Gå till innehåll

The Circus

Recommended Posts

Tänkte göra en lista över alla de filmsorter man har att välja mellan med, Super 8.

 

Reversal:

 

attachment.php?attachmentid=3033&stc=1&d=1206271948

 

Ektachrome (64 T) Troligtvis den mest använda reversalfilmen. Ger kontrastrika bilder.

Tri-X (200 D) Sv/v film.

Plus-X (100 D) Sv/v film.

Velvia (50 D)

Pro 8mm (64/100/200 T)

Wittner Chrome (100 D)

Kodachrome (40 D) Kodaks gamla film som inte tillverkas längre, men går fortfarande att få tag på, relativt bra.

 

Ett testklipp mellan Kodachrome och den nya Ektachrome finns här (95MB).

 

Negativ:

 

attachment.php?attachmentid=3035&stc=1&d=1206295491

 

Vision2 (200/500 T)

Pro 8mm (50/64/100/200/250/500 T). Vissa av sorterna är reformatteringar av Fujis filmer. Har läst att Pro 8mm även gör Super 8 film från 35mm film, om så önskas.

• Snart komer även Kodaks Vision3 (500T) att släppas till Super 8. Mer läsning om det finns här.

 

Notera att testfilmerna varierar i kvalite och skärpa p.g.a olika kameror.

Lite dålig på negativfronten då jag aldrig kört med negativfilm. Fyll på med testklipp från de olika sorterna/andra sorter!

 

Att tänka på:

• Reversal film ger kontrastrika färger men tål inte mer än 2 stops över/underexponering

• Negativ film ger mer naturliga färger men tål upp till 4 stops över/undereponering. Den negativa filmen ger också mer detaljer i högdragarna och skuggorna.

• Reversal film kan projekteras innan digitalisering till skillnad från negativ.

• Negativ film är oftast aningen dyrare än reversal. Ska man filma en testrulle borde man köra med reversal film.

 

Lycka till med valet!

 

Update:

attachment.php?attachmentid=3161&stc=1&d=1210930599

reversalvoodoo.jpg

negativvoodoo.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett filmklipp med jämförelse mellan K40 och den nya 64T finns här: http://www.uppsalabildteknik.com/k40_vs_64t_full-size_split-screen_no_color_correction.zip (95MB filstorlek, endast för bredband...)

 

64T är filmad med kamerans interna filter och är lite för blå i färgen, detta är inget problem om man färgkorrigerar i NLE eller vid scanning. Men det har förts diskussioner på senare tid att 64T är inte lika blå numera som den var i början, har Kodak ändrat på något för att få färgerna bättre? En del tror det, jag har ingen aning utan förmedlar bara vidare vad jag har i bakhuvudet.

 

Jag vill passa på att framhäva Single8 formatet (Fujis motsvarighet till Super8), jag tycker att den är överlägsen Super8. Massor med provbilder från Fujis R25N reversal filmsort kan hittas längst upp på den här sidan: http://www.uppsalabildteknik.com/provfilmer2.php

 

Single8 film blir inte mycket dyrare än Super8 heller, trots att det måste framkallas i Japan. Läs mer om de olika emulsionerna, priser, och beställ film här: http://film.club.ne.jp/english/eng_single8_film2003.htm

OBS! Single8 film passar inte i Super8 kameror, endast i Single8 kameror!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänkte bara lägga till att Tri-X är 200D samt att Plus-X är 100D. Vad gäller negativa filmer så är vissa av pro 8mm:s reformatteringar baserade på Fuji:s filmer, vilket kanske kan vara kul att testa som alternativ till kodak.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ärligt talat kan jag ingenting om standard/double 8 vilket kommer att resultera till en hel del okunskap om jag börjar skriva om det...:)

Därför håller jag mig till filmsorterna för super 8 för att undvika missvisningar. Kanske tar upp det när jag jag känner att jag kan lite mer om det ämnet.

Annars skulle en tråd, skriven av någon annan (mera kunnig än mig) om standard/double 8 vara otroligt lärorikt.

 

/Tony

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Kodachrome materialet tillverkas fortfarande av Kodak, som 35 mm film och i 64 ASA (Dia), och säljs i stora delar av världen dock inte i lilla lilla Sverige.

Eftersom framställnings processen fortfarande är i fullgång hos Kodak,

så är steget inte långt att ändra formulen åter till 40 ASA om volymen är tillräckligt stor, Wittner verkar att vara i full gång att etablera sig som den STORE detaljisten inom den analoga filmvärlden och ha potential att bearbeta och saluföra Kodachrome 40, man får dock misstänka att filmbasen blir den samma som för 35/16 mm film dvs något tjockare än den tidigare Kodackrome 40 S-8:an.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...