najje Postad 20 april 2008 Postad 20 april 2008 Hej Jag har problem när jag ska lägga på en berättarröst i premiere. Ljudet blir hackigt och det går knappt att höra vad man säger. Det fungerar däremot att spela in från i mic i andra program. då är ljudet fläckfritt och ingen knasigheter. Varför krånglar det så i Premiere? 0 Citera
Christian van Caine Postad 20 april 2008 Postad 20 april 2008 Pr3emiere är inte direkt gjort för ljud... Varför gör du inte rösten i nåt annat program då & klipper runt den? Det är faktiskt den absolut vanligaste metoden redan från början. 0 Citera
najje Postad 20 april 2008 Författare Postad 20 april 2008 jo men jag vill kunna spela upp filmen samtidigt så jag vet när jag ska hålla tyst och säga vissa saker 0 Citera
StenR Postad 20 april 2008 Postad 20 april 2008 Om du har Soundbooth CS3 så kan du väl spela in rösten synkat till videon där? http://www.internetvideomag.com/Articles_2007/071807_AdobeSoundbooth.htm 0 Citera
Christian van Caine Postad 20 april 2008 Postad 20 april 2008 Det är tyvärr ett bekymmer. men om du är beredd att byta program för ljud så finns det många som funkar för film, bla Cubase. 0 Citera
Max_H Postad 23 april 2008 Postad 23 april 2008 Missade den frågan: Det hänger lite på hur snabb dator, vilket operativsystem och vilket ljudkort du har. Har själv inte använt funktionen... läser nästan alltid in speakern i "lagom" tempo och klipper efter detta. Ett tips är att se till att timeline scrolling är avslaget (finns i preferences) - den snor systemresurser som f-n. /Max 0 Citera
Mats Findell Postad 7 maj 2008 Postad 7 maj 2008 Jag har använt Premiere som program för att sampla rösten. Det fungerade helt utan problem - inget hackande alltså, så nog ska det fungera. Kan det bero på ljudkortet tro? Mats Findell Grängesberg 0 Citera
Christian van Caine Postad 8 maj 2008 Postad 8 maj 2008 Adobe satsar inte på ljudet alls, funkar det så funkar det. Funkar det inte så har man oftast ett jävla problem problem tyvärr. Det är generellt inte en god idé att lägga VO till en klippng när dom ska sammarbeta, utan klippa till VO:n istället. Annars finns riskerna att man både kan få långa ointressanta gap, måste stressa som hamster på crack för att hinna med alla replikerna, eller kanske inte ens får plats med alla repliker. SÅnt kan vara förödande. Gör dig själv en tjänst, förbered dig gärna med att tex göra ett flödesschema eller bildmanus för översiktens skull, spela in VO:n i nåt annat program, & klipp TILL VO:n, inte VO:a till klippen. Det är så här tecknad film & dataspel funkar. Där har dom enligt min erfarenhet inget val. 0 Citera
jmalmsten Postad 8 maj 2008 Postad 8 maj 2008 [...] Det är så här tecknad film & dataspel funkar. Där har dom enligt min erfarenhet inget val. asiaterna kör men post-inspelning. Enda undantaget jag vet om är Akira. Tillochmed i senaste storfilmerna därifrån står röstskådisarna och live-synkar till bilden på äkta ADR/Looping-vis. Och med den produktivitet dom har verkar dom klara sig på det;) Bara ett sidosteg bara... Anime kör ju oftast med öppen-stängd mun synkning... och inte ens det blir perfekt gjort alla gånger. Det är ju lättast att göra animatic och ljudlägga den, och synka slutprodukten efter det ljud som inspelats. 0 Citera
Luzer Postad 8 maj 2008 Postad 8 maj 2008 asiaterna kör men post-inspelning. Enda undantaget jag vet om är Akira. Tillochmed i senaste storfilmerna därifrån står röstskådisarna och live-synkar till bilden på äkta ADR/Looping-vis. Och med den produktivitet dom har verkar dom klara sig på det;) Bara ett sidosteg bara... Anime kör ju oftast med öppen-stängd mun synkning... och inte ens det blir perfekt gjort alla gånger. Det är ju lättast att göra animatic och ljudlägga den, och synka slutprodukten efter det ljud som inspelats. Jag har ganska noll koll på animerat men var väl ganska säker på att de verkligen gör slutversionen av dialogen innan de börjar animera då det är lättare när man har något att animera till. Har nu förstått att vissa animerar till nån slask grej där de själva spelat in dialogen, så tempo och det mesta stämmer, sedan tar de in de rätta skådespelarna efteråt och "gör det ordentligt". Det är nog väldigt olika i alla filmer skulle jag tro, men även om det bara är av eller på, öppen eller stängd mun, så känns det som de behöver något att lyssna på, för att höra längd på repliker och ord etc? 0 Citera
jmalmsten Postad 8 maj 2008 Postad 8 maj 2008 Jag har ganska noll koll på animerat men var väl ganska säker på att de verkligen gör slutversionen av dialogen innan de börjar animera då det är lättare när man har något att animera till. Har nu förstått att vissa animerar till nån slask grej där de själva spelat in dialogen, så tempo och det mesta stämmer, sedan tar de in de rätta skådespelarna efteråt och "gör det ordentligt". Det är nog väldigt olika i alla filmer skulle jag tro, men även om det bara är av eller på, öppen eller stängd mun, så känns det som de behöver något att lyssna på, för att höra längd på repliker och ord etc? ja... globalt sett så är japanska metoden klart i minoritet. Och med dagens teknik bör det ju inte vara svårt alls att massera mun-animationerna så att de stämmer in med rösten som spelats in efter den egentliga animationen även för japanerna. Och huruvida dom har hjälp och så vet jag inte... det lilla jag känner till kommer från sporadiska snuttar från bakom kulisserna på olika anime-dvd's... och av allt att dömma så arbetar dom i princip som i en Loop-/ADR-session utan guide-tracks... Riktigt festligt är att se inspelningen till spirited away då Miyazaki flyttat både kontrollbord, tekniker och sig själv in till samma rum som skådisen... och därmed sabbade x-antal tagningar med mag-kurrande, skratt och dylikt. Men som sagt... det är ju ett sidospår här i tråden;) Jag vill också rekommendera att lägga röstspår först och synka till den. Dessutom satsar Adobe visst på ljud... men inte i premiere... det finns ju dock både Audition(för avancerade grejer) och Soundbooth(för enklare putsning)... inte direkt Cubase eller Protools förståss... men bra mycket bättre kontroll än i Premiere iallafall;) Timeline scrolling snor resurser? det måste jag testa att slå av... är ändå bara irriterande... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.