jmalmsten Postad 10 april 2008 Postad 10 april 2008 Vad har citatet från sidan med webbforumet att göra? Jag pratar om red.com och inte reduser.net. jag försöker hålla isär dom själv... jag tror din kommentar om att "Om jag postat det här på reduser så hade jag blivit utslängd" som gjorde att jag drog in dom. Hur kan en kund som stoppat en halv miljon i din ficka ha en "bad attitude" och vad har det med korvkiosken runt hörnet att göra? Och varför skulle jag som kund betala en halv miljon bara för att få jävlas? Nä, proffsig service är underskattat. Man ska kunna tåla hårda ord om man får rejält betalt för det. Att korvgubben inte behöver tåla skit från fulla raggare tycker jag inte är jämförbart. Det är inte riktigt så jag menar... det jag tänkte var snarare att oavsett marknadsplats så kommer en full raggare att få problem, om så vore Örjans Korvmoj eller NK... varesig hos volvos kundtjänst eller rolls royce... Denvers eller sony... intollerans mot taskig attityd kommer alltid att finnas hos folk som vill hålla kvalitetsnivån hög. I grund och botten handlar det om att ett företag som säljer en dyr produkt måste ha förstående för en eventuellt stressad kund som har problem med utrustningen. Nu har säkert RED den förståelsen - jag tycker bara att disclaimern på sidan är jävligt konstig. En som lagt ner en halv miljon på en kamera som just kom i samma dag och som plötsligt rykte och dog när han plockade upp den ur lådan och har en stor produktion på gång inom en vecka är en lättsamt sagt stressad person. Han har verkliga sakliga problem som kundtjänsten måste kunna tillgodose. Men om en annan person ringer upp tio minuter senare med samma problem men uppför sig som en full raggare... tja... då går det inte att hjälpa honom... Bara att be honom höra av sig när han har nyktrat till lite. däri ligger min definition av taskig attityd. Huruvida RED själv anser det vara så vet jag inte... men så har jag förstått det. Och det är därför jag vidhåller att reaktionen på citatet är väl överdramatiserat och att citatet i sig inte skiljer sig nämnvärt från andra disclaimers, licensavtal och supportupplysningar. Och har alla fulla raggare taskig attityd? Nä såklart inte, men i det här exemplet så gör vi det osmarta med att dra alla över en och samma kam. Jag har inget emot fulla raggare själv bara dom uppför sig.;) 0 Citera
High1ander Postad 10 april 2008 Postad 10 april 2008 Vad har citatet från sidan med webbforumet att göra? Jag pratar om red.com och inte reduser.net. Hur kan en kund som stoppat en halv miljon i din ficka ha en "bad attitude" och vad har det med korvkiosken runt hörnet att göra? Och varför skulle jag som kund betala en halv miljon bara för att få jävlas? Nä, proffsig service är underskattat. Man ska kunna tåla hårda ord om man får rejält betalt för det. Att korvgubben inte behöver tåla skit från fulla raggare tycker jag inte är jämförbart. I grund och botten handlar det om att ett företag som säljer en dyr produkt måste ha förstående för en eventuellt stressad kund som har problem med utrustningen. Nu har säkert RED den förståelsen - jag tycker bara att disclaimern på sidan är jävligt konstig. Jag uppfattar mer att den dar disclaimern galler for kunder som inte kopt kameran (sjalvklart sa far ju inte de som kopt kameran heller vara skithuvuden). Som sagt finns sa sjukt manga otrevliga manniskor som inte ar varda att deala med, om folk ar otrevliga nar jag forsoker hjalpa dem sa ar det bara att skita i och hjalpa dem. 0 Citera
Munthe Postad 10 april 2008 Postad 10 april 2008 Jo, fler och fler företag har den synen på service. Tyvärr. 0 Citera
beta75 Postad 11 april 2008 Postad 11 april 2008 Alla företag har det synen på kunder med dålig attityd. Enda skillnaden är att RED verkar stå för det istället för hymla och sedan pissa på kunderna i fikarummet. Ärlighet är en bra egenskap som få verkar ha. Stor skillnad på attityd och dålig attityd. Dom som blir upprörda vet förmodligen innerst inne att de har "dålig attityd"... Bara för att man har ett problem behöver man inte bete sig som ett as mot den stackaren som sitter i kundtjänst. /KN 0 Citera
jmalmsten Postad 11 april 2008 Postad 11 april 2008 Jo, fler och fler företag har den synen på service. Tyvärr. Det känns som att du medvetet missförstår oss/dom... jag ser det här som ett gott tecken på syn på service... Vad menar du med "bad attitude"? (1) Jag snackar om folk som ringer in och kallar dom för jävla kuksugande horor och förklarar att om dom inte fixar problemet så kommer dom att leta reda på telefonisten, sparka in deras dörr och köra upp pungkulorna i röven så att nästa gången dom skiter... så skiter dom över ballarna! höhöhö... *slurp*... (2) ... inte om folk som med vanlig hyffs kan förklara vad dom har för problem... även om producenten stressar dom med att kameran måste fixas till på måndag annars går hela produktionen i stöpet. nr 1 är taskg attityd... för mig... han förtjänar ingen service. nr 2 bör nog ha bra attityd och har han det så kanske RED kan fixa fram en ersättare... dom kanske har koll på en annan kund i närheten som har en fungerande kamera och kan kontakta honom/henne och se om det går att lösa... exempelvis... vad vet jag... 0 Citera
Nicke_92 Postad 11 april 2008 Postad 11 april 2008 Att våga tänka kritisk. Eller att man inte red-runkar ner varenda teknikforum med inlägg om hur bra red är (fast man bara läst om den) . Typiskt sektbeteende om ni frågar mig. Precis, håller med dig och killen med Ralph-avatar... vill de ha pengar eller vill de ha beröm?! jäkligt dum policy om ni frågar mig... 0 Citera
Munthe Postad 12 april 2008 Postad 12 april 2008 Problemet är att "bad attitude" är en tolkningsfråga. Och varför lämna en disclaimer som är upp till tolkning? Jag har lite svårt att förstå poängen? Vete tusan om jag tycker att det är så ärligt att skriva att man inte uppskattar annat än smicker. Problem med mjukvara och hårdvara kan vara förenat med hård kritik ibland om det kommer från folk som kan saker och det kan en "support" ofta uppfatta som jobbigt och dålig attityd. I somras hade t ex jag en dålig attityd mot Comhem när dom plötsligt klippte av mitt bredband som jag rullar IP-telefoni på och dom bad mig ringa supporten (via IP-abbonemanget) hela tiden. Efter tusen varv av samma förklaring av att IP-telefoni rullar på bredbandsabbonemang ruttnade jag och förklarade för dom att dom slösade bort min tid. Hade det i det läget varit helt ok om dom vägrat mig support? Samma situation skulle mycket väl kunna uppstå kring en RED-kamera och ja tycker att det är ett företags plikt att ge alla sina kunder support oavsett. Alternativet är att bara sälja produkter som aldrig behöver support (och det är inte marknadsmässigt vettigt eftersom evighetsmaskiner är en dålig affär. Produkter som bara funkar och funkar behöver aldrig ersättas och kommer därför att bli en förlustaffär. Ärligt hade varit att RED skrev på sin sida att dom bara SÄLJER utrustning till folk som i ett skriftligt avtal går med på att aldrig göra någonting som gör att REDs personal tycker att dom är jobbiga. Då har man en överenskommelse från början som är klar och tydlig. Man skulle kunna formulera det så att om supporten tycker att kunden är jobbig så ger dom kunden en varning och sedan dras produkten tillbaka utan återersättning. I många länder (t ex Sverige) skulle det bryta mot köplagen i grundlagsstiftningen men allt är en frågan om hur man formulerar avtal. RED skulle lika gärna kunna leasa ut sina kameror och dra tillbaka dom så fort du har ett klagomål som uppfattas som otrevligt. 0 Citera
vilcans Postad 12 april 2008 Postad 12 april 2008 Jag tolkade det som att de reserverar sig rätten att sälja kameran till kunder som de misstänker kommer kosta mer än vad de betalar för kameran. Men det är klart, det är lite dumt att skriva något som är så öppet för tolkning, särskilt om de fått kritik för att försöka tysta kritiker. Själv tyckte jag det mest var en kul grej. Det är roligt med lite attityd från ett företag. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.