Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har provat den produkten mycket, jag har inget problem med filmöverföringen, men jag får inte ljudet att funka. De kan ju vara fel på produkten. Jag avspelat från videokamera och en vanlig video, får inte att ljudet att funka klokt, det mest ett skrikigt ljud.

Postad

Har också provat och returnerat produkten.Fick ungefär samma resultat som dacken1. Fick dock inte in något ljud alls... Kan säga att stiften i s-video kontakten på den easycap jag fick var ocentrerade, så fick mecka en del bara för att få in kabeln...ingen vidare kvalitet med andra ord.

• 5 månader senare...
  • 7 månader senare...
Postad
Jag har testat den mycket nu, men det blir som sagt bra bild, men ljudet blir skit, ett skrikigt, konstigt ljud. Man kan inte höra vad folk säger. Konstigt att man får sälja sånt skit som inte funkar http://forum.voodoofilm.org/images/icons/icon6.gifhttp://forum.voodoofilm.org/images/icons/icon21.gif

Jag har skaffat en Easycap, men kommer inte i fund med hur den funkar. Jag har kopplat in den i videon med skartdosan och till datorn via USB, men vad gör man sen?

Postad
Jag har skaffat en Easycap, men kommer inte i fund med hur den funkar. Jag har kopplat in den i videon med skartdosan och till datorn via USB, men vad gör man sen?

Får inte heller det att funka! Jag får bild men inget ljud! Måste man använda S-videosladden eller räcker det med de andra 3?

Är det någon som vet hur man får ljud eller kanske rättare sagt varför man inte får något ljud?

Postad

Generellt: S-videokontakten är bara för bild, för att få ljud måste du använda de röda och vita RCA-kontakterna. Den gula RCA-kontakten är för kompositvideo - ger lite sämre bild än s-video men är ibland det enda alternativet (många - om inte de flesta - VHS-spelare kan inte skicka s-videosignal).

/Rico

• 2 veckor senare...
Postad

Jag har köpt Easy Cap på rea för ca 300 kr och jag är väldigt besviken på den vara. Jag kan inte påstå att apparaten inte fungerar, men det den gör är av väldigt dålig kvalité. Vilket filformat än jag försökt att konvertera VHS band till, blev det alltid en kraftig försämring av videon jämfört med originalinspelningen. Dessutom när man håller på att överföra videon i MPEG format slutar programmet att fungera efter 6 minuter. Man startar om, men det räcker bara för 6 minuter till. När jag hade bytt format till DVD, överfördes hela bandet till dator utan avbrott, men när jag sedan började spela upp videon så visade det sig att ljudet försenade och efter ungefär 20 minuter försvann helt. Det är ingen ide att spara mina familjevideo, som är 10 år gamla med hjälp av Easy Cap. Jag funderar på att köpa nya VHS band och kopiera mina gamla i hopp på att de håller i 10 år till.

Postad

Vill man bevara gamla VHS-band "på riktigt" så tror jag man tjänar på att anlita företag som kopierar VHS till något digitalt format (DVD, DV, MOV, AVI - har sett flera varianter).

Att de billigare "capture-korten" tappar ljudsynk är ganska vanligt. Det finns lite dyrare lösningar som låser bild och ljud...

Däremot så får man nog räkna med lite kvalitetsförlust eftersom det handlar om att digitalisera analog information, och då tappar man "alltid" kvalitet.

/Fredrik

• 4 veckor senare...
Postad

Jag är TOTAL NOVIS på detta med att fixa ihop alla kablar som ska till för att få igång Easy Capen som jag precis köpt. Det enda jag vill är att överföra bild till en DVD, ljudet behövs ej. Men inte sjutton får jag någon som helst signal från Videon. Har provat med omkopplaren på scarten i båda lägen. Så fråga 1 är, vilket läge ska den stå i?

Sen har jag kopplat ihop alla sladdarna, krävdes alla, för att få ihop det och så vidare in i datorn. Där finns x antal parametrar att sätta. Vad ska jag välja för inställningar där? Tycker att jag provat alla nu. Att jag inte ska ha PAL det förstår jag så det har jag uteslutit, sen har jag alltså provat alla.

Min video sitter inbyggd i en TV, inte kan det vara det som strular, scart som scart eller hur?

Sen har jag läst att många har problem med signaler oavsett val av programvara så det borde inte bero på Easy Cap i detta sammanhang.

Så snälla, kan någon på begriplig svenska hjälpa mig?

Från en stackars förvirrad tjej.....

• 7 månader senare...
Postad
Jag är TOTAL NOVIS på detta med att fixa ihop alla kablar som ska till för att få igång Easy Capen som jag precis köpt. Det enda jag vill är att överföra bild till en DVD, ljudet behövs ej. Men inte sjutton får jag någon som helst signal från Videon. Har provat med omkopplaren på scarten i båda lägen. Så fråga 1 är, vilket läge ska den stå i?

Sen har jag kopplat ihop alla sladdarna, krävdes alla, för att få ihop det och så vidare in i datorn. Där finns x antal parametrar att sätta. Vad ska jag välja för inställningar där? Tycker att jag provat alla nu. Att jag inte ska ha PAL det förstår jag så det har jag uteslutit, sen har jag alltså provat alla.

Min video sitter inbyggd i en TV, inte kan det vara det som strular, scart som scart eller hur?

Sen har jag läst att många har problem med signaler oavsett val av programvara så det borde inte bero på Easy Cap i detta sammanhang.

Så snälla, kan någon på begriplig svenska hjälpa mig?

Från en stackars förvirrad tjej.....

I och med att du bara vill ha bildöverföring räcker det med att koppla in den gula RCA-kabeln. Scart-kontakten som går från TV'n/källan ska vara ställd på out osv.

Hoppas iofs att du redan har fått hjälp, annars kan du kika på http://easycap.se som är ett renodlat EasyCAP-forum.

Lycka till!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...