Mats Findell Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 Hur ofta gör ni rent videokameran? Använder ni rengöringsband och vilken är erfarenheten med dessa band? Jag har nämligen fått drop-outs vid några tillfällen och det är inte kul när man spelar in HDV. Mats Findell Grängesberg 0 Quote
16kolon9 Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 Även fast du använder rengöringsband regelbundet bör du vara lika pedantisk med vilka band du stoppar in i kameran. En grundregel är att inte blanda fabrikat och endast använda nya band direkt ur paketet till inspelning med kamera. Du säger inte om dina drop-outs kommer på audio- eller videospåren. Men drop-outs är lika trista ändå. Köp endast band med kvalitet och förvara banden korrekt - så eliminerar du de flesta problemen. 0 Quote
video_sync Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 Hur ofta gör ni rent videokameran? Använder ni rengöringsband och vilken är erfarenheten med dessa band? Jag har nämligen fått drop-outs vid några tillfällen och det är inte kul när man spelar in HDV. Mats Findell Grängesberg HDV är i all sin ära ett väldigt känsligt format på ett flertal punkter, varvid denna. Drop-outs kan ske pågrund av flera olika skäl. Det mest förekommande problemet är ett orengjort skrivhuvud i videokameran eller ett signalfel vid skrivningen till ett lågbudget metal avdunstat band (MiniDV/DV). Detta omfattar grovt sagt digital video i semi-nivå (DV/DVCAM/HDV). HDV är dock betydligt känsligare än någon form utav DV25, detta i regel pågrund av den kraftigt komprimerade videoströmmen på 720 kontra 1080 linjer som bearbetas utav din kameras DSP. För att inte gå in på alltför tekniska termer till problemet så sammanfattar jag mig kort. Av erfarenhet vid filmning i HDV så ligger den kännsligaste processen i en 1080p signal då denna fångas med en variabel bithastighet. Canon´s 25F baserade videokameror har denna möjlighet, likaså JVC´s GZ hårddisk baserade konsumentkameror. Helt beroende på kameratillverkare så skall du utgå ifrån ett specifikt tillverkningsmärke utav band och därefter kvarhålla användningen av samma märke. Byte av olika bandtillverkare under längre perioder kan även det ge skrivfel. Ang. rengöringen av din kamera. Rengöring med hjälp utav ett rengöringsband är oftast en väldigt känslig process för din kamera. Sekunderna för mycket av uppspelningen av rengöringsbandet kan orsaka andra samt värre problem än bara ett smutsigt huvud. Beroende på kameramodell samt tillverkare föreslår jag starkt att du lämnar in den på närmaste serviceställe vid behov utav rengöring. 0 Quote
DDeridex Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 Jag använder endast rengöringsband när kameran talar om för mig att det är dags att göra det. Då räkneverket inte fungera när jag kör med rengöringsbandet klockar jag 10 sekunder så jag inte kör för länge. På de flesta rengöringsband står det att man kan spola tillbaka och använda bandet 2 gånger men det är INTE att rekommendera. Banden är betydligt billigare än kameran så att endast köra igenom bandet en gång är att föredra. Att frekvent byte av bandtillverkare kan skada kameran har jag svårt att se orsaken till. Förklara gärna. 0 Quote
video_sync Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 Att frekvent byte av bandtillverkare kan skada kameran har jag svårt att se orsaken till. Förklara gärna. Påstod inte att detta fysiskt skulle skada mekaniken. Dock kan detta framställa skrivfel lättare och mer frekvent. Exempelvis att från periodvis banda på JVC PRO HD (MiniDV) band och sedan övergå till Sony HDV (MiniDV) band. Ett flertal DV experter påstår detsamma. HDV är även betydligt känsligare för skrivfel än DV25, som nämnt innan. 0 Quote
DDeridex Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 Påstod inte att detta fysiskt skulle skada mekaniken. Dock kan detta framställa skrivfel lättare och mer frekvent. Exempelvis att från periodvis banda på JVC PRO HD (MiniDV) band och sedan övergå till Sony HDV (MiniDV) band. Ett flertal DV experter påstår detsamma. HDV är även betydligt känsligare för skrivfel än DV25, som nämnt innan. Känner du till orsaken? Beror det på att banden är kemiskt en smula olika och lämnar olika typer av rester efter sig så att resterna som lämnas blir inkompatibla med andra tillverkare? Nu spånar jag vilt så dra gärna i nödbromsen. Om skrivfel uppkommer oftare pga detta måste ju kameran påverkas negativt på något vis. Jag är bara nyfiken och vill veta. Det är inget påhopp eller liknande. 0 Quote
video_sync Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 Känner du till orsaken? Beror det på att banden är kemiskt en smula olika och lämnar olika typer av rester efter sig så att resterna som lämnas blir inkompatibla med andra tillverkare? Nu spånar jag vilt så dra gärna i nödbromsen. Om skrivfel uppkommer oftare pga detta måste ju kameran påverkas negativt på något vis. Vågar inte exakt påstå vad som orsakar signalfelet mellan huvud -> band. Enligt MiniDV standarden "skall" samtliga tillverkare hålla likvärdig spårbred på banden och att därpå sedan HDV / DV SP / DV LP samt DVCAM skall basera den elektroniska skanningen i mått av micrometer i spårbred på bandet. Ju högre spårbredsomfång för skrivning, ju mindre risk för signalfel (ex. drop-outs). Dock det du redan påstått att banden i sig är en aning kemiskt olika, kan ha sin mening i det hela. Detta blir något att gå djupare i, återkommer! 0 Quote
Recommended Posts