Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallå

Min videokamera är en Panasonic VDR-D160 som spelar in filmen på DVD-skivor och jag kör med DVD-RW-skivor. Jag finalizar skivan och stoppar in den i datorn, tankar över innehållet till datorn i form av .VOB-filer (såna som "vanliga" DVD-filmer består av). Jag är inge vidare haj på hur dessa filer fungerar, men jag brukar dra över den VOB-fil som är störst och då får jag med bild och ljud. Problemet är att jag inte kan importera VOB-filerna i Adobe Premiere 1.5 utan jag måste konvertera. Då använder jag Abcc All Media Converter Platinum och väljer WMV som Premiere ska kunna hantera. Men när jag importerar så står det att det är ett osupportat format eller skadad fil...jag tycker det ofta är så med Premiere. Är det converteringen som förstör filen eller vad det är frågan om. Jag har testat att importera andra WMV-filer som jag laddad hem från nätet eller så, och då är det inga problem...finns det olika typer av såna filer eller är det nån speciell codecversion som gäller? Jag skulle ju kunna köra med andra filformat då konverteringsprogrammet kan åstadkomma en hel rad av filtyper, men i och med att WMV SKA funka i Premiere så vill jag kunna använda det...Snälla, hjälp mig.

Tack på förhand

/Daniel

Posted

Premiere supporterar inte ALL Wmv - och det funkar oftast bättre om Windows Media Encoder har gjort filen eftersom en del tredjepartsprogram inte följer standarden.

Jag föreslår att du konverterar till DV AVI istället (AVI kan vara en MASSA olika codecs) - men DV bör fungera mycket bättre.

/Max

Posted

Vilket program ska jag använda för att konvertera mina inspelade VOB-filer till fungerande AVI-filer? Har testat en bunt olika program med Premiere vägrar ta emot de färdiga filerna. Är det dåligt med en sån kamera jag har som skapar VOB-filer? Förut hade jag en hederlig sak med DV-band eller vad dom kallas och då var det bara att captura in filmen å så hade man en schysst grundfil i AVI-format som alla redigeringsprogram kunde hantera...Känns som jag förlorar kvalitet när jag måste konvertera filerna det första jag gör, innan jag kan redigera och leka med dom...

Posted

Haha, jag rotade runt lite på nätet å hittade nåt forum där dom diskuterade motsv mitt problem. Diskussionerna var från häromdan till och med! :) Måste genast prova...hur gör man förresten för att "importera" den där codecen i datorn/systemet. En del codecar är det ju bara att installera och så hamnar allt där det ska...men en del codecar består ju bara av några dll-filer el dyl.Ska man bara kopiera in dessa i nån systemmapp i Windowskatalogen eller?

Posted

Nu har jag donat en del med Virtualdub och fått till en AVI-fil men det går fortfarande inte att importera filen i Premiere. Det kommer inte upp nåt felmeddelande den här gången men däremot så kommer det upp en mätare å står "Importing files..." men mätaren står helt still...Programmet krashar dock inte och man kan ta på Cancel...

Posted

Jag tror jag knäckt nöten! Jag ändrade audioinställningarna i Virtualdub från "Direct stream copy" till "Full processing mode". Verkar således vara Premiere som inte gillade ljuddelen av "VOB-formatet"...Kunde dom inte sagt det med en gång! Hursomhelst, tack för hjälpen :)