Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjenis.

Jag håller på att plocka ihop en dator för professionell videoredigering (kan inte åka snålskjuts på min gamla skolas datorer för evigt...), den ska klara hdv utan problem och om jag tjänar tillräckligt för att börja jobba med bättre HD-format ska den klara det med.

Såhär ser paketet ut, preliminärt:

Chassi: Antec P182

Nätagg: Corsair CMPSU-520HXEU (520W)

Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS4

CPU: Intel Q9450 (den som väntar på något gott...)

Interminne: 8Gb, 800mhz

Grafik: GeForce 8800GT

Hårddiskar: 4-5 Samsung Spinpoint i lite olika storlekar

Bildskärm: HP W2408H

Det jag undrar över är vilka video- och ljudkort som kan behövas för en så behaglig arbetsmiljö som möjligt. Har hört viskas om Aja-kort men vet inte så mycket om dem.

Bildskärmen jag valt vet jag inte hur bra den är. Den ligger i 4000-kronorsklassen och antar jag torde duga tills jag får in lite mer pengar att lägga på en riktigt tung jäkel. Har ni något tips om annan skärm (eller tips överhuvudtaget för det här bygget) ?

• 1 månad senare...
Postad

Har beställt lite liknande.

Chassi: Antec P182

Mammakort: Asus STRIKER II FORMULA nForce 780i SLI

Minne: 8GB

CPU: Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz

Grafik: Asus Extreme GeForce 9800GX2 1024MB

PSU: Cooler Master RS-850-ESBA 850W

HDD: En raptor och lite övriga raidade diskar.

Tänkte blanda videomecket med spelande på den därav ett Geforce-kort.

Annars hade jag valt ett Quadro eller motsv. som är auktoriserat av t.ex. Avid

Annars kan jag varmt rekomendera Eizos Flexscan, eller deras Coloredge-serie om du har råd.

Postad

Vad som är minst lika viktigt om inte viktigare än ljudkortet är vad du har för högtalare. Ljudkort för videoredigering behöver nödvändigtvis inte vara särskilt professionellt, men det gör högtalarna.

Jag rekomenderar Yamaha HS-50.

I ljudkortsväg kan du förmodligen betrakta SoundBlaster Live som absolut lägsta nivå.

Ett sånt får du för nån hundring, har ett själv hemma. :-)

Här är ren studiokvalitet inte särskilt viktig, bara pålitlighet. Därför är det extremt viktigt att aldrig någonsin koppla på alla flashiga funktioner billiga ljudkort gärna har. Det är rakt av kritiskt för att du ska kunna göra en redigering ljud-micklaren ska kunna jobba med efter dig.

Virtual surround, bit-enhancer, effekter & sånt gör det helt omöjligt att faktiskt avgöra hur något verkligen låter.

Ha aldrig surround i ett videoredigerings-system. Det är inte ditt jobb & skulle ställa till problem med resten av teamet. Vill du veta hur får du fråga (annars blir det här svaret löjligt långt).

Orsaken att ljudkortet kan höfta en hel del men inte högtalarna är att du inte behöver (eller bör) göra några EQ eller Graphing-inställningar, så du behöver inte spikrak kurva, jitter-fritt & studio-grade dynamik. Här behövs mest låg harmonisk distorsion (det som gör att vissa saker låter gröt) & stadiga drivrutiner.

Högtalarna däremot MÅSTE tala om för dig när det distar & när det är för mycket skit i signalen.

Som videoklippare är det ju oftast ditt jobb att göra den första ihopklippningen av dialogen. Är den korrekt gjord, med distade partier eller undermåliga tagningar redan om inte åtgärdade så åtminstonde minimerade, så låter man bli att dra ut på produktionstiden uppåt en månad eller mer i onödan.

Dåliga &/eller HiFi-högtalare maskerar sånt, dator-högtalare ärke-sodomerar hela dialogen.

Lycka till med köpet, vad det än blir :-)

Postad

Det inbyggda ljudet på moderkortet till Gigabyte P35-DS4 har fått ganska bra betyg så det kanske kan duga till och med? Har själv köpt ny dator med liknande delar:

Gigabyte EP-35-DS4

Intel Xeon X3350

Thermalrigth Ultra 120 Extreme kylfläns

Scythe S-FLEX 1200 rpm fläkt till kylflänsen

Gainward Geforce 9600GT

2x2 GB OCZ PC6400 SLI RAM

Antec P182 chassi

Har fått ihop datorn och till och med överklockat min quad core xeon en gnutta från 2,67 GHz till 3 GHz. Datorn blev tystgående när väl windows laddat drivrutinen till grafikkortet (rena dammsugarljudet under booten fram tills windowsloggan syns). Är nöjd med prylarna. Men datorhögtalarna jag har är gamla kassa billiga högtalare och jag märker att basljuden går inte alls igenom. Funderar därför på att skaffa ett par prisvärda hörlurar istället för det bör ju ge ganska bra ljud för pengarna?

Här är en recension av ljudkortet på mitt moderkort:

http://www.bit-tech.net/hardware/2008/02/23/gigabyte_ga-ep35-ds4/7

Jag funderar på att skaffa ett par Sennheiser HD555 hörlurar då de verkar kunna ge bra ljud enligt recensioner även om man ansluter direkt till datorns ljudutgång. http://prisjakt.nu/produkt.php?p=18597

Ja alltså om man väljer hörlurare istället för datorhögtalare, vilka vettiga alternativ finns det då?

Postad

Eftersom han ville ha för professionellt bruk så funkar inbyggda ljudkort inte vidare bra alls.

Dom har inte bara dåligt ljud, utan även en hel del exter för sig eftersom dom ligger för tätt packade mot övriga komponenter på moderkortet.

SJälv föredrar jag Asus-plankor med AMD-chipset.

Hm, blev inte särskilt imponerad av den där sidan...

Siffrorna säger inte särskilt mycket, men grapherna säger att dom allihop har helvetiska problem med aliasing-skador & ojämn kvalitet.

Den sidan är för gamers.

Sennheiser HD555 - Hyfsade Hifi-lurar, mindre luckade arbetslurar. Rekomenderar att lägga till nån hundring & köpa Beyerdynamics DT-250 istället. Väldigt schyssta arbetsluringar.

Ronny, vad ska du använda datorn till? Jobbar du med film på den? Gör du det så funkar inte datahögtalare över huvud taget, använder du den mest för spel så är det en annan sak dock.

Postad

Jag håller på med hemvideofilmer och sådant, alltså ingen proffsnivå alls utan vill få det att funka hyfsat för hemmabruk. Jag jobbar alltså med film med datorn, men det är alltså bara som hobby. Spelar nästan inget alls på datorn och funderar på hörlurar eftersom datorn är i vardagsrummet och man både stör och störs av andra när man sitter med högtalare. Vill ändå få skapligt ljud på filmerna trots att det bara är hobbynivå.

Jag ska kolla in DT-250 lurarna, har för mig jag sett fler rekommendera dessa. Funkar det bra att koppla dessa direkt till ljudutgången på datorn eller behövs förstärkare? Funkar de även koppla direkt till min videokamera Canon HV20? När det gäller ljudkortet så skulle jag i så fall behöva något med stabila drivrutiner för Vista 64-bit och även XP Pro 32-bit då jag ämnar köra dual boot. Kanske ett externt ljudkort kan funka, typ Edirol UA-1EX? Drivrutiner finns i alla fall till detta.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...