Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag är på gång att köpa en kamera, vill kunna filma tillökning i familjen och en del vattensport.

Jag har ca 10 000 som budget men vet inte riktigt vad jag ska satsa på. Jag har läst en del om olika modeller och det kommer ju en del nya varianter nu.

Men frågan är om det verkligen är smart att satsa på en hd kamera, kommer man som normalanvändare se skillnad om man använder en full hd 37" tv.

Några andra saker.

Progressiv slutare, är det något att satsa på?

Sensorstorlek, vad är lämpligt?

Brännvidden hänger ihop med sensorstorleken om jag fattat rätt?

Jag har tittat en del på Sony HDR-SR8E, någon med erfarenhet?

http://www.pricerunner.se/pi/8-924486/Videokameror/Sony-HDR-SR8E-produktinformation

Den får bra recensioner med undantag för några problem

Ljudkänslighet utomhus, men samtidigt står det att detta gäller för många kameror.

Filmning i svagt ljus ger brus och problem med autofokus.

En annan HV30 från canon verkar ju få veta om den egentligen levererar bättre bilder än hv20.

Tillslut, jag måste också köpa en bättre dator, någon med erfarenhet av Mac vs PC när det gäller videoredigering i HD format?

Förvirrad men tacksam för svar.

Postad

Jag har två HD kameror. En Sony HRV-A1E på jobbet och en Canon HV20 privat. Jag tycker att Canonen levererar en mycket trevligare bild än Sonyn. Dock har den andra kvaliteter som Canon saknar som xlr-ingångar men den är absolut inte värd de 25000 den kostar om man ser till bilden.

Anledningen att just HV20 blivit så populär är just att den levererar riktigt bra bilder för sitt pris. Just nu finns den för under 8000 på prisjakt.nu och jag tror inte man kan få bättre bild för de pengarna. Och har du en Full HD tv på ska du absolut satsa på en HD kamera. Skillnaden är enorm.

När det gäller redigering på PC vs Mac så kommer du hitta lika många åsikter som det finns användare. Jag kör endast med Mac idag och har nästan aldrig några som helst problem. Fördelen är att allt fungerar när du packar upp datorn. Vill man redigera lite enkelt och komma igång så ingår iMovie och vill man ha mer avancerat kan man köpa Final Cut Express för under 2000 pix.

I windows miljö är min erfarenhet att man lägger mer tid att patcha och fixa till datorn än till att faktiskt redigera. Med smaken är som baken.

/KN

Postad

Det är Hårddisk kameror.

Inget som jag skulle köpa för att föreviga mina barns uppväxt med. Har sett tillräckligt med gråtande föräldrar efter att den tre är gamla hyr-PCn kraschat och allt är borta. Säg inte att du kommer göra backup för det kommer du inte hinna. Bättre då att ha allt material utspritt på ett antal band OCH en version på hårddisk. Band är billiga och minnen är omöjliga att återskapa.

Men det är ett jättebra försäljningstrick. Verkar ju så smidigt. Vill du backupa hela 40 GB disken i kameran så får du sitta och bränna 10 DVD skivor. Eller lägga det på en hårddisk men man ska ju aldrig ha alla äggen i en korg...

Och det är inte säkert att det är de klippen som du vill ha idag som du vill se om 10 år så det är bäst att spara allt.

/KN

Postad
Det är Hårddisk kameror.

Inget som jag skulle köpa för att föreviga mina barns uppväxt med............

/KN

Så du förespråkar band alltså, ja kanske är det smartast eftersom man inte kommer ha tid att redigera stup i kvarten. Har du erfarenhet av någon annan än Canons HV20 med band?

Många får ju dålig kritik i svagt ljus men det kanske är svårt att komma ifrån. Har du någon åsikt om HV20 i svagt ljus? Läste ett test där de ansåg att HV20 var rätt ok i det progressiva läget i svagare ljus.

Optiska zoomen är lite sämre på de flesta HD kameror jämfört med SD, är det svårare att få bra bildkvalite när man zoomat kanske?

Det finns dessutom vidvinkel som tillbehör, vore kul att se exempel på film med och utan vidvinkel med HV20

Postad

Zoomen på hv20 är bra tycker jag. Som nästan alla kameror har den för lite vidvinkel. Jag har en raynox 6600 vidvinkel på min nästan hela tiden och jag zoomar väldigt sällan in. Jag gillar när man går nära objekten istället. Det är ju en smaksak. Jag är nog yrkes-skadad...

Är di intresserad av HV20 så ska du ta en titt på htpt://www.hv20.com ett helt forum tillägnat denna modellen. Där finns allt du kan tänka dig i information.

Där finns bla tester av olika vidvinklar.

Det som händer när det blir mörkt är att bilden blir brusig. Sonyn som jag använder i jobbet är inte bättre. Man kam ju alltid köpa en kamera monterad lampa. Det jag tycker man behöver till vilken kamera du än väljer i denna prisklassen är en vidvinkel-lins och en bättre mikrofon.

Det finns en sak till som man ska tänka på. Hellre en billig SD-kamera som man inte behöver vara rädd om och som faktiskt används än en dyrgrip som ligger i sin kameraväska hemma i sovrummet för att man är så rädd om den. :birp

/KN

• 3 veckor senare...
Postad

Har Canon HV20 dv-in och är det viktigt?

Jag antar att man har det för att kunna lagra redigerad film tillbaka på bandet, eller vad är egentligen meningen med etta? Jag fick höra av en vän att det var något so var värt att lägga lite slantar på.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...