Spiritual_Chaos Postad 9 maj 2008 Postad 9 maj 2008 har fått erbjudande av en kille från England att göra en musikvideo till honom i samma stil som denna video jag gjort: Han säger att han ska släpa en skiva via ett independant bolag etc och så... problemet är att han skrev och frågade "what I would be charging?" Jag har aldrig tagit betalt för något tidigare, men detta kanske är min enda chans att kunna säga att man fått betalt för sitt filmskapande :) Så, någon som jobbar mycket med musikvideor eller gjort videor år någon som varit knuten till ett independant skivbolag - och vet ungefär vad man kan begära? Har ingen aning... skulle påe tt sätt lika gärna kunna skriva 50pund liksom... men hade vart kul att få ut något mer... 0 Citera
16kolon9 Postad 9 maj 2008 Postad 9 maj 2008 Du förtjänar respekt för dit skapande. Det var början. När det gäller din musikvideo kan du fråga om de har en färdig idé som de vill att du genomför. Var ska musikvideon visas? Vad har de för budget? OM de erbjuder dig att bli känd och använda videon till ditt showreel kan du säga att du redan är känd och din Tori-Amos-video redan gjort dig känd. Ditt alternativ är att jobba gratis åt dig själv för något som du äger själv, jobba nästan gratis för ett skivbolag eller jobba ordentligt. Det finns ingen exakt prisbild men fråga efter vad de har för budget först. Det ger en fingervisning om vad de värderar ditt arbete till. Om du förväntas skapa hela musikvideon sköter du flera upphovsrättsligt skyddade verk. Du skriver manus. Du animerar. Du fotograferar. Du redigerar. Du skapar ett konstverk i stil med din länkade video. Du kan fortsätta att göra egna musikvideos på kända låtar som till ditt showreel själv. Så du kan till börja med att begära 400000 och se hur de reagerar. Om de inte säger nej tack, säger du plus omkostnader. Fortfarande tyst? Då säger du till plus en assistent, och en fotograf, och betalt hotell under inspelning. Plus hyra för utrustning. Om de vill ha mer än animerat blir det dyrare ändå. 0 Citera
Gabrielwatson Postad 10 maj 2008 Postad 10 maj 2008 jag tror inte ett independent skivbolag vänder sig till en relativt okänd (!?) regissör (förlåt spiritual C om jag har fel) och har 400´ i budget... men du kanske bara skämtade, 16kolon9 ? du ska be om 10-15 000 kr och sen är det bara att jobba och inte sova på 3 veckor, drar du över budgeten är det du som betalar, säg även att mastringskostnaderan är exkluderade från budgeten (dvs sändnings mastrarna=digibetorna) sen har du en video i din reel, ju snyggare den blir desto större chans att du får göra en till video någon gång igen utan att tjäna ett enda krona, och om du har talang och jobbar riktigt djävla hårt varje gång så kommer du efter kanske 8-10 videor få lite större budgetar, kanske 100 000 kr i sverige, men då kommer de vilja att du filmar på minst 16 mm och alla som jobbar på din produktion kommer vilja ha betalt så du kommer ändå inte att tjäna några pengar, MEN om du fortfarande orkar och gör snygga videor (som ser dyra ut) och aldrig missar en deadline, ja då kanske du kommer kunna göra 500 000 kr budget videor om några år och då får du behålla 10% (om inget går åt helvette och din producent räknat rätt, annars är det ju ditt arvode som ryker först!) för dom 50 000 kr på faktura får du behålla 25 000 efter skatt och för den slanten har du jobbat dygnet runt i 4-5 veckor, du får alltså ungefär konsum-lön.. och bwt upphovsrätten till verket äger skivbolaget för all framtid... VÄLKOMMEN TILL MUSIK-VIDEO BRANCHEN!! 0 Citera
Spiritual_Chaos Postad 18 maj 2008 Författare Postad 18 maj 2008 Jag är väl suåperduper okänd.. haha... kan v'äl inte ens kalla mig regissör. Men verkar som jag får 1000SEK per dag jag arbetar, alternativt kunde jag få en procent av artist royalties men det verkar krångligare... plus vem vet om klåten tar sig ngnstans. 0 Citera
16kolon9 Postad 19 maj 2008 Postad 19 maj 2008 Du menar att du får 1000 SEK före skatter och avgifter per 24 timmar plus ett par extra dagar för att jobba hårt.?!... Och du får betalt på faktura som du får jaga runt i 90-120 dagar för att ens få betalt för i efterskott. Hur ska du kräva in pengar från en bolag i england? Det är ditt fria val att fortsätta att göra egna demos på redan kända artister och använda dem som showreel på nätet. Under tiden kan du betala dina omkostnader med andra kneg. För den ynka penning de erbjuder dig kan de väl hitta någon som bor granne med dem och som de kan riskera att betala i tid till. Vem sitter på materialet? I england har den en annan rättslig tradition med avseende på upphovsrätt. Där kan man avtala bort den ideella rätten och sälja alla rättigheter. Om du inte sitter med material i din hand tills du har fått betalt får du nog aldrig betalt. Så var beredd på att jobba gratis och sedan tappa kontrollen av materialet. Men om du vill jobba gratis åt någon annan än dig själv kan ingen stoppa dig. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.