Gå till innehåll

Vad gör egentligen AE?


Mike_B

Recommended Posts

Vill kunna spela in musikvideos till min musik och använda specialeffekter. Jag har kollat lite grann på Adobe After Effects. Men vad kan man egentligen göra med det programmet? Kan man göra monster och sånt och lägga in i filmen eller är det bara "effekter" som eld,rök och sånt?

 

Var snäll, jag har hållt på 15 år med musik, och 0 år med film ;)

 

//Mike

Länk till kommentar
Share on other sites

Lättaste sättet att beskriva AE är att säga att det är ungefär som Adobe Photoshop, fast för rörliga bilder. Visst kan du lägga in monster, förutsatt att du har gjort dem i något 3D-program, typ 3DS eller Maya. Detta kallas Compositing, att lägga in något nytt i bilden, och få det att smälta in. Andra saker du kan göra är färgsättning (skruva om färgerna för att rädda dålig ljussättning/vitbalans eller för att få en viss look). Det kan vara lite halvkrångligt i början, så har du hållt på 0 år med film kanske du borde göra lite film först, och lära dig grunderna ordentligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Välkommen till forumet Mike_B!

 

Många utav filmerna som ligger på fxhome.com har special effekter gjorda med AlamDV. Därför kanske inte det är den bästa sajten att kolla på då man kan få fel uppfattning, även fast sådana effekter är möjliga att göra i AE också, men inte bara med ett klick :)

 

Jag tycker "jonpet" förklarade det hela mycket, mycket bra ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja det stämmer mycket bra. AlamDV fungerar så att man har färdiga effekter som man drar in i bilden och redigerar lite, medans AfterEffects är meer avancerat. Man måste oftast göra ganska många inställningar, men det är ju det som gör att det finsn så mycket möjligheter i det :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...