Gå till innehåll

Hur drar man ljud från MD till SoundForge?


fisknn

Recommended Posts

Ett problem många lösningar!

Använder iof inte SoundForge själv, föredrar WaveLab, men principerna är desamma!

Har du s/pdif (digitalt) in i ljudkortet?

De flesta MD jag sett har både koaxialt (ström) & optiska ut, så med dom är det bara att välja, men har du bara den ena & inte ljudkortet har samma utgång så får du ta det analogt.

Det är bara att koppla upp dom mot varandra vare sig du använder digitala eller analoga utgångar, & sen spelar du in som vanligt.

Vad som faktiskt gör den här frågan svår (lite i vart fall ;)) är att de flesta ljudkort "patchas" (hur man ställer in inspelning) olika, men välj helt enkelt den digitala ingången om det finns möjlighet så blir det bästa möjliga kvalitet med minst kvalitetsförlust :)

Ska du ha helt utan kvalitetsförlust så måste man ta det via AES/EBU, men den standarden är mest för fullprofessionell utrustning & inget jag tror finns på vare sig ljudkortet eller MD:n.

 

Misstänker du hade hoppats på nåt liknande ren filöverföring, vilket tyvärr inte (vad jag vet) finns i den bemärkelsen.

Inte normal i vart fall.

 

Lycka till! Christian van Caine

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en Sony NetMD.. med USB.. men jag kan bara dra filerna från datorn till MD:n... det skulle vara super om man kunde göra tvärt om.. men det går inte. inte på min modell i alla fall... komme rinte ihåg vad den heter nu...

någonting707 är det... den är ett par år nu.. så på nyare modeller kanske det går bra...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack det gjorde susen, jag fixade det.

 

[citat=Christian van Caine]Ett problem många lösningar!

Använder iof inte SoundForge själv, föredrar WaveLab, men principerna är desamma!

Har du s/pdif (digitalt) in i ljudkortet?

De flesta MD jag sett har både koaxialt (ström) & optiska ut, så med dom är det bara att välja, men har du bara den ena & inte ljudkortet har samma utgång så får du ta det analogt.

Det är bara att koppla upp dom mot varandra vare sig du använder digitala eller analoga utgångar, & sen spelar du in som vanligt.

Vad som faktiskt gör den här frågan svår (lite i vart fall ;)) är att de flesta ljudkort "patchas" (hur man ställer in inspelning) olika, men välj helt enkelt den digitala ingången om det finns möjlighet så blir det bästa möjliga kvalitet med minst kvalitetsförlust :)

Ska du ha helt utan kvalitetsförlust så måste man ta det via AES/EBU, men den standarden är mest för fullprofessionell utrustning & inget jag tror finns på vare sig ljudkortet eller MD:n.

 

Misstänker du hade hoppats på nåt liknande ren filöverföring, vilket tyvärr inte (vad jag vet) finns i den bemärkelsen.

Inte normal i vart fall.

 

Lycka till! Christian van Caine[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Wilhelm]Jag har en Sony NetMD.. med USB.. men jag kan bara dra filerna från datorn till MD:n... det skulle vara super om man kunde göra tvärt om.. men det går inte. inte på min modell i alla fall... komme rinte ihåg vad den heter nu...

någonting707 är det... den är ett par år nu.. så på nyare modeller kanske det går bra...[/citat]

 

De snåla jävlarna vill att vi ska köpa deras MD spelare som kostar 10'000+ kr för att få den funktionen. Jag köpte för en månad sedan det enda egentliga alternativet jag kunnat hitta. iRivers 590 serie.

 

MP3spelare med inbyggd mikrofon (diktafon), mikrofon ingång, line ingång, optisk utgång och slutligenn USB överföring. Det blir helt klart lika bra eller bäöttre än MD när man spelar in till MP3 (det är ju snarlik kodning) och jag kan välja kvallitet och får in flera timmar på bästa kvalliteten. helnöjd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...