Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har massa avsnitt av en tv-serie som .avi filer och tänkte klippa ihop dem till en DVD med Premiere Pro.

Men när jag importerar klippen till APP så öppnas de bara som ljudfiler och jag kan inte se någon på "förhandsgranskningen" utan bara höra ljudet, jag kan inte heller lägga dem i tidslinjen på video utan bara på ljud.

Varför blir det så? Det har jag inte råkat ut för förut.

/Charlotte

Postad

Okej, hur gör jag då, kan jag konvertera till ett annat format och med vilket program osv?

det står tyvärr inte på filen eller på egenskaper, det står bara att det är en avi fil. Men flera av de andra delarna av serien står det är att det är xvid så det är väl dessa med då antar jag.

/Charlotte

Postad

Hej igen

Jag har googlat lite och hittade ett program som hette Virtualdub, med det skulle jag kunna konvertera filerna så jag kan jobba med dem i premiere, men jag kan ju inte öppna filerna med det programmet heller... suck

Det står:

Couldn't locate decompressor for format XVID (unknkown)

VirtualDub requiers a Video for Windows (VFW) compatible codec to decompress video. DirectShow codecs, such as those used by Windows Media Player are not suitable.

Ska jag ha något annat program också eller funkar inte VirtualDub till det jag trodde heller?

Snälla hjälp mig, vill så gärna fixa denna filmen under kvällen.

/Charlotte

Postad

Hej igen.

Nu hittade jag ett annat program som gjorde att jag kunde koda om det med VirtualDub, men HJÄLP!! Filen som innan var ca 650 MB blev 68GB och det är 22 avsnitt så det går ju inte, jag fyllde ju burken direkt.... suck.

Finns det verkligen inget smidigt sätt att lösa detta. Jag är förvånad över att ett så gediget program som Premiere inte kan redigera dessa filer. Varför? Någon som vet?

Men framför allt, är det ingen som har någon lösning på detta?

/Charlotte

Postad

Hej IGEN.

Suck, verkar inte vara någon som har någon lösning på detta... Nu testade jag att använda WinAVI video converter då jag läste någonstans att det skulle funka men det gick inte heller. Då får jag bild i Premiere men inget ljud. Kanske jag gjorde fel inställningar när jag konverterade? Tips där då?

/Charlotte

Postad

Antingen letar du rätt på en dv-codec så att du kan trycka ut dv-avi från virtualdub (men det handlar ju fortfarande om 12 GB per timme), eller så sköter du redigeringen direkt i virtual dub. Eller går inte det? Det var ett par år sedan jag använde programmet, men jag vill minnas att jag använde det för att klippa bort sekvenser ur videofiler. Men jag kan minnas fel...

/Jakob

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...