Moriouce Postad 18 mars 2008 Postad 18 mars 2008 Hej alla glada! I slutet av feb gick Snuttefilmen av stapeln i Linköping vilket är en kortfilmstävling för studenter. Mitt o två kompisars bidrag gick hem med Publikens pris och nominering i Bästa Filmidé. Vi vill nu utvecklas inför ett projekt vi har i sommar och ber er om hjälp. Om ni vill titta på vår film o lämna en liten notis om vad ni tycker om våra färdigheter och hur vi skulle kunna utvecklas. MVH //Trinity Entertainment 0 Citera
vilcans Postad 18 mars 2008 Postad 18 mars 2008 Referenshumor är ju alltid lite småroligt. Tyvärr blir det aldrig riktigt toppenbra (tänk Epic Movie etc.). Pröva att göra en film med handling nästa gång. Och: Var nogrannare med ljudet. Tänk på bildvinklarna. Använd närbilder så att man ser vem som är vem (sekvensen med sparkcykeln, rullstolen och båren fattade jag inte mycket av). 0 Citera
Moriouce Postad 18 mars 2008 Författare Postad 18 mars 2008 Kan du peka på några exempel på hur vi kan förbättra ljudet + Bildvinklar som skulle göra filmen tydligare? Närbilder i denna filmen känns lite överflödigt då det bara finns en huvudperson och han utmärker sig ganska mycket från bifigurerna. Något exempel där närbild skulle behövas? 0 Citera
Rabies Postad 18 mars 2008 Postad 18 mars 2008 I hate to be the one men lägg gärna filmen i rätt forumdel också dvs Kolla min film! 0 Citera
vilcans Postad 18 mars 2008 Postad 18 mars 2008 Kan du peka på några exempel på hur vi kan förbättra ljudet + Bildvinklar som skulle göra filmen tydligare? Närbilder i denna filmen känns lite överflödigt då det bara finns en huvudperson och han utmärker sig ganska mycket från bifigurerna. Något exempel där närbild skulle behövas? Det jag tänkte på var framför allt sekvensen i kulverten. Nu har jag tittat på den igen och tror att problemet är bara bildvinklarna, och då specifikt brottet mot "regeln" att en karaktär ska springa åt samma håll i bild hela tiden. Det var nog därför jag trodde att det var fler karaktärer än det var och önskade mig ett par närbilder så man kunde se vem som var vem. Så här har jag tolkat kulvertsekvensen nu: HK kommer ned för trappan. Någon är på väg i en sparkcykel åt höger (på väg mot HK får vi förmoda). HK snor sparkcykeln och fortsätter åt vänster. HK åker med sparkcykeln och försvinner till vänster i bild. Sen försvinner sparkcykeln på något sätt och HK kommer in från vänster. Nu rör han sig åt höger istället innan han svänger tillbaka åt vänster igen. Någon kommer i rullstol från vänster. Denna någon är antagligen HK, men eftersom han i klippet innan rörde sig åt vänster så är det svårt att hänga med. Sen är plötsligt rullstolen borta och HK kommer in från höger. Någon ligger på en bår som rör sig åt motsatta hållet (höger). HK springer åt vänster längs en kulvert. Sen kommer han in från vänster, går in bakom en pelare, förvandlas för ett ögonblick till nån mexikansk dödssnubbe innan han vänder tillbaka åt vänster. Nu är det inte förvirrande längre eftersom det bara är en person inblandad igen. Har jag tolkat det rätt? Och är jag helt dum i huvudet som inte hänger med riktigt? :-) 0 Citera
Moriouce Postad 18 mars 2008 Författare Postad 18 mars 2008 Du har tolkat hela scenen rätt. Håller med att det kan bli förvirrande med tanke på att det är en kulvert och att väggarna ser likadana ut till höger och vänster. Om man tänker på en bil som färdas längstmed en väg där det är skog på höger sida och hav på vänster sida så spelar det ju ingen roll åt vilket håll bilen rör sig eftersom man lätt räknar ut med hjälp av miljön runt om att han ändå rör sig åt andra hållet. Att han har olika transportmedel i olika klipp skall försöka illustera att det rör sig om en längre sträcka han tillryggalägger nere i kulvertarna samtidigt som rullstolen skall vara en komiskt ologisk sekvens. 0 Citera
Moriouce Postad 18 mars 2008 Författare Postad 18 mars 2008 Vi kan nu fortsätta denna diskussion under Kolla Min Film tråden. Tack för visat intresse :) 0 Citera
Christian van Caine Postad 25 mars 2008 Postad 25 mars 2008 Mjaa, inte redigt min kopp the, håller med föregående talare... Närbilder är absolut inte bara till för att defeniera vem som pratar & sånt, utan några alls & en ilsket statisk kamera, blir bilden väldigt livlös. Vad gäller vad du skrev om bilen, jodå. Man ska ALDRIG bryta 180-graders regeln om man inte har stenkoll på vad man gör, det ger ett extremt amatörmässigt intryck. 0 Citera
_nemo_ Postad 25 mars 2008 Postad 25 mars 2008 Referenshumor är ju alltid lite småroligt. Tyvärr blir det aldrig riktigt toppenbra (tänk Epic Movie etc.). Jag är bara nyfiken om du menar att du tycker Epic Movie är toppenbra? Vill inte låta som någon *'**## men är nyfiken =) 0 Citera
vilcans Postad 26 mars 2008 Postad 26 mars 2008 Jag är bara nyfiken om du menar att du tycker Epic Movie är toppenbra? Vill inte låta som någon *'**## men är nyfiken =) Jag menade att den är kass. Men det vet jag inte, eftersom jag inte har sett den, men vad jag hört ska alla de där filmerna vara dåliga. Trailern till dessa filmer brukar vara lite rolig, precis som referenshumor brukar vara, men det håller knappast för en hel film. Men jag ska väl inte uttala mig eftersom jag inte sett en film i denna genre på 2000-talet. 0 Citera
_nemo_ Postad 26 mars 2008 Postad 26 mars 2008 Jag menade att den är kass. Men det vet jag inte, eftersom jag inte har sett den, men vad jag hört ska alla de där filmerna vara dåliga. Trailern till dessa filmer brukar vara lite rolig, precis som referenshumor brukar vara, men det håller knappast för en hel film. Men jag ska väl inte uttala mig eftersom jag inte sett en film i denna genre på 2000-talet. Aha, jo uttala på, för du har helt rätt. Date Movie och Epic Movie är förmodligen de två sämsta filmerna jag någonsin har sett. Kan inte tänka mig att geniernas nya "Meet the Spartans" är bättre heller. 0 Citera
Christian van Caine Postad 28 mars 2008 Postad 28 mars 2008 Goddamn Epic Movie sög häst***... Jag gillar verkligen Scary Movie, men där är dom åtminstonde kreativa & gör riktiga skämt av spoofsen...i Septic Movie var ju mycket för jävelen bara rena återspelningar ju! Jag avskydde den :-( 0 Citera
_nemo_ Postad 28 mars 2008 Postad 28 mars 2008 Goddamn Epic Movie sög häst***... Jag gillar verkligen Scary Movie, men där är dom åtminstonde kreativa & gör riktiga skämt av spoofsen...i Septic Movie var ju mycket för jävelen bara rena återspelningar ju! Jag avskydde den :-( Scary movie-filmerna är geniala jämfört med date, epic och meet the spartans.... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.