 maj 2008 Postad 16 maj 2008 Tror vi har diskuterat det här tidigare men men, funkade verkligen 421´erna bra? De är ju dynamiska och kräver således att man är väldigt nära ljudkällan för att få någorlunda bra ljud. Kondensatormikar är nästan ett måste skulle jag säga vid stereoinspelning av kör. Ja, i mitt fall fungerade bra. Och det var väl lite erfarenhet det frågades om, även om jag inte kan nått om Röde. Skulle jag har pengar i budgeten så skulle jag kanske testa nått nyare i mikrofonväg, men gärna parallellt med de grå 421:orna. Men f-n vet om målgruppen egentligen skulle blir mer nöjd när medelåldern var sådär 65+ och majoriteten lyssnade på en cd-radio i köket. Men för den skull ska man ju inte göra ett dåligt jobb. Jag tror att med en stark kör och bra lokal så fungerade min uppställning bra. Extraanslaget jag hade till första inspelning räckte precis till att köpa ett par mikrofonstativ som nådde ungefär 2 m över golvnivå. :-) 0 Citera
Christian van Caine Postad 16 maj 2008 Postad 16 maj 2008 Jodå, även dom kommer höra stor skilnad om man byter ut dom dynamiska mot bra kondingar. Faktum är att dom lär uppskatta det mest iom att hörseln i den åldern får mer fokus på mellanregistret blir känsligare för bummel. Jag är osäker på om jag skulle rekomendera Line Audio CM3 eller Röde NT3 mest för kyrkor, jobbade mycket med sånt för några år sen men har inte kvar nåt material att friska upp minnet med. CM3 kostar en tusing & har en väldigt jämn & rik kurva. NT3 kostar två tusingar per styck och har fler frequensbortfall men mycket luft & brilljans i ljudet. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.