Gå till innehåll

Checklista för att skapa sin egen DVD


swegore

Recommended Posts

Hejsan alla!

 

Jag är ganska ny på detta forumet, men jag och en kompis satt och pratade lite om vad som egentligen krävs för att skapa sin egen DVD, och vi utgick från att vi använde oss av någon annans film. Detta är vad vi kom fram till, kom gärna med synpunkter och tips.

 

[10 STEG]

1. Inköp av rättigheterna för en master DVD

2. Ta fram extramaterial

3. Omkodning till PAL från NTSC

4. Eventuellt fixa fram textning(subtitles)

5. Skapa DVD menyer

6. Skapa DVD omslag

7. Skapa en ny master med "vår" release

8. Trycka upp skivor

9. Skriva ut omslag

10. Förpacka DVDn (fodral osv)

 

Vi har ingen aning om hur man går till väga med detta, har ni tips på program, hemsidor med information så blir vi riktigt glada :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan alla!

 

Jag är ganska ny på detta forumet, men jag och en kompis satt och pratade lite om vad som egentligen krävs för att skapa sin egen DVD, och vi utgick från att vi använde oss av någon annans film. Detta är vad vi kom fram till, kom gärna med synpunkter och tips.

 

[10 STEG]

1. Inköp av rättigheterna för en master DVD

2. Ta fram extramaterial

3. Omkodning till PAL från NTSC

4. Eventuellt fixa fram textning(subtitles)

5. Skapa DVD menyer

6. Skapa DVD omslag

7. Skapa en ny master med "vår" release

8. Trycka upp skivor

9. Skriva ut omslag

10. Förpacka DVDn (fodral osv)

 

Vi har ingen aning om hur man går till väga med detta, har ni tips på program, hemsidor med information så blir vi riktigt glada :D

 

1. Leta upp och scanna en fin 35mm master

 

då blir dessutom steg 3 lättare. Iom att du går från 24fps, till 25fps (så kallad PAL speedup)

Länk till kommentar
Share on other sites

tusen tack för svaret, verkar som att listan var ganska komplett endå. Trodde vi var helt ute och cyklade men ingen annan har kommenterat och sagt att vi är helt galna och borde hålla oss till svampplockning istället för film :D

 

 

Gracias!

Länk till kommentar
Share on other sites

tusen tack för svaret, verkar som att listan var ganska komplett endå. Trodde vi var helt ute och cyklade men ingen annan har kommenterat och sagt att vi är helt galna och borde hålla oss till svampplockning istället för film :D

 

 

Gracias!

 

Går ju även att köpa rättigheter för Skandinavisk-/Europadistribution från nåt av dom amerikanska bolagen, då får man nog en schysst master på köpet.

 

Annars är det ju bara att åka ner till Filminstitutet i Rom och rota reda på nån gammal bortglömd skön giallo och ge ett skambud och se om dom hugger. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...