Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Jag har filmat ett antal scener i en bar som jag nu håller på att klippa ihop. De flesta scenerna är filmade på ett par som sitter och pratar. Problemet är att ljudet i bakgrunden varierar så pass mycket att det blir väldigt tydligt när man klipper. (sorlet från alla personer i bakgrunden och ljudet från bakgrundsmusiken varierar exempelvis). Kan man göra något för att klippningarna inte ska bli lika "grova"?

Postad
gör en loop av bakgundssorlet och lägg som ett egetljudspår. Du kan åckså mjuka ut judövergångarna något. Bakgurndsmusiken varierer? Menar du att musiken är inspelad på plats?

Njej, alltså...i baren där vi spelade in hade de på lugn musik i bakgrunden. Och vi har filmat t ex så här:

Klipp 1 (person 1): Hur mår du?

Klipp 2 (person 2): Jag mår bra

Allt är inte så, vissa tagningar är längre också, men du förstår vad jag menar. Går det att loopa bakgrundssorlet utan att loopa våra röster (för vi pratar ju också i klippen)?

Postad
Njej, alltså...i baren där vi spelade in hade de på lugn musik i bakgrunden. Och vi har filmat t ex så här:

Klipp 1 (person 1): Hur mår du?

Klipp 2 (person 2): Jag mår bra

Allt är inte så, vissa tagningar är längre också, men du förstår vad jag menar. Går det att loopa bakgrundssorlet utan att loopa våra röster (för vi pratar ju också i klippen)?

Du får leta upp en bit där det inte pratas Eller så får du gå tillbaks till baren (eller till en annan plats med bra sorl) och spela in lite. På det spåren med klipp i ljud lägger du en övertoning mellan ljudklippen. Att musiken hoppar är naturligtvis lite problematiskt men du får försöka dölja det så gott det går.

Postad

Du kan fundera på att loopa hela dialogen och byta ut bakgrundsmusiken samt miljöljudet.

Gör så här:

Redigera klart ditt material.

Skriv ned exakt vad som sägs.

Låt skådespelare läsa in dialogen igen i studiomiljö.

Hämta miljöljudet från restaurangen.

Lägg på ny musik i bakgrunden.

Eller spela in igen utan musik i bakgrunden, redigera om det nya materialet. Lägg sedan på ny musik till slutmixen.

Du har just upptäckt hur effektivt örat är på att sortera bort ovidkommande ljud som samtidigt har en förmåga att etsa sig fast på band.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...