jbergman Postad 30 mars 2008 Postad 30 mars 2008 Bakgrunden är att jag för en tid sedan skrev, regisserade och producerade en liten kortfilm. Den är finansierad av mig själv och en annan kille genom vårt gemensamma handelsbolag, men ingen av de medverkande fick någon ersättning. Vad som nu har hänt är att huvudrollsinnehavaren vill göra en engelskspråkig version av filmen för att lättare nu ut internationellt emedan han tror att filmen kommer att kunna vinna priser. Han har även erbjudit sig att ta hand om produktionen, regin och översättningen, men med tanken att jag skall stå som manusförfattare. Till saken hör att filmen är minst sagt lättproducerad. En dv-kamera, lite ljus, en lägenhet och ett ettårigt barn är allt som behövs. Filmen är nästan enkom en monolog framför orörlig kamera, förutom ett ordlöst animerat parti. Nu till frågan: hur ser rättigheterna ut för remaken, och hur bör jag göra för att behålla dem så långt det går? Borde jag försöka se till att få hoppa in som regissör men att slippa alla praktiska bestyr? Borde jag stå för kostnaderna och därmed kunna betrakta både originalet och remaken som en och samma produktion? Exakt hur arrangemanget skall se ut är inte bestämt; än så länge är planerna vaga. Jag vet alltså inte om planen är att göra om hela filmen, eller endast monologdelen. Alla tips och tankar tas tacksamt emot! /Jakob 0 Citera
16kolon9 Postad 31 mars 2008 Postad 31 mars 2008 Du har stött på en förhandlingsfråga, som bara du och skådespelaren som nu vill bli producent kan lösa. Som manusförfattare har du upphovsrätt till manuset och karaktärerna som finns i manuset. Som regisör har du en gestalningsupphovsrätt och så fortsätter det. Om du ska tävla på filmfestivalet brukar regisör eller producent vinna priser. Det är inte så ofta det delas ut priser för skådisar på mindre festivaler. Med andra ord har du att ta ställning till om du som redan har rättigheterna ska axla manteln och köpa nytt band till din kamera, skriva om manuset till en engelsk dialekt och regisera skådisens genombrottsfilm. Du har redan gjort jobbet en gång och det blir kanske lättare att göra jobbet en gång till; men snyggare. Lycka till 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.