Gå till innehåll

Kan man överföra HDV-material till datorn och till kameran förlustfritt i VEGAS 8.0?

Recommended Posts

Postad

Med tiden så samlar man på sig en del man filmat och kanske vill arkivera dom på hårddisken för att senare kunna printa dom till DV-bandet. Blir det utan förluster om amn gör en capture med vega 8.0 för att sedan föra över dom till band igen?

Postad

Inget som vet? Jag pratar om material man fångat som man skickar tillbaka o redigerat och undrar om det blir utan kvalitetsförluster

Postad

Var frågan verkligen så svår eller förstår ni inte vad jag menar?

Jag undrar om HDV-materialet som jag fångat via Vegas kan överföras utan kvalitetsförlust till band igen om man inte gör någon som helst redigering.

Postad

För att jag tillfälligt vill spara det på datorn säger vi och att jag behöver spela in nåt annat på kassetten för stunden. Blir det förlustfritt eller inte?

Postad

Utan att veta säkert så beror det på om Vegas har smart rendering eller inte. Sätter du ett klipp i mitten av en MPEG-GOP så måste alla program "minst" komprimera om materialet fram tills nästa GOP eller I-ruta. Om smart-render INTE finns så komprimeras allt om helt och hållet.

HDV vill ju ha "en" komplett fil som den tar emot och sparar på bandet.

För mig känns det som: Köp ett nytt band...

/Max

Postad

Jag har inte filmat HDV själv, men fått filer från andra filmare. I det fallet renderar Vegas 8 enbart toningarna när jag klipper materialet som HDV i Vegas.

Man eftersom risken för dropout är extremt stor vid nyinspelning på begagnade band känst det vansinnigt (ursäkta...) att återanvända band som är så billiga ändå.

Postad

Anledningen till varför jag vill föra över visst material är för att jag vill ha viss redundans och kunna spara värdefullt material för framtiden, därav min fråga.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...