Gå till innehåll

Vad ska man ta betalt?


Mr Moon

Recommended Posts

Hej. Jag har filmat lite olika händelser kring ett föratag som ev ska sändas i TV, och då i reklamsammanhang. Jag ska tillhandahålla råmaterialet som "TV" sedan ska redigera till en fungerande spott. Någon som har en aning om vad man kan ta betalt för detta? Antar att man ska debitera/ sekund visat material i Tv eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Men vart kan man lägga sig ( i pris ) ? Har inte en aning om vad som är skäligt. Skulle vilja ha en fingervisning........ :-) 100:-/sek, 1000:-/sek,

873:75:-/sec......... Någon som vet vad (filmare) debiterar för sitt material..

Att ta någon slags timtid tror jag inte fungerar, att få rätt bild kan ju ta hur lång tid som helst.... eller hur kort som helst. Det borde väl vara upp till mig att ta så bra bilder som möjligt.

 

Mvh

Mr Moon

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej. Materialet är till en reklam spot för en Äventyrs/Upplevelse anläggning som ska snurra ca 5ggr om dagen i en vecka. Efter vad jag förstår ska spotten vara ca 20 sekunder.

- sw33t! När du pratar "inte under 500:-" menar du då / sekund? Eller hela arbetet.

 

Tidigare inlägg " standard pris" ..... och det är..... ser ut hur?

 

Antar att om man beställer en reklamspot av en "TV kanal" så får man betala för hela kalaset. Inspelning av material, redigering och spot tid i rutan,,, eller?

Tänker mig att råmaterialet borde ha ett värde!????

 

(Är totalt novis på detta)

 

Mvh

Mr Moon

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur skulle du själv värdera ditt arbete?

Sist jag filmade åt SVT, till ett lokalt nyhetsinslag fick jag drygt 2000kr för en hel dags arbete inklusive reseersättning. Och det var lite snålt i min mening.

Det inslaget blev ca 2 min och rullade i 3 dagar 2-3 ggr om dagen. Som ett nyhetsinslag alltså. Men men... sålde samma bilder till t4 och då fick jag bara 1000kr, efter att chefredaktören gjort oss en tjänst, kanske också skall nämnas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjaaa.... Filmningen gjordes inte med någon tanke på ( reklam material ) utan bara för eget intresse...... (Då jag är "ny" innom filmandets förunderliga värld)

Alltså mest för träning och erfarenhet. När sedan förfrågan kom så hamnade jag i denna sits. Det känns som att det mest seriösa vore att debitera / sekund visat material. Jag menar att..... det kan ta en vecka att få rätta bilderna men samtidigt kan det ta 10 minuter..... En frilans fotograf får väl sälja bilden om den är bra och passar det tidningen ska trycka, och han kan ju få fota massor innan han har en bra bild, och inte få betalt för alla dåliga bilder. Frågan är då vad priset/sekund borde ligga på? Tar man för mycket blir det stopp..... för lite, blir man blåst....

 

Någon idé......?

 

Mvh

Mr Moon

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Är det lokal-TV och i så fall vilken station? Är du säker på att ditt material kommer att användas i hela 20 sek eller bara en bit av det?

 

Är det företaget själva eller TV-stationen som ska redigera det (för det var väl så det var?) som ska betala? Om det inte är TV-stationen så tycker jag att du ska ringa dit och kolla vad de brukar ta betalt för själva filmarbetet. Fråga vad de tycker verkar vara rimligt.

 

Klargör också att det du säljer är endast rättigheterna att sända materialet 5ggr om dagen i en vecka. Ska de använda det till annat så måste de ta kontakt med dig igen och betala mer. Se till att det står i kontraktet eller kvittot som du ser till att de skriver under.

 

Skriv här igen och berätta hur det gick!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...