dennis.b Postad 19 februari 2008 Postad 19 februari 2008 Har sett en cool effekt där bilden fryser och sen snurrar kameran runt objektet som är "fryst". Är det svårt att göra och krävs det någon speciell utrustning? Jag länkar till ett exempel på effekten som finns i en video på Youtube. 01.08 in i videon är första exemplet och 02:11 är andra. Tacksam om någon har tips. Det kanske är för mycket överkurs för en lekman som mig att försöka sig på men intressant ändå att veta hur det görs. 0 Citera
andreas ljung Postad 19 februari 2008 Postad 19 februari 2008 eh... du har antagligen skickat fel länk, kunde inte se någon sådan effekt:/ Men om du menar den effekten som de använder i matrix, så behöver du rätt mycket utrustning. Där har dom ca 50 systemkameror uppsatta runtom objektet som skall frysas, samt en hel del green screen. Sen spelar de bara upp bilderna från varje kamera och det blir till en schyst film. Men som sagt, krävs lite utrustning för den sortens effekter 0 Citera
andreas ljung Postad 19 februari 2008 Postad 19 februari 2008 kortfattat: http://www.youtube.com/watch?v=cZh787eKeEw&feature=related 0 Citera
dennis.b Postad 19 februari 2008 Författare Postad 19 februari 2008 oj sorry här är rätt länk http://www.youtube.com/watch?v=tP1PXRiVoJw 0 Citera
dennis.b Postad 19 februari 2008 Författare Postad 19 februari 2008 eh... du har antagligen skickat fel länk, kunde inte se någon sådan effekt:/ Men om du menar den effekten som de använder i matrix, så behöver du rätt mycket utrustning. Där har dom ca 50 systemkameror uppsatta runtom objektet som skall frysas, samt en hel del green screen. Sen spelar de bara upp bilderna från varje kamera och det blir till en schyst film. Men som sagt, krävs lite utrustning för den sortens effekter Ja, det är väl samma princip som matrix fast att själva objektet inte rör sig. Det görs med systemkameror säger du. Men om man tar en kamera och flyttar runt på stativ runt någonting borde det få samma effekt fast kanske inte riktigt lika snyggt. Vad skulle krävas för upplösning på bilderna för att det ska bli optimalt för att visas på Tv? Är systemkamera bästa sättet tror du? 0 Citera
Kim-O Postad 20 februari 2008 Postad 20 februari 2008 Jag gjorde denna effekt en gång, men då med vanlig kamera. Allt vi gjorde var att filma, sen på en given signal "fryste" skådespelarna. Sedan var det bara att röra kameran till en annan vinkel, och sedan ge skådespelarna tecken att fortsätta. Detta är visserligen svårt att få bra, man behöver förmodligen någon form av steadycam för bästa effekt, om man nu inte gör som dom gör i Matrix. Men om man gör detta med vanlig filmkamera går det ju inte att få skådespelarna att stanna upp i luften eller liknande. Men, det var så vi gjorde. 0 Citera
andreas ljung Postad 21 februari 2008 Postad 21 februari 2008 lättast är väl om man har en svängd räls att dra kameran på, och att skådespelaren lyckas stå stilla 0 Citera
alexo1005 Postad 22 februari 2008 Postad 22 februari 2008 här är en gratis tutorial på hur man gör time freeze http://www.videocopilot.net/tutorials.html?id=23 0 Citera
thesnowboarders Postad 22 februari 2008 Postad 22 februari 2008 Har sett en cool effekt där bilden fryser och sen snurrar kameran runt objektet som är "fryst". Är det svårt att göra och krävs det någon speciell utrustning? Jag länkar till ett exempel på effekten som finns i en video på Youtube. 01.08 in i videon är första exemplet och 02:11 är andra. Tacksam om någon har tips. Det kanske är för mycket överkurs för en lekman som mig att försöka sig på men intressant ändå att veta hur det görs. Effekten du snackar om heter bullettime och om jag inte vet fel så var det grundarna av The Matrix som döpte den effekten. Vad du behöver är en digital kamera som kan ta panorama bild och en greenscreen med snurr stol. Du gör ditt hopp framför videokameran och sen tar du en panorama bild med din digitalkamera där personen ska frysa. Hemma sätter du dig på en stol och snurrar runt en gång med samma uttryck som du hade i filmen. Sedan lägger du in klippet där du snurrar, keyar ut det gröna, sen tar du in panorama bilden. Den riktiga bullettime effekten så har du ca 200kameror i 180 grader som går från marken uppåt om du förstår vad jag menar. Hittade denna effekten på ww.hv20.com /Oscar 0 Citera
Eibon Postad 24 februari 2008 Postad 24 februari 2008 en kompis gjorde det rätt fint då en person kastade en kedja mot en annan, dom svetsade ihop kedjan och sen åkte dom ett halv varv med räls och skådisarna stog stilla. såg riktigt bra ut men tyvärr passade den inte i filmen enligt min mening. nån form av "häftig" ljudeffekt bör också ligga till 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.