Gå till innehåll

Problem med Pinnacle studio


marst060

Recommended Posts

Har sökt och läst lite av det som tidigare skrivit på forumet och sett att det höjts en del arga röster om Pinnacle studio.

 

Jag kör version 8 och håller på att bli vansinnig, det hänger sig hela tiden. Vi har testat installera om, har väldigt gott om plats på hårdisken, snabb dator (3gig) och mycket internminne(1 gig).

 

Jag ber nu er mer erfarna om råd och tips, är detta program väldigt buggit eller kan det bero på något annat? Blir det bättre om man uppdaterar till version 9? Det har varit ett ständigt trassel under själva redigeringen och nu går det inte heller att rendera filmen utan att det hänger sig. Den är ca 45 minuter lång.

 

Vad ska vi ta oss till? Hjäp hjälp hjälp!!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är rätt att Studio är ett mycket buggigt program. Om det blir bättre för att man uppgraderar har jag ingen egen erfarenhet om, men min erfarenhet säger att man helst inte ska redigera för stora saker i Studio och då menar jag sådana saker som en 45 minuter lång film :)

 

Dock så är ju Studio ett bra nybörjarprogram med tanke på dess funktioner och dess låga pris (jämfört med många andra redigeringsprogram).

 

Då ni nu verkar ha gjort klart eran film så är det ju itne så roligt att byta program nu och göra om allt, så ni måste ju nästan fortsätta med Studio (till denna film iaf). När jag använde Studio förut så hade jag också massor av problem med att det hängde sig vid rendereringen, men då fungerade det faktiskt oftast med att bara ta bort alla studio filer från datorn (inte projekten dock) och sedan installera om allt från början. Så mitt tips är att testa det och då menar jag inte bara "reinstall" utan verkligen allt ska bort och tillbaka.

Länk till kommentar
Share on other sites

hmm.. okey. Det var det jag var rädd för. Vi får väl härda ut och göra klart, hoppas att det går, och sen byta program till nästa film. Det verkar ju finnas gott om hyfsat bra programm till ganska vettiga pengar. Kan du rekomendera något. Vi är väl att betrakta som nybörjare ännu..

Länk till kommentar
Share on other sites

Här hänger jag gärna på med stort intresse i frågan. Har precis samma problem som Marst060. Har redigerat ett inslag på endast några minuter men ändå har jag problem ibland vid bränningen, dvs dvd-skivan far ut från facket.. Pinnacles eget brännarprogram har inte frågan om jag vill stänga skivan på en vanlig dvd-r skiva, så mina 6 minuter låste automatiskt skivan efter bränning, fan. Har även en dvd-rw skiva, men där frågar programmet om jag vill rensa det tidigare som finns på skivan, vilket jag inte vill utan svarar då nej på frågan, vilket resulterar i att skivan far ut från facket. Jag måste alltså först raderar ett 10 min. inslag så skivan (dvd-rw) blir helt tom för att kunna bränna in nytt från början...... låter detta vettigt. Om det sedan är Pinnnacle-programmet som är så enkelt att detta fel uppstår eller om det beror på andra komplikationer i min dator, vet jag ej.

Länk till kommentar
Share on other sites

Njae, studio 9 är också rejält laddat med buggar. Ibland startar inte programmet som det ska, men ofta, allt för ofta, så stängs det av utan tillsynes anledning! Dock så fungerar autosaven som den ska!

 

Men visst är det enkelt, lätt och alldeles lagom avancerat.......;)

 

Jag skulle vilja rekomendera Adobe Premiere, kanske lite dyrt, men helt klart värt var enda krona!

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta inlägg skulle väl egentligen ha en egen tråd, men hör delvis ihop med frågan ovan. Vill någon ansvarig flytta detta inlägg så helt okej för mig.

 

Måste korrigera mig då jag hittat lösningen till mitt första problem i inlägget ovan. Att DVD-skivan åkte ut och in, berodde helt på att DVD-brännaren inte var uppgraderad! MEN, jag fick problem ändå. Kolla här! Då jag har en Pinoneer A104-brännare (ca 2,5 år) hämta jag hem från Pioneers sida exakt den uppgraderingen som skulle gälla, men det funkade inte. Höll på att bli vansinnig. Många förståsigpåare ville hjälpa, men körde "huvudet i väggen".

 

Ringde slutligen upp Pioneer´s helpdesk, pratade med en mycket hjälpsam person, som frågade om det var en företagsdator jag hade? Visst var det det, en Compaq. Då skulle jag gå in på deras sida och hämta uppgraderingen. Han jämförde detta fenomen med att om man exempelvis köper en Sony TV så är det kanske Philips inredning i denna med Philips namn på produkterna, trots detta så skall uppgraderingen ske genom Sony.... Köper man själv en brännare av fabr. Philips och monterar in, DÅ skall uppgraderingen ske hos Philips. Hängde ni med? Det var ju inte konstigt att jag fick problem innan jag fattade detta. (Namnen Sony och Philips är i detta fallet helt påhittade, det var endast för att belysa problemet).

 

Men problem nr två i mitt inlägg ovan med att ex. DVD-RW bränns om från början varje gång och därmed sopar bort det som finns istället för att fortsätta där sista inbrända programmet slutade, fattar jag fortfarande inte. Någon som vet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...