Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej på er.

Jag använder Adobe Premiere Pro och har precis lärt mig hur det funkar. Har precis gjort en gigantisk slideshow med bilder, ljud osv och allt gick bra.

Men nu skulle jag ge mig på att redigera mina filmer och kopplade in min kamera, (en Samsung miniDVD VP-D371W PAL), kopplar in med firewire.

Men när jag sedan börjar med Capture så hackar ljudet, både när den fångar in videon och sedan när jag spelar upp den i timelinen.

Varför gör det det? Jag vet inte vilken inställning jag skulle välja när jag öppnade Premiere så jag valde DV-PAL widescreen 48kHz, vet inte om det är rätt. Har det med det att göra?

/Charlotte

Postad

Hallå?? Ingen som vet?? Vet ni något annat forum jag kan fråga på isåfall?

Har inte Adobe något svenskt forum? Har letat lite men hittar bara på engelska.

/Charlotte

Postad

Hej på dig.

Jag vet inte vad kameran spelar in, har försökt hitta det i manualen men det står inte. Det enda som står är:

System för inspelning av ljud: Roterande huvuden, 12/16b PCM system

(på kontakter står det "ljudutgång: -7.5dBs (600ohm begränsad)

Min burk:

Intel C2D E6750 Processor

Minne DDR2 (800) 2 gig

Grafikkort typ 8600GT 512MB

Hårddisk 1st 160GB (här lägger jag filmen när jag tar in den)

och 1st 320GB (här sparar jag allt färdigt material)

(Windows XP)

/Charlotte

Postad

Datorn borde räcka utan problem om du inte har 700 program igång samtidigt förstås (och inga antivirus program igång).

Du borde, någonstans i kamerans menyer, kunna hitta om det är 12 eller 16 bitars ljud. Kör 16 bit/48Khz.

Testa också, för att dubbelkolla, med capture (som DV) i Windows Movie Maker. Funkar det där så är det ngt skumt i systemet. Testa Movie Maker-filerna i PPro också - dom är "kompatibla" med PPro.

/Max

Postad

Hej igen.

Hm, det verkar vara lite dålig kvalitet på ljudet redan på bandet tyvärr. Men det förstärks och blir ännu sämre när jag lägger in det i burken. Men det hörs lite redan när jag spelar det direkt i kameran. Inte mycket men det finns där.

Trist!

Bilden ser aningen "randig" eller hur jag ska säga, alla gränser mellan tex en person och bakgrund är lite ojämna som om det var stavar på längden i bilden, när jag tittar på den i premiere men det kanske försvinner när jag gör den klar sedan? Är kvaliteten sämre när man förhandsgranskar? Det ser inte ut så när jag tittar på filmen på TV direkt från kameran.

/Charlotte

Postad

Hmm... och du är säker på att det är ett PAL 16:9 projekt (och inte NTSC)?

Om kameran har DV-in, testa att köra ut bilden från timeline > kamera > tv.

Hur ser det ut?

/Max

Postad

Jag antar att det är det, i kameran står det att det är 16:9 wide. Och kameran heter ju Samsung miniDVD VP-D371W **PAL** så jag antog det.

Det finns tyvärr ingen DV-in. Finns bara två uttag och det är för firewiren och för AV.

Om det inte är det du menar?

Usch jag känner mig hopplöst oteknisk när jag svarar... :(

/Charlotte

Postad

Charlotte, jag skulle vilja att du gör följande och ger oss svaren här:

1. Klicka på ett klipp i Project panel

2. Skriv av *allt* som står längst upp till vänster om tumnageln:

Det skall stå något i stil med detta:

Untitled Clip 01

Movie, 720x576 (1.067)

00:35:24:03, 25 fps

48000 Hz - 16-bit - Stereo

Gör sedan detta:

1. Gå till Project > Project Settings > General

2. Skriv ner följande värden:

- Editing Mode

- Timebase

- Frame Size

- Pixel Aspect Ratio

- Fields

- Sample Rate

Sist men bland det viktigaste, hur ser ditt material ut när du exporterar det, bränner en DVD och tittar på det på en TV?

• 2 veckor senare...
Postad

Förlåt att mitt svar dröjt men jag har inte hunnit sitta med filmerna tyvärr.

Den dåliga bildkvaliteten och "stavarna" försvann när jag sparade ner filen så det är bara när jag visar i premiere som det var dåligt.

Men jag märkte då ett annat problem istället som jag förgäves försökt lösa nu ikväll.

Den avi som hamnar i Adobe mappen när jag gör en capture är helt rätt i proportioner men när jag jobbat med filmen och väljer exportera movie och sedan kollar på den så blir den "ihoptryckt" på längden. Den är det redan i premiere men det trodde jag då också var tillfälligt samma som "stavarna" var.

Vad är fel då?

Som svar på dina frågor Rogge så står det såhär:

Untitled Clip 01

Movie, 720x576 (1.067)

00:00:07:15, 25 fps

48000 Hz - 16-bit - Stereo

Gör sedan detta:

1. Gå till Project > Project Settings > General

2. Skriv ner följande värden:

- Editing Mode - DV PAL (detta är ljusgrått)

- Timebase - 25,00 frames/second (även detta ljusgrått)

- Frame Size - 720 576 (detta också ljusgrått) 16:9 (detta står i mörkgrå text)

- Pixel Aspect Ratio - D1/DV PAL widescreen 16:9 (1.422)

- Fields - Lower field first

- Sample Rate - 48000Hz

/Charlotte

Postad

Antingen är klippet ett 4:3 klipp, vilket du kan se på värdet "Movie, 720x576 (1.067)" (just 1.067 är den sk Aspect Ration för ett 4:3 klipp), eller så är det fel "Aspect Ratio" inställt.

Testa att högerklicka på klippet och välj "Interpret Footage" och ändra till 1.422 istället - klicka OK.

Prova igen om det inte blir bättre.

/Max

Postad
Den avi som hamnar i Adobe mappen när jag gör en capture är helt rätt i proportioner men när jag jobbat med filmen och väljer exportera movie och sedan kollar på den så blir den "ihoptryckt" på längden.

Det beror på att materialet du fångar från kamera är 4:3 medans det project du håller på med är 16:9.

Tumregel:

4:3-video skall redigeras i ett 4:3-project

16:9-video skall redigeras i ett 16:9-project

Aviker man från detta uppstår dom problem du skriver om.

Lösning:

1. Skapa ett nytt 4:3-project

2. Gå till File > Import och leta upp ditt 16:9-project och importera det

3. Öppna upp den Sequence du jobbade med i ditt gamla project och jobba vidare

Postad

Nix, nu har jag startat ett nytt projekt och valde då i början istället "DV PAL standard" istället för DV PAL Widescreen och det blir precis samma sak.

Det verkar ju blivit rätt i capture eftersom avi filen blir rätt när jag bara öppnar den i media player (och även om jag öppnar den i movie maker). Men inte när jag öppnar i premiere.

Om jag ändrar scalewidth till 132 så blir den "som den ska" men det ska jag ju inte behöva göra.

Det ser ut som om bilden egentligen är som den ska men att det blir två svarta kanter på höger och vänster sida och filmen är intryckt däremellan om du förstår hur jag menar.

Kanske ska tillägga att jag startade kameran och kollade vad jag hade för inspelningsläge och där står det wide 16:9.

/Charlotte

Postad

HURRA!!! Tack Max, nu funkar det. Jag "missade" ditt inlägg där och gick bara på inlägget under från Rogge.

Men varför måste jag ändra där? Ska det inte spelas upp i "rätt" format automatiskt, eller har jag gjort något fel när jag öppnat.

TACK IGEN!

/Charlotte

Postad

Normalt sett ska kameran så kallat "flagga" dv strömmen med en osynlig 16:9 indentifikation som talar om för PPro att det är 16:9. Vissa kameratillverkare gör detta på ett inkorrekt sätt och då fattar inte redigeringssystemet att det 4:3 eller 16:9.

Du KAN hamna i den situationen att du alltid behöver göra så (dvs när du spelat in klippen), men det gör att markera en massa klipp och ändra alla på en gång så det går mycket fort. Och har du ändrat på dom en gång räcker det.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...