Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan.. Sitter för tillfället och håller på att skriva min egen tv-serie, men innan jag fortsätter så skulle jag vilja höra vad just NI tycker om det jag skrivit hittils. Och nu skulle jag vilja ha lite feedback som det så fint heter.

Serien som jag håller på och skriver är beräknad till tio avsnitt och just nu håller jag på med avsnitt ett. Avsnitten kommer hålla på i ungefär trettio minuter..Men om jag ska in lite mera på handlingen iserien så kan jag säga såhär långt att den handlar sex st ungdomar som lever och bor i ett samhälle strax utanför Stockholm som kallas Vårsta (Inte en aning om det finns nåt som heter så i verkligheten, men hoppas inte det) I allafall så är det tänkt så att man ska få följa dom här sex ungdomar i motgångar osv och redan när serien börjar så finns det lite små problem som i senare avsnitt kommer bli allt större, så läs och njut och ge gärna kritik:) Dessutom så skulle jag vilja att ni ger förslag på ett lämpligt namn på tv serien.

Tack på förhand!

Tv-serie.doc

Postad

Början var skit ;) Första avsnittet i en serie måste ju ha bättre introduktion av karaktärerna, och helst någon händelse som sätter igång hela intresset för dem.

Kan tyvärr inte kommentera mer än början då jag började gäspa okontrollerat och fick sluta läsa. Ett par plus är väl att du skriver bra och korrekt :)

Postad

Litet no no på att skriva ut kamerahänvisningar. Samma sak med parenteser, (kärleksfull) som tex. Använd enbart sånt om det inte finns något i scenen som ”visar” hur det ska sägas. Här är det en flickvän som ger killen en intim kram, klart att det är kärleksfullt det hon säger, om det där emot hade varit hatiskt så hade vi behövt parenteser.

Håller med Mega99, det händer på tok för lite. Det är 9 sidor och då brukar man säga att det är ca 9 minuter, nästan en tredjedel av avsnittet. Så något måste hända under dessa första tio minuter för att jag ska vilja se vidare.

Jag gillar genren dock. Skönt att läsa om annat än krig och zombies.

Får lite känslan av att du bara satt dig ner och skrivit men kanske inte vet vad som ska hända härnäst och hoppas att du ska komma på det då du skriver.

Kanske blev Matilda av med oskulden med någon annan än Alexander? Kanske Alexander inte bara tränar, han kanske gör något annat som han inte vill att Matilda (eller någon annan) ska få reda på? Kanske är Alexander kär i Julia? Kanske är han kär i Linus? Vi måste får ”se” något som får oss att undra vad som kan hända, hur det ska gå och så vidare. Så ett frö, någon har en hemlighet eller dylik.

Ett tips är, titta på första avsnitten från lite olika serier i samma genre och se vad som händer i ett avsnitt egentligen.

Postad

Liten kommentar:

Jodå, det finns ett Vårsta utanför Stockholm. Närmare bestämt strax söder om Tumba (Botkyrka kommun). Ligger utmed vägen mellan Södertälje och Nynäshamn.

// Knightlord

Postad

Tack för att ni är uppriktiga! Jag kan hålla med om att början känns jävligt seg;) Men det var mest för att jag ville presentera karaktärerna lite, O jag kan säga att spänning ska det bli, det kmr faktiskt en rätt så spännande scen direkt efter den sista jag skrev som ni kunde läsa, Och sen eftersom det är en följetong så vill man ju helst av allt lyckas presentera alla karaktärerna redan i dom första två avsnitten, så kmr det allafall bli här, eftersom Alexander, Matilda, Linus och Julia är dem som kmr vara med i det första avsnittet men i avsnitt två så kmr det komma två till som i det här avsnittet är på semester med sina päron i utlandet;) Men jag kan allafall lova er en härlig dramaserie inom snar framtid:)

Postad

God morgon alla filmintresserad;) Nu på morgonen har jag varit kreativ och fortsatt skriva lite på min Serie, och dessutom hunnit skriva ner lite viktig information om dom fyra huvudpersnonerna som dyker upp i avsnitt ett.

Så om ni har några frågor om karaktärerna så ställ dom bara:) För nu börjar jag få ordning på det mesta;) Dessutom skulle jag vara glad om ni själva kanske skulle vilja komma med lite förslag om vad som skulle kunna hända i serien:) Och lite namnförslag på vad den kan heta skulle också sitta fint:P Kanske skulle ni vilja hjälpa till och skapa en "ond" karaktär?

Tack på förhand.

Karaktärsbeskrivningar huvudroller.doc

Postad

För det första måste du bestämma om serien ska ha någon poäng eller något mål, eller om vi bara ska följa ett par ungdomar, för då är det precis lika tråkigt som alla andra exakt likadan serier. Nu kanske det bara är jag, men för att en serie ska fånga mitt intresse så krävs något originellt- Och då menar jag inte helt originellt men kanske något inslag som gör att serien skiljer sig från alla andra.

Släng in ett fosterbarn med problem eller att några av karaktärerna hittar en dyngblöt kille utan minne vid stranden (och denne går inte att identifiera) eller liknande, någonting som väcker intresset för hela grejen, sen går du gradvist över till helheten och allas småproblem.

Postad

Det ska bli, nu har jag skrivit en bit in på första avsnittet och kan säga att det händer mer o mer saker, tänkte dessutom avsluta avsnittet litet dramatiskt;) Men om det också ska vara en följetong så kan det ju inte hända extrema saker i precis varje scen, jag försöker skriva så mkt som jag själv upplever och har upplevt, men det där om ett fosterbarn de var bra:) Har faktiskt en liten ide om att en av karaktärerna ska bära på en sjukdom, allstå en ovanlig sjukdom som han för över till andra genom sex osv, kanske aids eller nåt, vad tror ni om det?

Postad

Haha! Lite kul i början på manuset.

"ALEXANDER, en lång 16 årig kille..."

Jag heter Alexander, är 1,93 cm lång, och fyller 17 i maj ;)

Och det där har egentligen inte hit och göra, tycker bara det var lite passande.

Övrigt så var manuset bra tycker jag, lite dålig början kanske, men annars helt okej tycker jag.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...