Fish Postad 25 februari 2008 Postad 25 februari 2008 Vilket är bäst? En modern videokamera för ca 10 000kr eller en 16mm filmkamera från 50 eller 60-tal? 0 Citera
vilcans Postad 25 februari 2008 Postad 25 februari 2008 Bäst på vad? Du kan räkna med att videokameran är lättare att hantera i alla fall. 0 Citera
Fish Postad 25 februari 2008 Författare Postad 25 februari 2008 Bäst bild och ljud (har filmkameran ljud btw?) tänkte jag på. 0 Citera
pld Postad 25 februari 2008 Postad 25 februari 2008 Filmkamera ger snyggare bild men tror man måste arbeta mer med ljussättning om du filmar med film. /Jesper 0 Citera
John Postad 26 februari 2008 Postad 26 februari 2008 Ja och filmrullar, ladda filmen på rullar i totalt mörker. Skicka filmen på framkalning, få den scannad till digitalt för att kunna redigera (om du inte vill sitta och klippa filmremsor) Men ja för att svara på frågan.. cå är Kameran från 50-60 talet i bra skick så får man nästan alltid bättre bild med film än video.. beror ju till viss del också på vem som håller i kameran.. Vissa filmkameror har ljud andra inte.. fast oftast spelas ljudet in separat. 0 Citera
vilcans Postad 26 februari 2008 Postad 26 februari 2008 Jag har tvärtom hört att ljussättning inte är lika viktigt när man filmar med film. Det är större chans att det blir snyggt ändå! Att ljussätta för video kräver mer jobb. Om det inte är något direkt fel på kameran eller optiken så får du säkert bättre bild med en 16 mm-kamera än med en relativt billig videokamera. Ljud spelar man in separat när man filmar med film, så det är inte en egenskap hos kameran. (Eller det kanske finns 16 mm-kameror med ljud? Tveksamt om det tillverkas ljudfilm i vilket fall.) 0 Citera
beta75 Postad 26 februari 2008 Postad 26 februari 2008 Det finns en aspekt till. Eftersom videokameran inte har så hög kostnad när den rullar så filmar man mer vilket ger mer material och således bättre slutresultat. Men allt beror ju på vad man ska göra för filmer. Vanlig film kräver mycket planering. Det i sin tur ger bättre film. Jag tycker att det är lite så att. Är det så viktigt det man gör att man kan tänka sig kostnaderna för film/framkallning/digitalisering/manuell klippning osv så kan man lika gärna ta steget upp till 35mm. Annars kan man köra med HD-kamera med ev 35mm adapter. Det är min personliga åsikt. Sen kan man ju välja super8, 16mm osv för att få en viss effekt eller för att man gillar analog teknik men då handlar det inte så mycket om kvaliteten som om hantverket och det kan vara nog så viktigt. /KN 0 Citera
vilcans Postad 27 februari 2008 Postad 27 februari 2008 En till aspekt är att om man ska visa filmen på bio så är det billigare att göra en förstoring från 16 mm till 35 mm än att printa ut 35 mm från videomaterial. Så om man ändå satsar på biodistribution så kan 16 mm vara billigare än video. (Detta hörde jag för flera år sen, men jag tror att det stämmer fortfarande.) 0 Citera
Dario Postad 27 februari 2008 Postad 27 februari 2008 Vilket är bäst? En modern videokamera för ca 10 000kr eller en 16mm filmkamera från 50 eller 60-tal? Vad gäller bild: Du kan få 1080p med både videokamera och 2k-scannad film (jag vet dock ej om det finns någon 1080p videokamera för ca 10000 kr?). Sen hänger även mycket på vad du har för objektiv, filmsort respektive sensor i kameran, ljussättning osv. Till slut kanske det avgörs av vilken "look" du föredrar, film eller video. Sen kommer ju alltid andra aspekter som kostnad per filmad minut in... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.