Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Jag ska inom några dagar skicka iväg en Master DVD + en pdf fil till tryckeriet

för 100 ex uppkopiering. Nu låter ju inte det så mycket, men naturligt så är jag lite

nervös angående reslutatet. För att vara på den säkra sidan tänkte jag fråga er (det vore underbart snällt med lite hjälp!) för att känna mig tryggare innan brevet skickas.

Här är mina undringar!

1. Det här gäller alltså en Master DVD som är spelbar på min DVD spelare hemma.

Om jag lyckas få ett bra reslutat här kan jag räkna med ett bra tryckresultat, eller?

Jag menar, kan ett hack på mastern översättas i hack på samtliga skivor etc.?

Finns det nåt jag kan göra för att försäkra mig om att detta inte händer?

2. Gällande PDF filen för trycket på skivan. Skapar jag bara en bild i bildbehandlingsprogram och importerar i ett pdf-skapande program? Sorry är helt lost när det kommer till sånt här.

Vilken upplösning rekomenderar ni, så hög som möjligt?

3. Finns det några andra detaljer ni skulle rekomendera mig att tänka på?

Det vore ju onekligen synd om nåt gick fel.

Tack så jättemycket för uppmärksamheten!

Vore fantastiskt om någon kunde ta sig tid.

Ha en bra helg!!

Postad
Hejsan!

Jag ska inom några dagar skicka iväg en Master DVD + en pdf fil till tryckeriet

för 100 ex uppkopiering. Nu låter ju inte det så mycket, men naturligt så är jag lite

nervös angående reslutatet. För att vara på den säkra sidan tänkte jag fråga er (det vore underbart snällt med lite hjälp!) för att känna mig tryggare innan brevet skickas.

Här är mina undringar!

1. Det här gäller alltså en Master DVD som är spelbar på min DVD spelare hemma.

Om jag lyckas få ett bra reslutat här kan jag räkna med ett bra tryckresultat, eller?

Jag menar, kan ett hack på mastern översättas i hack på samtliga skivor etc.?

Finns det nåt jag kan göra för att försäkra mig om att detta inte händer?

2. Gällande PDF filen för trycket på skivan. Skapar jag bara en bild i bildbehandlingsprogram och importerar i ett pdf-skapande program? Sorry är helt lost när det kommer till sånt här.

Vilken upplösning rekomenderar ni, så hög som möjligt?

3. Finns det några andra detaljer ni skulle rekomendera mig att tänka på?

Det vore ju onekligen synd om nåt gick fel.

Tack så jättemycket för uppmärksamheten!

Vore fantastiskt om någon kunde ta sig tid.

Ha en bra helg!!

Tjena

Yes, det är kul att skicka iväg sin första DVD. Jag satt i samma funderingar för ett halvår sedan.

1. Dina 100 DVD kommer bli exakt så som din MasterDVD är nu. Alltså så som kvaliten utspelar sig på din TV kommer även dina kopior att göra. Har du en repa i MasterDVD; Gör en ny. En repa i den som är så grov att den orsakar hack, kommer naturligtvis orsaka problem för dina kopior.

2. Om du har Adobes program, skulle jag gjort layouten i Illustrator om du kan detta program. Det finns templates som är bra. Kan vara svårt att få DVDskive trycket att bli bra på frihand.

Exportera som PDF eller fråga tryckeriet om de kan ta imot AI (illustratorfilen) som den är.

I annat fall kör i photoshop, men se till att få måtten rätt. Kör i CMYK läge (ej RGB) och håll dig över 200dpi i alla fall. Helst 300 dpi.

3. Se bara till att du fått bra kvalitet på din film i MPeg2 kodningen. 2 pass, VB etc.

Men viktigast i slutet är hur filmen är, handlign, klippning, färgning m.m. Fodral och menyer m.m. är bara kringgrejjer. Fånga intresset genom filmen.

Lycka till.

Postad

Jag var i samma situation som du och jag valde att köpa en Canon iP4300 för att skriva på DVD-skivan själv och det har fungerat.

Jag köpte 100 st. Verbatim 16x Full-Printable DVD+R från http://www.wesellcd.com, plus DVD case singel black 14mm och det fungerade utmärkt.

Efter att skapat videon i AVI-format gjorde jag menyer i ENCORE och brände ut, ett tidsödande och tråkigt jobb men det har fungerat, endast 2 skivor av 100 misslyckades.

Omslaget till DVD-etuiet gjordes på ett tryckeri och kostade ca 3 kr st.

Jag gjorde först färdigt omslaget i Adobe Photoshop ungefär som jag ville ha det och sedan justerades resten på tryckeriet så det blev rätt innan det skrevs ut på en proffsskrivare

Att producera en skiva kostade ca.11-12 kr. exkl. skrivare och färgpatroner.

Det kanske hade blivit lika billigt att lämna allt för att få det packat och klart?

Postad

Tack för alla svar!

Kaj44, Nja det blir en ganska markant prisskillnad. Kring 30 pix skivan räknar jag med och då levereras den enbart i plastficka med tryck på själva skivan. Är det inödigt dyrt förresten?

MPEG stockholm gör det. Jag var lite inne på iden om att skriva ut trycket, men har hört att klisterlappar har en risk att fastna i spelare. Men du skrev direkt på skivan eller? Klarar alla skrivare det?

Jag ska verkligen vårda min master. Och ni har j---vligt rätt i att sådana här saker är egentligen helt ovidkommande i jämförsle med själva verket.

Postad

Jag har bränt 100-tals kopior själv av de filmer som är ute i trakten och skriver bilden på den vita framsidan med en skrivare som klarar det t ex Epson R200, R300 m fl. Använder i regel 400 dpi och gör framsidan i Photoshop.

Vad jag egentligen undrar är vad det kostar att göra en glasmaster? Frågade för fem år sedan men då beräknade jag att minimumkravet var 1000 skivor för att det skulle gå runt och jag var osäker på om jag kunde sälja så många så valde att bränna dem själv. Kanske har kostnadsläget ändrat sig och undrar därför om någon har en uppfattning om vad det rör sig om från en inskickad DVD och PDF-fil i cmyk för framsidan. Boxar och omslag brukar jag fixa på annat håll.

Postad

Kolla med Lollo på Tapeman, Rimforsa. Han har avtal med dvd-presseri att ta emot småjobb (dvs från 500 ex och uppåt). Jag gör en del dvd-mastrar åt honom, så hälsa från Peter, Karlstad att du läst i forumet.

Jag vill inte gå ut med priser här, men det är mycket billigare än vad det var bara för ett par år sedan.

Jag har helt slutat att kopiera mina dvd själv numera. Tapemans brända dvd med färgutskrift och härdad klarlack är numera enormt snygga.

Vid större volymer är de offsettrycka bilderna på pressade skivor också mycket bra.

Man kan köpa skivorna enbart med tryck för att bränna själv, eller med bränning, förpackning och inplastning av boxen.

Pressa skivor kan köpas på spindel, eller hela kitet med offsettryckt omslag och cellofanering av hela asken.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...