Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Om slutdestinationen är DVD, bör man lägga på filtret (i PPro och/eller AE) Broadcast colours? Fördelar, nackdelar? Sen undrar jag lite rent allmänt, vad ni brukar göra annorlunda, med fokus på färgkorrigeringen, när ni ska bränna till DVD?

Postad

Jag kollar först att allt ligger inom 0 och 100 IRE och att färgerna ligger inom tillåtna gränser i vectordiagrammet. Därefter kollar jag själva färgnyansen och färgbalansen med hänsyn taget till den stämning jag vill ha i bilden. Det senste är mest tycke och smak.

I redigeringsprogrammet får man ju också en varning om färgerna är otillåtna och det tar jag också hänsyn till.

Postad

Jag kan ibland göra en "korrigering" för att undvika den ev blaskighet som ibland (som du märkt) kan uppkomma vid export till andra format.

(Detta göres faktiskt också hos vissa kopieringsfirmor som gör masterband för direktsändning - de har en "standard-korrigering" för material som ska sändas på ex TV3 för att det ska se så bra ut som möjligt).

/Max

Postad

Tack för de snabba svaren!

Pehrbau: IRE, har det något med luminance att göra, hmm.. vet inet riktigt vad vectordiagram är heller.. du kanske kan förklara lite mer ingående för en mindre insatt?:)

Max_H: Jo, okej. Vad är det för slags korrigering du brukar göra/använda?

Kanske ska tillägga att jag jobbar i PPro cs3. Tacksam för svar!

Postad

Curves eller levels. Och se till att "Maximum Bitdepth" i "Project Settings > Video Rendering" är ikryssad. Då sker all beräkning i 32-bitars färgdjup och minimerar den ev förlust du får vid renderingen.

/M

• 1 månad senare...
Postad

Tänkte återuppvecka denna tråd istället för att skapa en ny, då frågan rör det samma.

För att hålla kvalitén så intakt som möjligt, vilket program är bäst att färgkorrigera med? After Effects CS3 eller Premiere Pro CS3? Jag kommer inte arbeta i AE annat än med färgkorrigeringen isåfall. Magic Bullet-pluginen, är den enbart för AE eller kan man använda pluginen direkt i PPro?

Och sen för en fråga som inte är direkt relaterad. Jag skulle vilja redigera med hjälp av en extern monitor, kan jag använda vilket TV som helst (jag har TV-utgång på datorn). Och hur kalibrerar man en "vanlig" tv isåfall?

Tack för svar

Postad

M Bullet är för båda två. Spelar egentligen ingen roll, men det mest avancerade färgkorrigeringen är i After Effects med den medföljande pluggen Color Finesse. Men PPro's räcker ganska långt och både PPro och AE kan färgkorrigera i 32-bit. Däremot är C Finesse's secondary färgkorrigering mer avancerad än PPro's.

Det är svårt att kalibrera en tv ordentligt, men en Färgbalk på timeline, ut via firewire till kameran, vidare till tv:n och sedan plugga lite hur man kalibrerar och sen fixa till det bästa utav det...

Och samtidigt lära sig lite om vågformsmonitorn och vektorskåp.

/Max

Postad

Som komplement till vad Max sade om att lära sig waveform och vectorskop rekommenderas t ex "Color Correction for Digital Video" av Steve Hulilfisj & Jaime Fowler.

ISBN 1-57820-201-9

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...