swempa Postad 26 mars 2008 Postad 26 mars 2008 Hej! hur ska man göra om man t.ex. vill att en gubbe ska röra sig samtidigt som att man ändrar på kameran?? Det blir inte alls bra när man gör det! hur gör man? hur gör t.ex. wallace and gromit? 0 Citera
Stefan_holst Postad 26 mars 2008 Postad 26 mars 2008 Hej! hur ska man göra om man t.ex. vill att en gubbe ska röra sig samtidigt som att man ändrar på kameran?? Det blir inte alls bra när man gör det! hur gör man? hur gör t.ex. wallace and gromit? Vet inte hur man gjort Wallace and Gromit, men jag undrar vad är det som blir dâligt? Det handlar väl om precision och kalkyleringar av tid och rum? Jag skulle som amatör gjort en preview genom att i realtid flytta gubbe och kamera sâ som jag vill att de ska röra sig, jag vet handen syns men det är bara preview. Sedan skulle jag använda videon bild för bild som template för animeringen. Det borde bli bra. 0 Citera
Limeingman Postad 29 mars 2008 Postad 29 mars 2008 Det krävs lite övning med att få det bra men några enkla tips för att få det bra är att alltid använda sig av enbildstagning vid kameraförflyttning/panorering annars ser det ryckigt ut. En annan sak att tänka på, när man är nybörjare, är att göra små förflyttningar, max en halv cm, då är det lättare att få det att se snyggt ut. Det innebär att det är inte går att göra så snabba panoreringar. Med andra ord är det bättre att flytta objektet/figuren fort, i scenen, än att göra en snabb panorering, om man vill ha ett fartfyllt klipp... 0 Citera
BadSeed Postad 27 september 2008 Postad 27 september 2008 I wallace and gromit använde man sig av en elektrisk kran med kameran monterad på, där man kunde styra rörelse från dator upp till tiondels millimeter. Men det viktigaste som nämns ovan är ju att man har en stabil kamera som man med olika hjälpmedel kan flytta lite i taget. Viktigt är att man flyttar lika mycket varje gång tex en 1/2 cm Ett enkelt sätt för amatören är att montera stativet eller kameran på tex en skatebord som man för mellan två brädor på golvet, då kan man ju även med en penna i förväg markera varje snäpp som kameran ska rulla framåt. Sen är det bara att animera, rulla och ta en bild 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.