Octavianus Postad 27 februari 2008 Postad 27 februari 2008 Det är så att jag har en HV20, som ju är känd för att ha en brusig micingång. Jag har spelat in lite grejs jag pillar med. Men hur minskar jag ner bruset så mkt det går, fattar ju att man inte kan bli av med det, men går det att få det lite bättre på ngt vis? Några tips till näsa gång jag spelar in, för att få ner brusnivån, eller är det bara finna sig i den inbyggda brusnivån man får med HV20in? 0 Citera
StenR Postad 27 februari 2008 Postad 27 februari 2008 Det är så att jag har en HV20, som ju är känd för att ha en brusig micingång. Jag har spelat in lite grejs jag pillar med. Men hur minskar jag ner bruset så mkt det går, fattar ju att man inte kan bli av med det, men går det att få det lite bättre på ngt vis? Några tips till näsa gång jag spelar in, för att få ner brusnivån, eller är det bara finna sig i den inbyggda brusnivån man får med HV20in? Det mest universella tipset är väl att få upp signalnivån, dvs ställ in rätt känslighet i kameran och placera miken så nära ljudkällan som möjligt. Sen finns det ju tricks för att få bort monotont brus, i många ljudprogram kan man mäta bakgrundsbruset först under en tyst sekvens och sedan "subtrahera" den ljudprofilen från hela ljudsekvensen, funkar ofta hyfsat när man kopierar från gamla bandinspelningar tycker jag men har inte hunnit testat det på min HV20. 0 Citera
Octavianus Postad 28 februari 2008 Författare Postad 28 februari 2008 hur gör man det sista du skrev om? Jag har FCP, men antar att det är ungefär samma i alla program? 0 Citera
Armin Postad 28 februari 2008 Postad 28 februari 2008 hur gör man det sista du skrev om? Jag har FCP, men antar att det är ungefär samma i alla program? Säg till om du hittar lösning i FCP, jag behöver hjälp med att sänka brus jag med, speciellt det som är på myggor, jag spelade in ett program o min mic, jag talade för högt, så de "slog till" på micken om du förstår vad jag menar, sen bakrundsbrus försöker ja ta bort... 0 Citera
Christian van Caine Postad 29 februari 2008 Postad 29 februari 2008 Problemet är att det är väldigt mycket mer än brus som försvinner då... En bättre metod, om det inte är för ill-jävligt & man bara vill ha rösterna, är att gejta (gate) signalen istället. Är brusnivån för hög så kommer det låta scheisse vad man än gör, men är den bara på irriterande nivå så kan den oftast döljas helt med kreativ ljudläggning & noisegate/expander. Funkar inte det så kan man testa att lägga först en noise-reducer & sen en gate i kedjan. Ordningen man lägger effekter/processorer (INTE av den typen som sitter i datorer...) påverkar precis allt. Armin, varför inte strunta i myggorna & köra riktig mick istället? Förutom att större membran brusar mindre vinner du dessutom massa ljudkvalitet en mygga aldrig är i närheten av. 0 Citera
Octavianus Postad 29 februari 2008 Författare Postad 29 februari 2008 Problemet är att det är väldigt mycket mer än brus som försvinner då... En bättre metod, om det inte är för ill-jävligt & man bara vill ha rösterna, är att gejta (gate) signalen istället. Är brusnivån för hög så kommer det låta scheisse vad man än gör, men är den bara på irriterande nivå så kan den oftast döljas helt med kreativ ljudläggning & noisegate/expander. Funkar inte det så kan man testa att lägga först en noise-reducer & sen en gate i kedjan. Ordningen man lägger effekter/processorer (INTE av den typen som sitter i datorer...) påverkar precis allt. Armin, varför inte strunta i myggorna & köra riktig mick istället? Förutom att större membran brusar mindre vinner du dessutom massa ljudkvalitet en mygga aldrig är i närheten av. Tack för hjälpen, men jag fattade inte mkt av vad du skrev. Jag är en novis på detta område, så jag fattar inte vad alla orden du skrev betyder. 0 Citera
Christian van Caine Postad 2 mars 2008 Postad 2 mars 2008 Gate är en s.k. dynamisk processor. En dynamisk effekt har som uppgift att arbete med snabba volymförändringar på olika sätt, & just den har som uppgift att stänga av signalen helt när den understiger ett visst värde, kallat tröskelvärde, "threshold". Den används inte för att ta bort brus, utan till att maskera det genom att klippa bort allt som är för lågt. Expander är, ytligt sett, exakt samma sak, men med skilnaden att den inte klipper signalen rakt av, utan sänker den så mycket man bett den om istället. Känns Gate för extremt & tydligt så används Expander för ett brusigare men naturligare ljud. Signal-vägen kan förklaras så här: Tänk dig att du är på en väg. Du får enbart gå framåt eftersom du har en Tourette-nisse bakom dig som gör otäcka saker med folk han ertappar med att gå tillbaka från var dom kom. Vägen framför dig är i ordning kantad med först hundskit, sen vatten, & sist en massa handdukar. Det är ingen mening med att torka skorna innan man tvättat av dom, & att tvätta dom innan dom är täckta med skit är rakt av menlöst. Likadant funkar signalvägen när man mixar. Ta itu med skiten, gör dig av med den, & putsa upp materialet. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.