Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej på er.

Jag har tidigare redigerat filmer osv i Windows Mediaplayer (tråkigt) och Ulead Videostudio (mycket bättre) och det har varit lätt att jobba i osv.

Nu har jag tagit ett kliv upp och skaffat Adobe master collection CS3... suck. Det var ju inte det lättaste att lära sig allt detta. Photoshop osv var inga problem alls men resten...

Tänkte nu börja lite lätt med att göra en slideshow av sista semesterbilderna för att komma igång. Jag antar att jag gör den i Premiere Pro?

Jag har öppnat programmet men kom inte längre än så.... Först kommer det ju upp en ruta där det står New Projekt och där måste jag välja "availiable presets" och vad ska jag välja där?

(jag testade att bara ta en och när jag drog in bilder i tidslinjen så såg jag bara en liten del av bilden i rutan för den var mycket större än rutan var och ändrade jag % där så blev bilden mindre men bara magen syntes på en bild på en hel person. (fattar ni vad jag menar).

Det här är värsta nybörjarfrågorna men jag måste ju komma igång på något sätt och jag har fått så bra hjälp av er förut.

/Charlotte

Postad

Klicka på bilden i tidslinjen, sedan till vänster om monitorn ser du Effect controls, i denna meny har du motion, där kan du ändra storlek med scale.

Postad

Tack så mycket, nu blev det bra. Men det känns inte lätt att börja när man inte begriper vad allt betyder osv. Vet du om det finns någon bra komma igång video typ som det finns för Photoshop på moderskeppet.se?

Bara man kommer igång så kan man ju lära sig mycket själv sedan.

Mvh

Charlotte

Postad

Nu har jag kommit igång, men jag har ca 550 bilder som ska göras till ett bildspel och jag vill att alla bilder ska visas i 7 sekunder. Kan jag ställa in det någonstans eller måste jag ändra tiden varje bild för sig? Lite bökigt.

/Charlotte

Postad
Nu har jag kommit igång, men jag har ca 550 bilder som ska göras till ett bildspel och jag vill att alla bilder ska visas i 7 sekunder. Kan jag ställa in det någonstans eller måste jag ändra tiden varje bild för sig? Lite bökigt.

Du måste ändra varje bild för sig. Längden på stillbilder bestäms när du importerar dom och kan då ställas till sju sekunder, men det går inte att ändra längd automatiskt på bilder som redan är importerade.

Postad
Okej, tack. Men hur ställer jag in det till 7 sek när jag importerar dem då? Det är ju det smidigaste såklart.

1. Edit > Preferences > General

2. Ändra Still Image Default Duration från 150 till 175*

3. Klicka på OK

4. Importera dina bilder

* - PAL är ju 25 bilder/sekund, så 7x25=175

Postad

jag lånar tråden av dig torreador

själv sitter jag och gör bildspel via ap 2 pro och det går bra men så har jag testat att lägga på musik som spelas upp samtidigt som bilderna visas

på datorn fungerar både bilder och musik men spelas den upp på tv så hackar musiken men bilderna visas ok är det någon som har tips vad detta kan bero på

kenta

Postad
...på datorn fungerar både bilder och musik men spelas den upp på tv så hackar musiken men bilderna visas ok är det någon som har tips vad detta kan bero på

Det beror på vad hackar betyder.

Om hackar betyder att det är distortion, dvs att ljudet fräser och knastrar ettrigt så måste du sänka volymen i Premiere Pro alternativt lägga en limiter så att ljudet tex inte går högre än -6dB. Undvik också att använda .mp3, använd .wav eller.aif. För vissa fungerar .mp3 men så fort någon klagar på att ljudet hackar eller har problem med ljud i exporterat material så brukar just .mp3:or vara inblandade varför dom alltid skall undvikas.

Om hackar betyder att ljudet kommer och går, ibland på och ibland av, sänk bit raten på din DVD innan du bränner den.

Postad

Men skit också!!! Har samma problem nu när jag sitter och gör min slideshow, musiken hackar. Men all musik jag har i burken är ju mp3...

Aaaarrrrggghhhh...

/Charlotte

Postad

Testa att exportera musiken till en 48khz wav-fil att använda när du redigerar: Släng ner ljudet i en tom sequence och välj "File > Export > Audio". Borde rent teoretiskt inte spela ngn roll när du klipper i PPro eftersom PPro konverterar all MP3 till just 48khz per automatik när du importerar, men testa ändå. Det kan också vara så att din dator inte orkar med att spela upp "åkningar" i exempelvis 6 megapixels stillbilder utan att det hackar och då kan det hacka även i musiken.

/Max

Postad

Sorry, jag hade fel. Det hackade när jag sparade det i WMM men inte när jag sparade det i APP, hurra!

Men nu slänger jag in en annan fråga då jag upptäckte nu när jag sparade att (ljudet var kanon, härligt) men filmen blev jätteliten... Jag vill ha den så stor som möjligt och i riktigt bra kvalitet då bilderna är kanonskarpa och fina i orginal. (ca 2000-1500 px om det spelar någon roll och på ca 2-5 mb st).

Gjorde jag något fel när jag sparade eller var det i starten när jag måste välja någon alternativ för att komma igång. Där vet jag inte vad jag ska välja utan tog bara

"DV-PAL och sedan Widscreen 48kHz" Bara för att jag måste ju välja någon för att komma vidare när jag trycker på "nytt projekt".

Vad ska jag välja där om jag ska göra en slideshow med bilder?

(vilken tur att ni finns)

/Charlotte

Postad

Tja... det beror på var och hur du ska visa det? Webben, tv (och i så fall från vad - dvd, cd, blu-ray, DV, etc).

Du kan ju starta ett HDV-projekt och exportera ut det som ex Windows Media HD (eller annat format med HD-upplösning), då blir det betydligt bättre.

Du kan också, om du ska till webben, skapa en egen "projekt preset" i samma upplösning som du ska exportera som ex. 1024 x 768.

Fast (å tredje sidan), ska du enbart köra det på webben kan ett Flash-bildspel också vara bra (om än svårare att "tajma").

/Max

Postad

Nix, det ska brännas på en DVD och visas på TVn i första hand. (men kanske jag vill ha ett litet att visa på webben också men det får komma i andra hand).

/Charlotte

Postad

Då har du gjort rätt... Men det är en ren vetenskap att hitta rätt grad av skärpning/brusreducering/färg/kontrast för att det ska se bra ut.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...