Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har en CULLMANN CM 30 video/camcorder, stereo-mikrofon som jag lödade på två XLR kontakter för att få som jag trodde, stereoeffekt men som jag aldrig hört att det fungerat så nu tänkte jag löda dom två kablarna på en XLR kontakt och då undrar jag hur man kopplar detta?

Som det är kopplat nu så sitter en RÖD tråd på plint 2 och en som jag tror det heter "skärm"? på plint 1 på ena XLR-kontakten, och på den andra XLR-kontakten sitter en VIT tråd på plint 2 och "skärmen" på plint 1.

Hur gör jag?

Tack på förhand

Postad

I en balanserad XLR kontakt så är

Pin 1= Signaljord

Pin 2= + (Hot) i ditt fall röd kabel

Pin 3= - (Cold) & vit kabel.

I Obalanserade Kontakter så ligger signalen bara på "Pin 2"

och både pin 1 & 3 är signaljord.

--------------------------------------------------------

(Det är den som går vilse som hittar nya vägar)

Postad

Jag har nyligen köpt en Röde NTG-2 och gjorde lödningen så: 1 på XLR till skärm på stereopluggen, 2 till tip och 3 till mittringen. Detta är enligt anvisningar, som jag förstått det. Jag fick dock bara ljud i den vänstra kanalen (mycket svagt i den högra).

Då jag chansade olika varianter av lödningar så fick jag ljud i båda kanalerna då jag kopplade 1 till tip, 2 till jord och 3 till mittring!!

Hur kan detta komma sig? NTG-2 är ju balanserad.

Postad

Jag tror att det egentligen ska vara Pin 2 på xlrkontakten till mittenringen och Pin 3 till tippen.

Du har inte missat någon liten tråd på den kabel som skickar signalen för den högra kanalen (vanligast den röda)

och som ligger mot jorden och stör. Signal och jord får väl inte ha någon kontakt tror jag. Inte signal & signal (+ & -) heller iofs.

Så här ska en stereo teleplugg vara kopplad

kolla på bilden och jämför

1 - Signal (Höger)

2 - Signal (Vänster)

3 - Signaljord/skärm

--------------------------------------------------------

(Det är den som går vilse som hittar nya vägar)

tele_stereo_hane.gif

Postad

Um, NTG-2 är en mono-mick & ska inte köras med stereokoppling alls.

Kaj, fyra kablar? Sa du inte att det var en stereomick? Är det via XLR så hade du haft 5 poler, så jag förutsätter att det är en billigare med Tele-plugg.

Det hela låter lite förvirrat, vad är det du har att koppla upp emot? Är det XLR på kameran? Vad händer när du kopplar upp micken som det är nu?

Ska du koppla en obalanserad mick till XLR så kopplar man 2:an till Plus & 3:an via skärmen till minus.

Postad

När mikrofonen "Cullmann CM 30" var ny så satt det en stereotele 3,5mm att sätta i kameran som jag använde på den tiden. Den nya kameran som jag har idag finns två XLR-uttag på och då kapade jag sladden och lödade på två XLR-kontakter för att få, som jag trodde stereoeffekt, men det fugerar inte särskilt bra tycker jag, jag upplevde det som ljudet blev svagare med den nya kameran, jag fick skruva upp volymen till max för att fånga ljudet av små kluckande vågor mot land t.ex, och det behövde jag inte på den gamla kameran med telepluggen. Cullmann CM 30 ser nästan exakt lika dan ut som NTG-1 o 2 fast den är köpt som Stereo-mikrofon.

Kabel som sitter på mikrofonen är en, (jag vet inte om jag förklarar rätt) dubbelkabel, alltså två kablar som går parallellt med varandra och där den ena är vit med skärm och den andra röd med skärm.

Jag vet inte hur dumma frågor man får ställa på forumet, men hur vet man om det är en BALANSERAD eller OBALANSERAD mikrofon man har, jag hittar ingenstans på mikrofonen där det står om den är det ena eller andra?

Det enda jag vet är att det finns ett AA 1,2 volts batteri på 1800mAh i mikrofonen!

Ljudet är för mig jätteviktigt!

Postad

Om det är en stereomikrofon som bara har stereotele ut så är det obalanserad signal, 2 signaler + jord.

För att koppla en monoplugg till xlr så löder du pinne ett och tre till shield (med en brygga) och pinne två till tip.

En mik som har balanserat ut har generellt sett alltid xlr plugg, då är det 5 polig ut från miken och man brukar få med en adapter som splittar till 2 xlrer.

Postad

Tackar för råd!!

Jag har tagit en monosladd med en ledare och skärm och gjort som du beskrivit: Pinne 1 på xlr till skärm på monoplugg, Pinne 2 till tip på pluggen, gjort en brygga mellan pine 1 och 3 på xlr.

Det låter bra - men bara i vänster högtalare! Är det så för att det är en monomik? Ska man inte kunna få ljud i båda kanalerna?

Postad

stereo är ju två kanaler, meningslöst att lägga ljudet på båda kanalerna. Utnyttja den till en annan källa istället, eller så löder du en Y-split och lägger samma signal på andra kanalen fast du sänker ingångsnivån på den -12dB eller nåt, så om det slår över på huvudkanalen så har du alltid en safe på andra. Så gör jag alltid när jag bara kör med en mik men har tillgång till 2 kanaler.

Postad

Det låter lite konstigt då man spelar upp videofilmen och ljudet bara kommer i den vänstra kanalen.

Tanken med Y-split låter intressant. Hur kan jag som nybörjare löda en sådan och sänka ingångsnivån på den kanalen?

Postad

Bara för att du spelar in i mono betyder inte att du måste spela upp ljudet i en högtalare, du panorerar ljudet i när klipper / ljudlägger att spelas upp i båda högtalarna. Sen lägger man ju ofta på massa andra ljud också. Man är inte låst till någonting vid inspelning angående var man vill att ljudet ska spelas upp när man spelar den. När du gör en surroundmix så måste du ju inte spela in all dialog i surround...som tur är :)

En split är väldigt enkel att göra själv, du behöver två xlr hane och en hona + lite kabel, sedan löder du bara som vanligt men du splittar alla signlaerna från honan så båda går till båda hanarna.

Alltså Hona pin 1 -> hane A pin 1 och hane B pin 1, Hona pin 2 -> hane A pin 2 och hane B pin 2, Hona pin 3 -> hane A pin 3 och hane B pin 3. Lite meckigt att få in 2 kablar i ena kontakten men det går med lite våld :)

Att sänka ingångsvolymen gör du på kameran, mixern eller vad du nu spelar in ljudet på.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...