vesslan Postad 15 februari 2008 Postad 15 februari 2008 Här är en synopsis. Innehållet är väldigt komprimerat. Jag behöver all kritik jag kan få eftersom jag ska söka filmstöd med den här synopsisen. Det handlar om Sergeanten Erik och hans kamrater ute i Fortsttningskriget 1943. Erik är precis som sina kamrater Svenska frivilliga och är posterade vid Jandeba i Ryssland där ryssarna inleder sin motoffensiv. Det är så att manuset är mycket mer detlaljerat om fler scener är väl självklart. Så den här synopsis visar egentligen historien i stora drag. Hoppas ni gillar det:) Annars kom med kritik!hamtafil.doc 0 Citera
Sommarkatze Postad 15 februari 2008 Postad 15 februari 2008 Jag gillar dina manus, speciellt med tanke på temat. Dels för att jag är fantatisk militärhistoriker ^^ Detta har dock sina svagpunkter det med, Då jag måste kritisera ifall nåt e historiskt inkorrekt typ XD Hitta dock inte allt för mkt fel förutom en sak. Hur kan ryssarna gasa ut finnarna? :S Då bland annat biologisk krigsföring blev förbjudet efter ¨Det stora kriget¨ Sure, Visa skiter i reglerna som finns men ifall gasen är förbjuden kan den inte tillverkas. Men sure igen, Nån enstak person kanske har hemmagjort elr nåt? :P Men fatta hur enormt mkt gas han måste ha gjort då för att gasa en hel skog? XD Njah jag skulle nog snarare säga att dom sökte igenom skogen riktigt ordentligt med tillex en eldkastare som hjälp ^^ Annars så såg jag inga fel :D Btw hur gåre med Finska vinterkrigs filmen? 0 Citera
Joel_1980 Postad 15 februari 2008 Postad 15 februari 2008 En synopsis som du skriver för att söka filmstöd behöver antingen vara väldigt övertygande, spännande, originell eller ha en annan kvalité som sticker ut - som får läsaren att verkligen vilja investera i just din berättelse. Formatet är rätt, du har skrivit allt som händer i filmen vilket är helt rätt. Att skriva att manuset kommer beskriva karaktärernas känslor mer ingående funkar inte riktigt för mig, av flera anledningar: för det första så beskriver man aldrig känslor i ett manus. Du skriver aldrig hur en karaktär känner eller mår. Detta beskrivs på andra sätt, oftast genom hur karaktärer agerar, pratar eller beter sig. Och detta kan du även få med i en synopsis. (fast då i större drag och inte genom dialog eller beteende). Som läsare kan man känna enorm empati eller sympati för en karaktär om historien berättas med bra. Även fast berättelsen bara är en sida. Jag fick känslan av att du skrivit ner denna synopsis från huvudet, rakt ner på pappret. Lite som att skriva ett email till en polare där du berättar om din film. Fundera på vad som är viktigt i din film. Det är bra att du berättar hela händelseförloppet från A till Ö men du måste poängtera de viktiga(ste) händelserna i din film med mer kraft. Det är dessa händelser som kommer sälja din film. T.ex. när de låg och tryckte under granen och gömde sig för ryssarna. Är detta ett klimax i din berättelse så kan du trycka på lite extra här. Berätta hur nära det är att de blir påkomna av ryssarna. (nu vet jag inte om det är det som händer men du förstår min tanke). Klimaxet i en film är inte alltid (läs sällan) den "största scenen". Detta gäller då självklart även en synopsis. Sen måste du formatera din synopsis korrekt. Dela upp texten i stycken. Detta gör texten mer mer lättläst och bekväm för läsaren. Innan jag hade läst klart den första meningen så visste jag att den var skriven av en amatör. Varför? Låga nummer skrivs inte med siffror. "6 soldater" ska skrivas ut "sex soldater". Regler som dessa hittar du lätt om du söker runt lite på Internet och det kommer få din synopsis att verka mycket mer professionell om du ser till att följa dem. Historien har potential men det är ett väldigt omfattande projekt. Du kommer behöva övertala många att detta är en film att investera tid eller pengar i. 0 Citera
vesslan Postad 15 februari 2008 Författare Postad 15 februari 2008 Ok tack för kritiken ni båda:) Ska försöka göra det mer profesionellt och dela uypp det istycken och göra om siffran 6 till sex ;) JAg har själv funderat på hur jag ska kunna göra historien mer intressant. Tyvärr har jag svårt att få ner det jag tänker på papper. Klimaxet under granen var ju en bra idé. ska spåna vidare på det. Och till dig Sommakatze så gjorde vi om manuset till fortsättningskriget p.g.a. utebliven snö ;) 0 Citera
beta75 Postad 15 februari 2008 Postad 15 februari 2008 Låga nummer skrivs inte med siffror. "6 soldater" ska skrivas ut "sex soldater". Regler som dessa hittar du lätt om du söker runt lite på Internet och det kommer få din synopsis att verka mycket mer professionell om du ser till att följa dem. Ett till tolv med bokstäver 13 och uppåt med siffror. Nu behöver du inte googla på det... När du skriver en berättelse behöver du inte ha med "alla" detaljer. Tänk på de / dem / dom och var konsekvent. Nutid och dåtid. Repetera dig inte. Och rensa i din text. Tog mig friheten att plocka om bokstäverna i ett par av de första meningarna i din text för att visa vad jag menar. Ursäkta för ev stavfel... "Synopsis SuomenSisu Sex finska soldater bär på stupade kamrater. De lägger kropparna på marken. Några börjar gräva och de andra tvättar de dödas ansikten. Efter en snabb begravning lämnar de platsen. Förtexterna börjar rulla. Ryska soldater bygger upp en lägerplats i skogen. Den finska soldaten KARL observerar. han ger tecken åt sin kamrat ERIK som ligger kamouflerad under grankvistar. ERIK avfyrar ett skott med sitt gevär. En rysk soldat träffas i huvudet och han faller livlös till marken.... osv. Läs högt för dig själv så hittar du ett flyt i meningarna. Det kan nog bli en bra film. Du har ju en intressant historia där. Vart ska du söka pengarna? /KN 0 Citera
vesslan Postad 15 februari 2008 Författare Postad 15 februari 2008 TAck så mycket för den kritiken:) Ska bygga vidare på det . Lät inte lika dött som mitt skrivande :) JAg ska söka på Film i Västerbotten. Egentligen får inte folk i min ålder såka om ekonomiskt stöd. Men de skulle göra ett undantag för att de tyckte vi lät så seriösa och hade en bra historia. Vill därför göra gått intryck;) OM det är okej så kopierar jag det du skrivit direkt in i texten :) 0 Citera
beta75 Postad 15 februari 2008 Postad 15 februari 2008 Det är klart, gör vad du vill med det, din film ju ;) /KN 0 Citera
vesslan Postad 15 februari 2008 Författare Postad 15 februari 2008 Har gjort en förbättrad version nu. Hoppas ni gillar den lite bättre och att den är lättare att läsa.hamtafil.doc 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.