Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har tagit en steg framåt i världen rörlig bild och tänker börja lite smått med 2-d animation. Jag har tänkt använda mig av en tablet och photoshop där jag ritar bilderna och animerar i photoshop. Anledningen till att jag inte använder lättare animationsprogram är att jag hatar den dåliga bilden och teckningsalternativen som i t.ex. flash.

Ni som har erfarenhet av att göra 2-d animation kanske kan ge några tips rent allmänt om skaer som man bör tänka på osv. Hoppas ni förstår. Ytterst tacksam för svar.

Posted

hmmm "hatar den dåliga bilden" i flash? För mig är flash det enda vektor-baserade programmet jag skulle tänka mig animera i av det jag provat, helt enkelt för att det låter mig hantera vektorerna som pixlar... sudda och ha mig som med pixlar och hela tiden få vektorformen uppdaterad. Och vill man slippa tänka på antalet pixlar för upplösnings skull så är vektorgrafik the way to go...

Men men... jag är ju pixel-människa jag också så jag förstår att du föredrar Photoshop...

Mitt största tips är ju som vanligt att titta på mycket animation, speciellt försöka ta reda på vad som skiljer bra animation från dålig.

Nästa tips är att läsa och lära sig så mycket om hur animation går till i studiosarna som möjligt. Och översätta det till program och utrustning som du själv har... Photoshop = ritbordet, After Effects = en avancerad rostrum-multiplane-animations-kamera, Premiere = moviola-klippning och så vidare.

Har själv gjort ett par animationer och då gjorde jag som sådant:

1. manus.

2. storyboards.

3. sätta ihop storyboards till animatics.

4. redigera dessa till så jag vill ha dom.

5. rita på papper

6. scanna in till photoshop.

7. importera bilderna till after effects för att få tillgång till 2½d animation och andra tricks som finns där

8. rendera från AE

Jag är inte helt nöjd själv med den strukturen... så egentligen kommer jag till nästa gång modifiera och producera alpha-kanaler och färglägga i photoshop (alphan gjorde jag i aftereffects förut med masker. färgläggning gjordes på papperet). Förut har jag gjort all klippning innan AE i Premiere och bara renderat ut färdiga filmen ur AE. Hädanefter (eftersom jag vill göra längre grejer) kommer jag bara rendera ut klipp för klipp och sköta sista klippningen i premiere.

och apropå ljudläggning och synk... ett sätt som jag upptäckte var väldigt bekvämt var att göra en uppsättning med mun-bilder för varje munrörelse så jag kunde klippa ihop läpprörelserna utefter ljudet i premiere och få bildantalet att stämma.

Plus... ta till extra i bildupplösningen när du ritar... för att få detalj-känslan och undvika pixelering...

Och dessutom, eftersom jag är avdankad japannörd... anime... även om man inte gillar designen av karaktärerna så måste man ju erkänna att varenda bild utnyttjas till en grad som jag sällan ser utanför det landet. Se på anime och lär dig alla fusk som finns att tillgå, animera olika partier av samma figur separat, bara ha öppen och stängd mun som läppsynk, panorera över stillbilder, poseringar etc etc... staterna må vara kungar på 3d-animation men när det kommer till 2d så finns det bara ett land som håller hög kvalitet tillochmed på ultralågbudget-nivå...