Nevzat Postad 30 mars 2008 Postad 30 mars 2008 Hej, jag är relativt ny i videoredigeringsdjungeln. Frågan kan verka lite flummig men hoppas jag gör mig förstådd. Låt oss säga att vi använder ett valfritt program till redigering, ex Premier. Så ska vi ha en scen med kanske ljussablar. Då gör man det i AE. Tar man då ut den scenen som ska ha effekter och fixar den i AE, och sen importerar den tillbaka o gör klart filmen i Premier? För AE lämpar sig väl inte att klippa en hel film med? Och sen när man har en färdigklippt film och vill göra lite färgkorrigeringar, tar man då hela den färdiga filmen och gör korrigeringar i AE(för den är väl bättre på sånt?) eller gör man det helt enkelt i Premier? Frågan är enkelt uttryckt; Hoppar man fram o tillbaka mellan dom olika programmen hela tiden? Tacksam för svar. 0 Citera
Arclight Postad 30 mars 2008 Postad 30 mars 2008 Du kan färgjustera i vilket som, båda har bra verktyg för det. Jag tror dock behöver du Production Premium för att få tillgång till Dynamic Link (vet ej om de kommer med Master Collection) som gör att du inte behöver rendera dina klipp, utan kan dra in ett AE projekt direkt i Premiere hur enkelt som helst. Har du inte det så får du rendera ut din video ur Premiere när du klippt klart, för att använda After Effects till klippning är ingen höjdare. :) 0 Citera
Max_H Postad 30 mars 2008 Postad 30 mars 2008 Master Collection har Dynamic Link. Mitt förslag är: Kort, enkel scen: Klipp och färgkorra i PPro (three way cc), markera alla klipp > copy/paste till AE. Slutför scenen där - three way cc "följer med". Rendera klipp, klart. Mer komplex scen: Klipp i PPro, copy/paste till AE eller (i AE) gå till File > Import och importera hela "dittprojekt.prproj"-filen. Färgkorra med Color Finesse eller annan CC. Lägg effekter, grade:a, rendera ut. Klart. /Max 0 Citera
Rabies Postad 9 maj 2008 Postad 9 maj 2008 Jag har lite problem med att copa/pasta, när jag klirrar in klippet i AE så skiter den i mina in och out points. Was ist den problem? Måste jag copa alla klipp samtidigt? 0 Citera
Fieldmedic Postad 9 maj 2008 Postad 9 maj 2008 Jag får inte ens det där copy-paste att fungera :/ Händer inte ett jota i AE när jag vill pasta... 0 Citera
Max_H Postad 9 maj 2008 Postad 9 maj 2008 Kopierar man från PPro > AE är Ctrl-V kommandot samma som att klistra in på samma tidkod i AE som klippen låg på i PPro. Ctrl-Alt-V klistrar in där timelinemarkören står i AE. (Du kan kopiera ett i taget eller många klipp på en gång) Till Fieldmedic: Du måste ha samma versionsgeneration för att copy/paste ska funka. Dvs PPro 2.0 och AE 7.0 eller PPro CS3/AE CS3. Har varit med om att copy/paste inte funkar i bland, en omstart av AE har alltid löst det problemet för mig. /Max 0 Citera
Rabies Postad 10 maj 2008 Postad 10 maj 2008 Det är exakt det som itne funkar, klippen i AE blir rätt längd på men alla börjar från början utav råmaterialet. 0 Citera
Max_H Postad 11 maj 2008 Postad 11 maj 2008 Vad är det för material (DV, HDV, P2, XDCAM EX, etc)? /Max 0 Citera
Fieldmedic Postad 11 maj 2008 Postad 11 maj 2008 Till Fieldmedic: Du måste ha samma versionsgeneration för att copy/paste ska funka. Dvs PPro 2.0 och AE 7.0 eller PPro CS3/AE CS3. Har varit med om att copy/paste inte funkar i bland, en omstart av AE har alltid löst det problemet för mig. /Max Ahh, jag har Premiere Pro 1.5 och AE 7.0 så då vare kanske där det sket sig... 0 Citera
Rogge Postad 11 maj 2008 Postad 11 maj 2008 HDV m2t-filer Jag testade detta med .m2t-filer från en Sony Z7:a och det fungerade utan problem att kopiera mellan PPro CS3.2 och AE CS3 (8.0.2). Vilka versioner har du? 0 Citera
Rabies Postad 11 maj 2008 Postad 11 maj 2008 Jag testade detta med .m2t-filer från en Sony Z7:a och det fungerade utan problem att kopiera mellan PPro CS3.2 och AE CS3 (8.0.2). Vilka versioner har du? Jag har production premium så de e ju CS3, om jag har dom senaste updatesen kan jag itne svära på, får kolla imorgon 0 Citera
Rabies Postad 15 maj 2008 Postad 15 maj 2008 Har installerat senaste updatsen 3.2.0 till premiere och 8.0.2 till AE men problemet kvarstår 0 Citera
Max_H Postad 15 maj 2008 Postad 15 maj 2008 Hur har du gjort capture på klippen? I PPro? Kan du slänga upp en fil någonstans? /Max 0 Citera
Rabies Postad 15 maj 2008 Postad 15 maj 2008 Capture i Vegas faktiskt, vilken fil ska jag slänga upp? Testade nu att köra med ett projekt som e capturat i OnLocation och nu funkar det perfekt, måste varit det då. Tack för hjälpen! 0 Citera
Rabies Postad 17 juni 2008 Postad 17 juni 2008 Nu har jag samma problem igen, fast den här gånger är materialet capat i OnLocation, vilket betyder att den beter sej såhär lite random när den känner för det. What to do mister? 0 Citera
Max_H Postad 17 juni 2008 Postad 17 juni 2008 Weird.... har du ett kort klipp som inte funkar? /M 0 Citera
Rabies Postad 17 juni 2008 Postad 17 juni 2008 Ett kort råklipp? Har ett på 350mb, det andra e på 6 gig. Den här gången importerade jag premiere-filen som jag gjort tidigare men då funkade det inte och sen testade jag att ctrl-c:a och v:a men det funkade inte heller 0 Citera
Max_H Postad 17 juni 2008 Postad 17 juni 2008 Så: Du kan allstså inte alls importera M2T-filen till AE? Hur du än gör? (Jag har varit med om att AE inte "paste:ar" från PPro men det brukar i 99% av fallen lösa sig om man startar om AE). Ska se om jag kan fixa en FTP att slänga upp den på. /Max 0 Citera
Rabies Postad 17 juni 2008 Postad 17 juni 2008 jodå m2t-filerna går att öppna i ae, det jag gjorde va att importera premiere-project-filen med klippningen i ae, men alla klippen är i rätt längd men alla börjar från början liksom av råklippet om du hajar va jag menar, svårt att förklara :) http://student.iaa.se/da05akr/error där ligger klippet om 10 minuter 0 Citera
Max_H Postad 17 juni 2008 Postad 17 juni 2008 Du har PM. Kan du lägga upp PPro projektet också? /Max 0 Citera
Max_H Postad 17 juni 2008 Postad 17 juni 2008 Säker...? "The requested site or the file cannot be found..." /Max 0 Citera
Rabies Postad 17 juni 2008 Postad 17 juni 2008 Aha jag får nog döpa om dom till .mov eller nåt så får du döpa tillbaks sen, tror det va det problemet jag hade innan med EDIT: Nuså 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.