Gå till innehåll

Företag


callo

Recommended Posts

Hej!

Jag har tänkt öppna en egen musikvideo produktion. Då jag lyssnar mycket på hip hop och har många vänner som rappar så har jag tänkt mig att rikta in mig mest på hip hop / förortsvideon i början med 0kr i budget.

 

Har fixat fram avid xpress pro 5.5 som redigerings program.

Har tänkt att jag ska köpa en Sony DCR-VX2100 3CCD (Semipro), eller ni kanske har någon förslag på en bättre kamera på ungefär samma prisklass? ( 20 000kr ).

 

Nu undrar jag hur mycket tar man betalt för en musikvideo?

vilken summa är rimlig att lägga, tar man betalt i timman för både filmning och redigering?

 

En till fråga skulle man göra en musikvideo till någon och vi säger att deras video sänds på tv, måste dom ha ditt tillstånd för att få visa den på tv?

får man betalt för varje gång den sänds?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om, som du själv skriver, de du spelar in åt har 0kr i budjet är det ju inte lätt att kräva några pengar. om du får pengar för att den visas beror helt på hur ni har avtalat. om du ger dem filmen utan att säga att du vill ha pengar för den så räknas det som ett muntligt avtal och du kan inte i efterhand kräva pengar.

 

om du nu skulle hitta någon som har pengar att betala dig så är det helt upp till er att avtala om vad du ska ha för ersättning. de kanske säger att du får en viss summa för alltihop eller att du får betalt per timme.

 

men att producera film/musikvideos profissionellt är lättare sagt än gjort och du ska ha koll på alla avtal, veta hur du beräknar vad hela inspelningen ska kosta etc. dessutom måste du leverera om du tar betalt.

 

lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo det är klart att man måste leverera om man ska ha betalt.

 

Jag tänkte mer att om dom vill ha grejer som kostar pengar att ha i musikvideon så ska dom själva stå för den. Det jag tänkte mer på va att hur mkt kan man ta betalt i början för det är ju endå jag som kommer på videon, filmar den, redigerar den.

 

vad är ett rimligt pris? ( på ett ungefär )

 

 

Skulle det vara så att jag gör en musikvideo till nån "kändis" hur mkt procent är rimligt att ta i avtalet. Tex att man får 10% av det han får varje gång dom visar den på tv?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är lite som att ta betalt för gratisreklam. Du får se till att få betalt i produktionsfasen istället. Musikvideon används för att promota en artist.

Annars får du hålla reda på alla kanaler och sändningar hela tiden.

och det felet har ju en hel branch gjort innan dig...

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...