Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har skrivit ett manus eller så här långt är det bara grovmanus och är andra versionet. Den kan innehålla många fel men jag blir tacksam om ni ändå läser hela och få höra eran åsikter.

Titeln: Duellen

Filmen handlar om en kille som är förtjust i en tjej på sin skolan och han vill göra allt för att fånga hennes uppmärksamhet och därför börjar han träna eller köpa märkeskläder och sånt. Däremot är tjejen inte alls intresserad av killen och blir äcklad varje gång hon ser honom så hon också börjar göra allt för att hålla honom bort ifrån sig. Därför börjar hon prata med dem som känner honom för att få veta allt om honom och ta reda på hans svagheter. Och på slutet som både tjejen och killen är äntligen redo för att mötta varandra avgörs vem som kommer att vinna.

DUELLEN alex afshar grovmanus 2.rtf

Postad

Jag är lite kluven. Ja, manuset har många formalia-fel. Om man bortser från dem, så ser jag ingen film utan snarare musik från förortssverige (jag har inte riktigt koll på termerna här), möjligen illustrerad med rörliga bilder. Hade du bott i Hallunda hade jag trott du var granne med Latin Kings. Bor du i Grafittiland?

Det allvarligaste problemet med manuset är att många stycken är rent omöjliga att filma. Jag skall ge ett exempel: "Dem ämne som han hatar är Fysik, kemi, Matte, filosofi, engelska, svenska, arabiska, naturkunskap, samhällskunskap, religion, Chinesiska, arbetsmiljö och mycket, mycket mer!"

Det är med all sannolik sant men hur skall man filma det? Det är nog bara lösbart med en röst berättar det så som du gjort. Själva bilderna skulle man faktiskt kunna klippa ihop lite hur tusan som helst och det skulle se likandant ut hur man än gör. Det är vad jag upplever som svagast med manuset.

Jag tänkte först klaga att du har inte skrivit en film, utan en berättelse i allmänhet som lämpar sig bättre i text än i bild. Men, på något sätt attraheras jag av detta grova sätt att berätta, att med berättarröst uttala svenska med en gramatik som skulle få en skollärare att göra grimasher. Jag tror INTE du skall rätta alla språkfel, utan kan du hitta några personer som har svenska som andraspråk som läser upp texterna så kan denna film bli något uttöver det vanliga.

Hur skall du få ordning på detta manus då? Mja, antingen gör du ALLT till Voice Over och bildsätter rösterna. Eller så får du skriva om alltihop till bilder som går att filma.

Du skriver lite punkter då och då som får texterna att klarna lite. Ta bort dem punkterna, och beskriv scenerna som du gör med punkterna istället, så är du ett steg i rätt riktning. Själva kontexten då? Jovars det kan nog hålla. Jag får erkänna att jag inte orkade läsa hela texten. Av sammanfattningen att döma så har du hittat en konflikt och ett mål i berättelsen, och det är bra. Hur bra framåtrörelsen är kan jag inte avgöra ännu.

Postad

Hej gorse och tack för att du läst manuset!

Jag kan förstå att hela manuset och berättelsen känns konstig. Det är också lite fel på mig som har valt att göra en film med den här stilen som kan vara en stor risk att totalt floppa. Det är jag gott medveten om. Jag har tidigar gjort en film med nästan samma still fast då hade jag bättre handling och den var om kärlek. Efter att filmen blev bra så böjrade jag skriva manus till en dramafilm men senare upptäckte jag att det skulle bli ganska stor projekt så därför valde jag att göra några enklare filmer innan så att värma upp mig och få lite mer erfarenhet därför valde jag skriva det här manuset.

Den scenen som du nämnde just om läroböcker ska jag filma på det sätt att lägga alla böcker i rad på ett bord och filma alla. Filmen ska ändå ha en komisk känsla så jag tyckte att det skulle bli rolig att ha såna scener ibland.

Men jag ska försöka rätta till språket och jag tycker att manuset är ganska lång och därför blir det tråkigare att läsa hela. Egentligen hade jag tänkt mig att skriva 9 sidor men det blev inte så.

Men jag är ganska säkert på att med bra foto och bra skådespelare kan det bli roligare än den som står i text.

Men jag ska kolla vad jag kan göra åt det.

Tack !!!

Postad

Nej, inte konstig. Bara ovanlig. Det behöver inte flopppa, det kan vara succé också.

Jag gillade språkfelen i rösterna. Ändra inte dem. Jag tror de kommer att göra filmen.

• 2 år senare...
Postad

lite sent kanske, men what a hell.

det här manuset passar nog bättre som en bok tror ja.

Men läs manus artiklarna så du lär dig formateringen. Det är en början i alla fall.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...