Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Att handla billigt är att handla dyrt.

Införskaffade en billig extern hårddisk från Dustin http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010108084 för att ha att tanka in filmmaterial på.

Problemen började redan vid intankning av film från PPro CS3. Hårddisken hängde inte med och det avbröts ideligen. Går heller inte att jobba direkt med filmmaterialet i PPro eftersom det bara hackar fram.

Vill varna för just denna modell. Köp den inte.

Däremot kan jag rekomendera en som fungerar perfekt och som hänger med i svängarna http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1119105

Förmodligen beror det på att den billigare inte har nåt Cacheminne och därför inte hänger med.

Ett tips för er som funderar på att skaffa extern HD.

Postad

Nja, Freecoms hårddisk fungerar utomordentligt bra. Ingen skillnad alls egentligen från att redigera från intern hårddisk. Och vad har man för val. Firewire är ju inte snabbare än USB.

P.S Tack

Postad

Men det är väl inte direkt meningen att man skall jobba direkt med de här lite billigare hårddiskarna som inte klarar av en så särskild snabb överföringshastighet. De är väl mest till för lagring och backup?

Har själv en Maxtor 500GB som kostade 800 spänn runt juldagarna, fungerar riktigt bra men jag skulle aldrig försöka använda den vid redigering.

Postad

Ibland är externa hårddiskar formaterade i FAT32 filsystem när man köper dem och då klarar de inte filer större än max 4GB. Tänkte bara så att du inte glömt formatera till NTFS?

Även om firewire teoretiskt inte är snabbare än USB2 så är det snabbare och stabilare i praktiken. Processorbelastningen är lägre när man kör firewire jämfört med USB också. Annars är det eSATA som är det snabbaste externa hårddiskinterfacet men då kan bara ha jättekort anslutningskabel från datorn.

En extern firewirehårddisk är oftast inget problem med att använda vid redigering även om det kan funka bra med vissa USB2-hårddiskar också.

Postad

Jag har personligen inte haft några problem att använda usb-anslutna diskar till redigering (Avid). Om man inte räknar med att externa hårddiskar överhuvudtaget verkar vara lite mer benägna att gå sönder...

Däremot har det varit lite strul med att plugga in flera fw-diskar på en gång, inga problem med usb.

Det är iallafall min erfarenhet. Dessutom har jag för mig att man är begränsad till att köra dv25 eller lägre upplösning, men det gäller väl oavsett usb/fw?

• 1 månad senare...
Postad

Redigerar också med videomaterialet på externa Lacie-hårddiskar och det fungerar bra. Men jag ser till att ha diskarna formaterade i NTFS.

Kom ihåg att det är viktigt att säkerställa att ingen läsning/skrivning sker till diskarna vid avstängning när de är NTFS-formaterade, annars föreligger det risk för haveri. På så vis är faktiskt FAT32 bättre.

Mats Findell

Grängesberg

Postad
Jag har personligen inte haft några problem att använda usb-anslutna diskar till redigering (Avid). Om man inte räknar med att externa hårddiskar överhuvudtaget verkar vara lite mer benägna att gå sönder...

Däremot har det varit lite strul med att plugga in flera fw-diskar på en gång, inga problem med usb.

Det är iallafall min erfarenhet. Dessutom har jag för mig att man är begränsad till att köra dv25 eller lägre upplösning, men det gäller väl oavsett usb/fw?

Finns ingen grans for vad man kan "kora" pa FW eller USB. FW kor i 400mbps, USB 2 i 480 mbps. DV ligger pa 25mbps, sa FW klarar av att ha 16 strommar av DV samtidigt, problemet ar nog mer HDn som inte kan accessa 16 strommar samtidigt.

Du kan kora 4st DVCPRO-HD 100mbps men samma sak dar, hur mycket HDn kan accessa ar det som avgor hastigheten nar man har flera strommar.

Personligen sa kor jag inte USB 2 da det belastar processorn och inte ar nagot som e gjort for att "streama".

USB 2 anvander jag dock for overforing av filer.

Nja, Freecoms hårddisk fungerar utomordentligt bra. Ingen skillnad alls egentligen från att redigera från intern hårddisk. Och vad har man för val. Firewire är ju inte snabbare än USB.

P.S Tack

Du har ratt, FW (400) ar inte snabbare an USB 2, men USB 2 ar inte gjort for att streama material och den tar processorkraft. FW 400 ar mer an nog for DV for det ar inte sjalva FW 400 det ar fel pa nar saker inte streamas i realtime utan det ar den fysiska HDn som inte kan hamta materiallet snabbt nog...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...