Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Jag har en Panasonic NV-DS60 videokamera. Jag har nu köpt en firewire sladd jag har kopplat den mellan kameran och datorn men vad ska jag göra sen? Ska jag ställa in kameran i något visst läge för det händer ingenting? Jag har Windows Movie Maker och Ulead VideoStudio 8.0 SE.

Jag har lusläst bruksanvisningen men den hjälper mig tyvärr inte så jag hoppas på hjälp här.

Var gärna övetydliga

Postad

xp ska upptäcka firewire-enheter direkt, kolla att kabeln sitter i och att kameran är på, pröva att stänga av/sätta på resp. dra ut/sätta i kontakterna igen. det bör dyka upp något om att en ny enhet upptäckts. om det är redigeringsprogrammen som bråkar så pröva att tanka in filmen med WinDV: http://windv.mourek.cz/

Postad

eller gå till start, anslut till, visa alla anslutningar. om du sedan där kan hitta en anslutning vid namn 1394-anslutnig så sitter det i ordentligt. kolla oxå upp att du har drivrutiner för firewire, borde finnas på microsofts hemsida.

Abbe

Postad
eller gå till start, anslut till, visa alla anslutningar. om du sedan där kan hitta en anslutning vid namn 1394-anslutnig så sitter det i ordentligt. kolla oxå upp att du har drivrutiner för firewire, borde finnas på microsofts hemsida.

Abbe

drivrutinerna ska vara inbyggda om man har windows xp...

Postad
drivrutinerna ska vara inbyggda om man har windows xp...

du har rätt, jag var bara lite snabb på fingrarna där.

men det skulle vara kul att veta hur det går för trådstartaren :)

Abbe

Postad

:( tråkigt.

du är säker på att ditt fire wire kort fungerar och sitter på rätt plats inne i burken?

Hittar windows någon 1394 anslutning om du följer stegen ovanför?

du kan väl ta någon bild inne i burken så vi får se hur det ser ut, det kanske bara är något fel som är svårt att komma ihåg.

kolla instruktionsmanual om du har någon för datorn

Abbe

Postad

Precis som med ett nätverkskort så kan firewirekortet aktiveras/avaktiveras. vart denna inställning fanns minns jag inte eftersom jag kör Vista nu. Kan ju vara värt att kolla upp iaf...

Postad
Precis som med ett nätverkskort så kan firewirekortet aktiveras/avaktiveras. vart denna inställning fanns minns jag inte eftersom jag kör Vista nu. Kan ju vara värt att kolla upp iaf...

gå till start sedan anslut till sedan visa alla anslutningar. högerklicka på 1394-anslutningen och aktivera om det är ett kryss över den

Postad

Eller så kanske dina firewireutttag inte är aktiva, de kanske inte har något kort överhuvudtaget?

det hände mig när jag skaffade min kamera, fick sticka ner till datoraffären i sta'n och få ett kort insatt...

edit: såg att du hade ett kort eller "platta" i datorn redan, ska läsa nogrannare nästa gång :o jäkligt märkligt isåfall!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...