Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag fick precis hem en Super 8-kamera (en Nizo S56) som verkar bra, men det här exemplaret är rätt slitet, så jag vill snabbt filma en provrulle för att se om den funkar!

Problemet är att någon gammal ägare har lämnat batterier i batterifacket som har läckt batterisyra. Nu ligger syran kvar på metallblecken och fjädrarna i form av ett vitt pulver. Vet någon det bästa sättet att få bort det? Själva metallen verkar vara intakt lyckligtvis.

Det jag hittat när jag sökt på detta är en produkt som heter Deoxit. Någonstans hittade jag tipset att använda tops och alkohol. Låter det vettigt?

• 2 veckor senare...
Postad

jag var inne på samma linje. Soppa bort så gått det går. Tandborse, tandpetare eller vad nu finner lämpligast. Och rensar så att inget ramlar in i kameran. Ungarna brukar överge sina batterileksaker och får liknande behandling när de återupptäcker leksakerna.

Postad

Jag har aldrig varit med om att moderna batterier läcker, men när jag var liten hände det hela tiden känns det som.

Jag löste problemet med tops som jag doppade i aceton och svabbade av kontakterna. Det gick bort lätt då, och allt verkar funka. Enda lilla problemet var att acetonen verkade lösa upp plasten (topsen blev svarta när jag råkade nuddade plasten), men det var inte så farligt. Nu väntar jag bara på att filmen ska anlända så jag kan filma en testrulle.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...