mongolroadtrippers Postad 6 februari 2008 Postad 6 februari 2008 Hallå, Vi är två snubbar som tänkt köra en roadtrip till mongoliet via ryssland och kazakstan. Hade tänkt dokumentera resan med en videokamera och eventuellt försökt få materialet sänt på UR, öppna kanalen eller liknande. Så! Därför är vår fråga vad för typ av videokamera vi skall investera i för att få ett någorlunda proffsigt resultat, dvs hyffsad tv-kvalité? (Har redan förstått att extern mic och stativ är måsten.) Urban&Martin 0 Citera
mongolroadtrippers Postad 6 februari 2008 Författare Postad 6 februari 2008 Okej låt oss specificiera lite mera Vi söker alltså en kamera som max får kosta 7000:- och som dessutom har audio-in samt hörlursutgång, går det att hitta? Vi har endast funnit dessa: Panasonic NV-GS230 samt Sony DV Kamera DCR-HC96 Är de av något värde ni som vet? 0 Citera
StenR Postad 7 februari 2008 Postad 7 februari 2008 Varför inte lägga en tusenlapp till och skaffa en Canon HV20? 0 Citera
beta75 Postad 7 februari 2008 Postad 7 februari 2008 Jag hade nog hoppat upp lite och fått en Canon HV20 7800 som billigast: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=153760 Problemet med Canon HV20 är att känns ganska klen men den presterar helt underbart. Panasonic NV-GS500 ska vara ganska bra men kom ihåg att det är kul att se filmerna igen om tio år och med en vanlig DV-kameras upplösning på din dåvarande högupplösta 50" LCD kommer kännas riktigt sunkigt... /KN 0 Citera
mongolroadtrippers Postad 7 februari 2008 Författare Postad 7 februari 2008 Tack för svar!, Och mm den är minst sagt lockande, dock känns den i översta laget, vi har en liten budget för hela resan och vill inte lägga för mycket på kameran. Vi är ju dessutom tvungna att köpa extra utrustning för runt 2000:-. Så vad är de största skillnaderna mellan Canon HV20 och Panasonic NV-GS230? är det att canon filmar i HD? Panasonic NV-GS500 känns för dyr dessutom så saknar den hörlursutgång. Någon som vet om det finns fler modeller i denna prisklass? 0 Citera
beta75 Postad 7 februari 2008 Postad 7 februari 2008 HD är den uppenbara skillnade.Sen är det en helt underbart bra kamera med allt du behöver i funktioner, även om de ligger lite krångligt i menyer ibland. Hade jag fått välja en bra mikrofon till ert lilla äventyr så hade jag absolut valt en trådlös mygga med litet vindskydd. Riktigt bra för at få med det ni säger. Det ablosut bästa vore om ni kunde lägga miljöljudet från en kamermonterad mikrofon i vänster kanal och en mygga i höger. Då har ni alla möjligheter att korrigera lagom balans efteråt. Men för att kunna göra det behövs ganska avancerade kameror. Eller en liten mixer. Ljudet är de viktigaste för helhetsupplevelsen. Blad bild och kass ljud ger emvideokänsla. Halvbra bild med proffsigt ljud gör inte tittaren lika "trött". Filma mycket med era grejor innan avfärd så ni vet hur de fungerar. Och köp en vidvinkel-konverter till kameran. Det kommer ni inte ångra. /KN 0 Citera
Gabrielwatson Postad 7 februari 2008 Postad 7 februari 2008 det ni verkligen behöver är 5 st reservbatterier av den största sorten, en bra reseladdare som kan ladda 2 batt samtidigt, videolampa, vidvinkel, extern mic och hörlurar... och det kommer nog på lite mer än 2 000 kr vilken kamera ni än väljer... 0 Citera
mongolroadtrippers Postad 13 februari 2008 Författare Postad 13 februari 2008 Tack så mycket för svar åter igen, det är inte så lätt detta med videokameror... Har kikat på kringutrustning och ja ni har rätt de kommer nog dra iväg en hel del,, därför tror jag att budgeten på kameran minskar något. Så i slutskedet verkar det stå mellan Panasonic NV-GS230 samt Sony DCR-HC96 i och med att de verkar vara de enda som både har hörlursutgång samt mic-ingång.. Någon som har nån av ovanstående och kan berätta för- resp, nackdelar? kanske någon som vet av andra kameror i samma prisklass? Någon som kan rekomendera sidor där man kan finna all kringutrustning till bra priser? 0 Citera
beta75 Postad 13 februari 2008 Postad 13 februari 2008 Jag har lärt mig mina kameror så jag använder sällan hörlursutgången. Tittar på mätaren istället. Själv hade jag tagit Panasonicen. Den har fått mycket bra kritik. Och verkar billigare. Jag har Raynox 6600 vidvinkel till min Canon och den är riktigt bra för priset. Rekomenderas. När det gäller mic så finns det en ny modell an Sennheiser som heter MKE-400 som är gjord för just små DV/HDV kameror och som verkar riktigt bra. Jag har en Røde men den är stor. Lite jobbig att släpa på i längden även om ljudet är riktigt trevligt. Samson har en trådlös sändare och mottagare med mygga för runt 3500 om det är intressant. /KN 0 Citera
mongolroadtrippers Postad 13 februari 2008 Författare Postad 13 februari 2008 Ser ut som en bra mic, dock återigen så är den dyyyr.. försöker hitta nått mer i den lägre prisklassen exmpelvis Hama Mickrofon RMZ-12 Stereo för 400:- Men angående vidvinkellins så undrar jag om man ska ha 0.3, 0.5 eller 0.7? och går det att fästa filter på Raynox linser? Skulle vilja ha nått filter som ger lite "varmare" ton och klarare färger, räcker det då med ett vanligt uv-filter? Du kommer med bra förslag beta75, men de måste ju finnas tillbehör som ligger i de lägra prisklasserna som är ok`? tex har jag kikat på Raynox Vidvinkellins QC-505 0,5x Snap-On på scandinavianphoto.se, anser du att det är bara rent skräp? Vill ju inte lägga halva budgeten på kamera och tillbehör när det finns stora risker att vi blir av med det på vägen 0 Citera
beta75 Postad 13 februari 2008 Postad 13 februari 2008 Vill du ha varmare färger så kam man enkelt göra det i redigeringen. Annars måste du låsa kamerans vitbalans och sen sätta på filtret annars kompenserar kamerans automatik. Ett polfilter kan vara bra att ha dock. Det är filtergängor i den vidvinkeln som jag har. 72mm. Billigt är ofta sämre. tyvärr. kolla efter något beg. En billig vidvinkel som jag läst en del gott om, med tanke på priset är denna: http://cgi.ebay.com/Merkury-0-45X-Wide-Angle-Lens-With-Macro-Black-52mm-New_W0QQitemZ260210173403QQihZ016QQcategoryZ106877QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem Ljudet är så viktigt att jag hade lagt lite mer pengar på det. Har aldrig provat Hamas modell men jag har mina misstankar. /KN 0 Citera
mongolroadtrippers Postad 13 februari 2008 Författare Postad 13 februari 2008 Mm jag har funderat på ebay med, finns mycket till bra pris där. Men det känns lite som ett lotteri, speciellt om man skall köpa batterier. Söker för fullt nu efter beg, man kan ju kanske köpa nått på ebay i alla fall. Oj 72 vad har du för kamera då? Såg ut som en ok lins dock var den på 62mm, för oss har kamerorna 30 eller 37mm i filterdiameter (antar att man går efter det med vid val av vidvinkellins) Blir nog en Panasonic NV-GS230, fast med en bättre mic typ Sony ECM-HGZ1 för 995:- Antar att den är kompitabel med Panasonic, eller vad tror du? 0 Citera
beta75 Postad 13 februari 2008 Postad 13 februari 2008 Just den mikrofonen tror jag får sin matning via kontakter i foten som bara fungerar med vissa sonykameror. Ställ en fråga om mikrofon i ljud-delen av forumet så får du bra tips. Jag har lite för lite erfarenhet av mikrofoner för att kunna ge ett riktigt bra tips annat är Røde video mic i den prisklassen. Batterier köper jag alltid på ebay eller tradera. Betalar 200 spänn och två veckor senare kommer ett litet paket från ebay. Här har jag beställt och det har funkat bra: http://stores.ebay.com/BUYBUYEASY Batteriexperten.se är ett annat bra tips i sverige. /KN 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.