Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu är jag trött på att redigera på min Acerlaptop och tänkte därför uppgradera mig till en Mac Pro. Jag har aldrig kört Mac så därför har jag lite funderingar:

Om jag vill uppgradera med mer minne, är det något jag kan göra själv. Samma sak gäller för HDD och grafikkort. Det ska ju finnas lediga platser så det borde väl inte vara några problem. Antar att det är precis lika enkelt att sätta in en extra HDD i en Mac Pro som det är i en vanlig PC eller har Mac något "seal" som gör att man bryter garantin om den öppnas av något annat än en verkstad?

Om man ska köra med den automatiska backupen, måste man använda en trådlös Time Capsule eller kan jag köra med vilken extern HDD som helst?

Tacksam för svar.

Posted

Du kan backupa med vilken extern HDD som helst och time machine.

Jag har aldrig hittat någon seal på någon av pro mac-modellerna.

Tror att HDD sitter i några hållare. http://www.apple.com/macpro/design.html

Bara att dunka i Sata diskar efter behov.

Frågan är om du verkligen behöver en Mac Pro.

iMacen fungerar mycket bra till det mesta. HDV inga problem alls.

/KN

Posted

om du surfar apples hemsida så får du svar på dina frågor.

Byta hdd i pron, är enklare än i en pc, ut med en låda, i med HDDn in med lådan, kör, typ.

Minnen ska väll också bara gå att poppa i vad som helst.

Grafikkort vet jag inte, men kan tänka mig att om det är ett grafikkort med drivar till mac så funkar det, sen vet jag dock inte om det finns sådan. Men apple själva har ju några olika de erbjuder. Man bör ju kunna köpa exakt samma från ngn annanstans och montera i själv, så lär det bli billigare, vet dock inte, spekulerar bara.

Posted

Jag kommer att redigera HDV samt arbeta med tung grafik och stora bilder. Fungerar iMac bra ändå?

iMacen verkar ju vara ett väldigt prisvärt alternativ när skärm ingår, men min filosofi har alltid varit att köpa lite mer än jag behöver för tillfället och det känns som att alla datorer jag har investerat i innan har hållt i sig bra länge. Det är främst därför jag funderar på Mac Pro. Skärm har jag redan.

• 2 months later...
Posted

Har du pengen och inget behov av bärbar så får du avsevärt mer krut i t ex en MacPro 2,8Q.

Köp inte Apples egna minnen om du inte vill bli ruinerad, lägg dock ner en del pengar på grafikkortet och ram så har du en burk med "sjuk" prestanda som räcker länge...

Har kört Mac sedan -00 och "can´t live without it"...

Köpte i veckan en SATAII Barracuda 7200.11 500GB/32MB som jag varmt kan rekommendera

om du behöver mer intern diskyta, tyst och mycket snabb!

/Lasse