hampusforev Postad 7 mars 2008 Postad 7 mars 2008 Hej, jag har letat igenom FAQ-en och inte riktigt hittat dessa frågor (kan hända att de finns där men då får jag be om ursäkt för dålig uppmärksamhet.) Ni här på Voodoofilm är alltid så hjälpsamma så jag tänkte att jag skulle utnyttja erat enorma tålamod och hjälpsamhet ännu en gång. Som sagt, jag har lite nybörjarfrågor som jag tänkte bara ställa utan vidare: Det här med filter, jag har sett att man sätter dem på lampor. Men om man filmar t.ex. utomhus, sätter man dem framför kamerans lins då? Eller är detta helt tokigt? Kan man blanda flera filter samtidigt? T.ex. ett ND-filter för att hindra för mycket ljus att tränga igenom, samt ett Orangefilter för att "anpassa" utomhusljus (från t.ex. ett fönster) efter inomhusljus? För att ta filter till ett eventuellt scenario. Säg att jag filmar inomhus med rätt dåliga lampor (3000 K), och jag vill även utnyttja ljuset från ett fönster. Sätter jag ett orangerött-filter över fönstret eller ett blått filter över lamporna? Är detta en smaksak eller finns det något alternativ som är att föredra? Om jag ska filma med Kodak Ecktachrome utomhus respektive inomhus, vad är det jag behöver tänka på? Dvs. är filmen anpassad efter interiört ljus eller exteriört? När jag väl är inne på film: Vad skiljer reversal och negative åt? Jag har en ljusmätare som även mäter blixtljus (vet inte om det spelar någon roll). Mäter jag så nära kamerans lins som möjligt eller mäter jag så nära objektet som möjligt? Som sagt, svara när ni kan ta er tid. Ni hjälpsamma filmare på detta forum är guld värt för en ung, passionerad men oerfaren filmare! Tack på förhand /Hampus 0 Citera
jbergman Postad 7 mars 2008 Postad 7 mars 2008 Det här med filter, jag har sett att man sätter dem på lampor. Men om man filmar t.ex. utomhus, sätter man dem framför kamerans lins då? Eller är detta helt tokigt? Man sätter filtren där de behövs. Kan man blanda flera filter samtidigt? T.ex. ett ND-filter för att hindra för mycket ljus att tränga igenom, samt ett Orangefilter för att "anpassa" utomhusljus (från t.ex. ett fönster) efter inomhusljus? Du kan kombinera hur många filter som helst. För att ta filter till ett eventuellt scenario. Säg att jag filmar inomhus med rätt dåliga lampor (3000 K), och jag vill även utnyttja ljuset från ett fönster. Sätter jag ett orangerött-filter över fönstret eller ett blått filter över lamporna? Är detta en smaksak eller finns det något alternativ som är att föredra? I de flesta fall är det bäst att sätta orangefilter på fönstren, men det beror enbart på att solen är så mycket starkare än lamporna. Blåfilter på lampor käkar en hel del ljus, så de skulle slås ut i jämförelse med solljuset. Men visst kan man tänka sig situationer då man vill göra annorlunda, beroende på hur starkt solskenet är, hur rummet ser ut och vilken utrustning man har tillgänglig. Om jag ska filma med Kodak Ecktachrome utomhus respektive inomhus, vad är det jag behöver tänka på? Dvs. är filmen anpassad efter interiört ljus eller exteriört? Jag antar att du tänker på 64T. T:et står för tungsten, dvs inomhusbelysning. Film med ändelsen D är anpassad för dagsljus. Kameror har väl alltid inbyggda filter för att kunna kompensera? När jag väl är inne på film: Vad skiljer reversal och negative åt? Reversalfilm kan du efter framkallning titta på direkt i projektor, medan den negativa filmen är inverterad och måste vändas alternativt skannas först. (För filmkännare finns det mycket mer att säga, men jag har för dålig koll, och det har diskuterats tidigare på forumet.) Jag har en ljusmätare som även mäter blixtljus (vet inte om det spelar någon roll). Mäter jag så nära kamerans lins som möjligt eller mäter jag så nära objektet som möjligt Oftast vill man ju veta hur mycket ljus som träffar objektet, men ibland kan man vilja veta hur mycket ljus som träffar kameran... Äsch, jag kan för lite på området för att säga så mycket mer, men det har diskuterats en del på forumet. /Jakob 0 Citera
hampusforev Postad 7 mars 2008 Författare Postad 7 mars 2008 Tack för svaren! Kanske kan någon annan vänlig själ fylla i det du inte var säker på. När det gäller ljusmätaren så tänkte jag att, eftersom ljuset ändå i slutändan exponeras på filmen, ljuset som når linsen är viktigast. Men detta kanske är mycket mer komplext än så? 0 Citera
Meikäläinen Postad 7 mars 2008 Postad 7 mars 2008 Angående ljusmätare. Enklaste sättet att mäta med ljusmätare är att mäta från kameran mot objektet, det är ju så alla inbyggda mätare fungerar. Men man kan också gå närmare och mäta ljuset nära objektet ifall att man har en ljus bakgrund som i vanliga fall skulle göra att objektet ifråga blir underexponerat. Om man filmar med zoom måste man ta i beaktande att ljuset vid det inzoomade objektet kan vara annorlundre än vid kameran. 0 Citera
hampusforev Postad 7 mars 2008 Författare Postad 7 mars 2008 Jo juste! Tack så mycket för den mer genomgående förklaringen. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.