Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag undrar om någon vet någon effekt så man kan gå eller sätta haden igenom en spegel, är dålig på att förklara men tror att ni förstår.

Postad
Du måste berätta exakt vad det är vi ser i den bild du tänker dig. Normalt sett blir det ju ganska blodigt om sätter handen genom en spegel.

Ja, men nu är det ju under "Digitala effekter och compositing" frâgan ställs och dâ är det väl frâgan om nâgon datorgenererad effekt.

Jag antar att du har en scen med en skâdis som tittar in i en spegel. Publikens vy är ocksâ sâ att man ser skâdisen snett bakifrân och spedelbilden. Skâdisen sträcker fram handen mot spegelytan och handen gâr in i spegelbilden!?

Vet inte hur en proffesionell effektskapare skulle gjort men jag skulle haft en ram som symboliserar spegeln och bakom ramen skulle jag ha ytterligare en kamera som fimar skâdisen framifrân. Sedan in i ett effekt program, After Effect eller dyl. beskära, vrida, vinkla, setill att det är en speglad bild, komponera ihop och maska sâ spegelbilden och rest scenen ser trovärdig ut.

Postad

Javiist kan det vara en digital effekt. Blodig eller inte. Det centrala är vad publiken ser - annars kan man ju spekulera i evig tid. Vad händer med handen när den "försvinner" in i spegeln t ex. Försvinner den eller syns den på andra sidan.

Postad

Jag menar ungefär som Stefan_holst menar. Ja, skådespelarens spegelbild ska synas och handen försvinner när den går igenom spegeln.

Postad

Ska handen alltså försvinna när den träffar spegelbildens hand? Jag tänker mig något som Stefan_holst säger. Använd två kameror. Kalibrera kamerornas vinklar noga. För att få handen att försvinna får du nog rotoscopa för att kapa handen på rätt ställe. Ett knep då kan vara att använda ett laservattenpass för att projicera en linje där spegelns glas ska vara (du tar alltså bort spegelglaset först och sätter en greenscreen bakom spegeln). Lite krångligt att förklara, men förhoppningsvis fattar du. Grejen är att med laserlinjen på handen är det lätt att kapa handen i nivån med där spegelglaset ska vara.

Helt begripligt, eller? :-)

Postad

Om du har en träram som liknar en spegel kan du sätta upp den så att du kan köra igenom handen genom spegelramen. Sen i datorn så tar du det klippet när du kör igen handen igenom träramen och gör så att klippet blir spegelvänt. Sen maskar du ut den del av den spegelvända klippet som ska vara i spegeln. Försök att få dom så synkade som möjligt! Alltså, när du sträcker fram handen i verkligheten mot spegeln så rör sig spegelbildens hand mot din hand, sen när dom nuddar varandra så kommer dom att gå in i varandra och det ger effecten av att man sträcker inte en hand eller "hela" kroppen genom en spegel!

Det var lite svårt att förklara, men om det är något du inte fattar så fråga bara!

MVH Patrik, Taste FX

Postad
Om du har en träram som liknar en spegel kan du sätta upp den så att du kan köra igenom handen genom spegelramen. Sen i datorn så tar du det klippet när du kör igen handen igenom träramen och gör så att klippet blir spegelvänt.

Det funkar inte att spegelvända bilden eftersom skådisen syns ur en annan vinkel i spegeln än i "verkligheten". T.ex. om man filmar bakom skådisen som står framför spegeln så ser man ju ryggen på personen, men i spegeln ser man ansiktet. Det är helt olika bilder. Det är därför man behöver två kameror.

Postad

hmmm... min spontana reaktion på frågan är att göra som vilcans beskriver... 2 kameror, en för spegelbilden, en för publiken, grönskärm och... laservattenpass? jamen det var ju genialiskt... måste lägga det på minnet... vet inte till vad, men något bör det ju gå till... om så bara till Aliens-laser-scanner-rök... Finns det gröna laservattenpass för att få den där scannerkänslan?:p

Ett praktiskt alternativ som jag sett i några rullar är att bygga omgivningen lodrätt och låta spegeln vara ett badkar fylld med vatten. Filma det lodrätt (som när läderlappen klättrade på husväggarna;)) och låt skådisen sänka sig ner i vattnet... sätt ordentligt med lampor däri och kanske filma vattnet separat och sätt ihop med scenen du filmat med två kameror så kan du nog få en riktigt skön stargate-känsla:)

Postad

Precis! Två kameror, men det glömde jag förstås att säga...

Om man inte vill doppa ner sig i vatten så kan man väl typ lägga på en slags våg-effekt på den datagjorda spegeln. Blir nog rätt koolt!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...