bjucca Postad 2 mars 2008 Postad 2 mars 2008 Jag försöker skriva ett manus, men jag förstår inte riktigt hur jag ska skriva ljuden man hör som inte har med scenen att göra. Jag ska nämligen ha ett telefonsamtal i första scenen samtidigt som en helt annan person åker spårvagn. Hur skriver man det på ett vettigt vis? Tacksam för tips. 0 Citera
DavidUllgren Postad 2 mars 2008 Postad 2 mars 2008 Bakgrundsljud är inget man skriver in i manuset. Man får väl skriva in vart personerna befinner sig och sen ska det nog inte vara något problem... 0 Citera
bjucca Postad 2 mars 2008 Författare Postad 2 mars 2008 Bakgrundsljud är inget man skriver in i manuset. Man får väl skriva in vart personerna befinner sig och sen ska det nog inte vara något problem... Inte ens om det är viktigt för historien? Samtalet som ska höras har inget med den aktuella scenen att göra, vilket gör att man inte kan beskriva vad som hörs genom att berätta var personerna i scenen befinner sig. 0 Citera
gorse Postad 2 mars 2008 Postad 2 mars 2008 Ljud skriver man inte i manus, men om de behövs för historian skall drivas framåt så skriver man om ljuden. Exempelvis, mamma pratar i telefon med skurken som tagit barnen som gisslan. Mamma hör domkyrkans klockor RINGA i bakgrunden. Därmed vet mamma ungefär var barnen finns. Lite offtopic att tänka på (plantering): Någon gång i början av filmen har man låtit mamma köpa glass i parken och när hon blir uppringd av exmaken kan hon inte höra honom för kyrkklockorna överröstar henne. Edit: Jag glömde säga hur man skriver. Man skriver helt enkelt som i exemplet ovan, eller om det inte passar; "Man hör ett tåg TUTA i bakgrunden". 0 Citera
jonkanon Postad 2 mars 2008 Postad 2 mars 2008 Ett tåg TUTAR i bakgrunden räcker. Versaler för att skriva ut ljud, det understryker att det är viktigt. Sen kommer frågan jag ställer mig innan jag kan klura vidare. Åker någon spårvagn och man hör telefonsamtal är det bara att köra Voice Over. Pratar någon i telefon och man hör hur någon åker spårvagn så är det konstigt :) Hur har du skrivit scenen nu? /jon 0 Citera
bjucca Postad 6 mars 2008 Författare Postad 6 mars 2008 Ett tåg TUTAR i bakgrunden räcker. Versaler för att skriva ut ljud, det understryker att det är viktigt. Sen kommer frågan jag ställer mig innan jag kan klura vidare. Åker någon spårvagn och man hör telefonsamtal är det bara att köra Voice Over. Pratar någon i telefon och man hör hur någon åker spårvagn så är det konstigt :) Hur har du skrivit scenen nu? /jon Jag har inte skrivit in det eftersom jag inte vet hur jag ska skriva det eller OM man får. Verkar råda delande meningar i den saken. Men menigen är att man ska höra ett telefonsamtal i bakgrunden, i inledningen ,som i ett par scener längre fram får ett par läppar. :) 0 Citera
vilcans Postad 6 mars 2008 Postad 6 mars 2008 Sånt ser man ju ibland. Nåt sånt här: -- INT. SPÅRVAGN - DAG FESKEBUBBEN, 40, sitter på handikapplatsen och tittar ut mot kranarna i hamnen. Han är klädd i stövlar och sydväst och har ett enormt skägg. Spårvagnen åker långsamt förbi fiskebåt efter fiskebåt. KAL (V.O.) (telefonljud) Dô, de ble en gôrbra fest skaruvetta. Ja drack tretton preppen å en dunk hemkört. Ja har inte haft'et så skôj sen ja sluta mellanstadiet änna. -- En risk med att filma det här är att det är risk att man tror att det är Feskegubben som pratar i voiceovern om man inte redan hört hans röst. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.