AnnaElisabeth Postad 5 maj 2008 Postad 5 maj 2008 hej alla. har lite ljusfrågor som jag skulle behöva ha svar på om en videokamera har 8 lux som minsta belysning och en annan har 5 lux. hur mycket skiljer det egentligen då? hur mkt är en lux? Satt och tittade på en panasonic nv-gs330 och det stod att den hade 1 lux som minsta belysning med color night view, men hur vet man vad den klarar av utan color night view? är sonys lösning på mörka miljöer bättre med night shot plus eller funkar panasonics night view lika bra? va säger ni? 0 Citera
jmalmsten Postad 5 maj 2008 Postad 5 maj 2008 min erfarenhet av color night-view är att den är totalt jävla värdelös... iallafall på lillebrodern nv-gs11... allt den gör är att köra med otroligt långsam slutartid och gainad signal så man blir spyfärdig... m.a.o. bara pixelsmet med ljud om du filmar något annat än stillbilder med fastlåst kamera. Night Shot brukar ju iallafall vara IR och då kan det vara 0-Lux, eftersom kameran har en lampa som belyser objektet med infrarött ljus, ett filter flippas upp i linsen och du kan filma med normala slutartider... svartvitt då bara... en del kameror kör grön färg men i stort sett så är det svartvitt man får ur den metoden. Tredje metoden skulle väl vara ljusförstärkare som är passiv (alltså, använder ingen lampa på kameran), men dom brukar också vara svartvita. Någon som hellst får gärna rätta mig om jag har fel om Color Night Viewen på panasonicen... 0 Citera
gorse Postad 6 maj 2008 Postad 6 maj 2008 hur mkt är en lux?Om jag minns rätt är en lux ljuset från ett stearinljus på en meters håll. Jag tror var och en snabbt förstår att det inte är rimliga siffror på försäljningsbroshyren. 0 Citera
Pehrbau Postad 6 maj 2008 Postad 6 maj 2008 Jovisst är det IR man använder. IR (InfraRött) ligger ju längst ut på den röda delen av spektrum och utanför synligt ljus. Man ser ju något tack vare att sensorn till skillnad från ögonen reagerar men det man ser kan knappast betraktas som en skönhetsupplevelse. Som Gorse säger är 1 lux belysningen på en kvadratmeter vid ett flöde av 1 lumen. Stearenljuset som Gorse nämner är numera ersatt av en Candela och där candela självfallet hänförs till Candle. Vid för lågt ljus ökar bruset och det enda man kan göra är att använda så lågbrusiga komponenter som möjligt i elektroniken inklusive sensorn vid förstärkningen och ha så låg temperatur som möjliget eftersom bruset är starkt värmeavhängigt. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.