GatoRojo Postad 21 februari 2008 Postad 21 februari 2008 Jag har lärt mig att tidsförkorta ett klaffklipp med ca två frames för att få en naturlig tidsgång även "under tiden klippet sker". Alltså, typ: två frames in i rörelsen (eller två frames innan rörelsen slutar) klipps bilden över till nästa kamera. Man tar sedan bort två frames från den nya kameran innan man klipper in. Dvs man tidsförkortar varje klaffklipp med ca två frames. Däremot har min kollega lärt sig tvärt om; öka med två frames i klaffklippet för att ögonen skall hinna orientera sig i den nya bilden och registerar rörelsen. Har nån av oss fel eller är vi båda ute och cyklar. I klippartiket på voodoo står det att klaffklippet skall ligga exakt synkat mellan kamerorna. Detta hävdar jag alltså är fel. Men jag har å andra sidan inte alltid rätt... Är det nån som har förslag? John 0 Citera
Max_H Postad 21 februari 2008 Postad 21 februari 2008 Jag lärde mig 2 frames överlapp på filmskolan för 10-11 år sen. Jag skiter i vilket, gör olika varje gång och går på känslan... /Max 0 Citera
Eibon Postad 21 februari 2008 Postad 21 februari 2008 man får testa sig fram tills det känns helt rätt, går inte o klistra på nån regel riktigt för det. 0 Citera
vilcans Postad 22 februari 2008 Postad 22 februari 2008 Eller så kan man göra som i 25th Hour och ha överlapp på runt 10 frames. :-) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.