Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vill kunna redigera filmern över 2h, med en massa klipp.

Har nu beställt ett Nvidia Quadro FX 3500 256 MB

Renderas övergångar, effekter realtid? Slipper man slutrendering? kodas filmen snabbare i mpeg 2 med detta kort nu?

Sen min processor är nu en P4 3,4Ghz, och 2Gig Ram, ska ja skaffa en nyare processor för att dra mer nytta av kortet? Vilken Processor isf?

Lite funderingar! Tack för hjälpen man lär sig mycke av er på detta forum

Postad

Hänger helt på vilken mjukvara du kör... Generellt sett får du oftast mer/snabbare 3D effekter i realtid med ett sådant grafikkort (effekterna måste oftast dra nytta av OpenGL). Men jag tror inte det finns ngn MPEG2 encoder som accelereras av OpenGL.

Vilket program kör du?

/Max

Postad

Använder premier cs3, duger processorn eller ska ja satsa på ett nytt moderkort, processor due 2 core? För att dra fördelarna av videokortet eller?

Postad

Quadro FX är ett grafikkort, inte ett videokort (beroende på om man pratar svengelska eller så). Men det finns några effekter i PPro som drar nytta av kortet, bla Fast Color Corrector, de "vanligaste" övergångarna, alla effekter i "Motion-tabben" mfl. Men accelerationen sker endast under uppspelning på dataskärmens - ej via FW-utgången.

Snabbare processor hjälper inte grafikkortet men skulle givet ge snabbare renderingar och annat. Men då skulle du behöva byta moderkort, minne och möjligen nätdel också.

/Max

Postad

Menar du att kortet inte är ett videokort? Ja trodde de va enbart ett videokort, önskar ett snabbt svar så ja kan avboka kortet, vill inte lägga 9k på ett spel kort. Vad finns de då för alternativ?

Postad
Menar du att kortet inte är ett videokort? Ja trodde de va enbart ett videokort, önskar ett snabbt svar så ja kan avboka kortet, vill inte lägga 9k på ett spel kort. Vad finns de då för alternativ?

Quadro är fortfarande inget spelkort.

Postad

Då avbokar ja kortet, vad sägs om detta kort då Matrox Videokort RT.X2 SD, fortfarande till huvudfrågan vad kännar jag på videokortet i premier cs3, snabbare renderingar?

Postad

RT.X2 är i stort sett det enda som finns som faktiskt ger mer realtidseffekter, med de är till viss del bundna till Matrox egna effekter (varav ex färgkorrektionen är MYCKET bra). Och kortet hjälper delvis till med renderingen av ex MPEG2. Men använder du ex. Premieres egna färgkorrektion blir det ingen skillnad.

Att notera innan köp:

- Matrox är och förblir (verkar det som) extremt petiga på vilken dator man sätter dom i - kolla kompatibilitetsinformationen på deras hemsida (jag hade ett 100-lakans Matrox Digisuite kort på 90-talet som var en BIG pain in the bu** att köpa dator till...).

- Matrox nuvarande serie av kort är ngt problematiska för dom som klipper LÅNGA projekt med en stor mängd klipp på timeline (framförallt RT.X-serien). Så ska du klippa FETA dokumentärer med 1500 klipp på timeline görs det bäst utan Matrox-kort.

Edit: Vilket jag såg att du ämnade göra, dvs klippa LÅNGA grejer... Jag skulle personligen inte klippa ett 2 timmars projekt med ett RT.X-kort, men det finns ju lite workarounds. Vet att Rogge sökt specifikt i ärendet. Du kan ju specialstudera Matrox egna forum: Sök på "updating timeline" så hittar du X antal träffar. Och återigen, detta är helt specifikt för Matrox-serien.

/Max

Postad

Säg att ja köper då ett geforce 8800GTX 768mb, lämpar den sig för videoredigering om man skulle jämföra den med säg matroxkortet eller quadro fx 3500 kortet? vad är den väsentliga skillnaden mellan korten? Klarar jag av mitt arbete snabbare om ja väljer säg fx 3500 kortet jämfört med matrox eller 8800GTX:n.

Max: Du verklar ha koll på alla möjliga kort och vara insatt i de hela

Postad

Jag hoppas på att ha en viss koll i alla fall - eftersom det är en del av mitt jobb att ha koll... (Dubbel EDIT: Men ibland har man INGEN koll alls... man bara tror det .... för om nån kan få igång mitt raidkort i min burk så....);)

Ett 8800GTX funkar med största sannolikhet alldeles utmärkt (jag kör ett 8800 Ultra men GTX lär fungera lika bra). Största skillnaden är drivrutinerna, vilket ibland iofs kan ställa till det (men det är sällan). Spelkortens drivers är ofta optimerade för spel, Quadro-korten (som oftast tekniskt är nästan identiska) är optimerade för 3D applikationer, Cad, mfl. Men för PPro och AE spelar det med 99% säkerhet ingen roll alls. Du sparar stålar på att ta det billigare.

Sen ger givetvis Matroxkortet mer effekter i realtid, men då Matrox utvecklat en helt egen sk. Playback Engine för Premiere Pro, så kan Matrox-specifika buggar och problem uppstå. Och dessa visar sig främst i långa/stora projekt. Jag vet dock, från "secret sources", att Matrox jobbar hårt tillsammans med Adobe på att lösa problemen.

/Max

Postad
...att Matrox jobbar hårt tillsammans med Adobe på att lösa problemen.

Utan att klandra någon part, men jag minns hur Matrox stolt klappade sig på bröstet när uppdateringen till Premiere Pro 1.5.1 kom, då ju all "Updating Timeline, please wait..." skulle vara bortblåsta. Dom förklarade att dom jobbat hårt tillsammans med Adobe för att nu äntligen ha löst problemet, samma problem som i allra högsta grad finns kvar på nya kort, RT.X2/Axio/PPro 2.0/CS3, dvs några år senare än när 1.5.1 släpptes... Jag tvivlar inte en sekund på att det jobbas men resultatet är ju 100% coma, åtminstone om man ser till hur det ser ut idag.

Jag var nära att köpa antingen RT.X2 eller Axio LE, men deras tidigare skrävlande, som ju visade sig vara fel, samt ständiga frånvaro när man behöver support samt det faktum att jag skulle köpa mig problem fick mig att tillslut avstå kortet. Innan man köper kortet är dom jättetrevliga, tex "Thanking-you again for your continued faith in Matrox products and for keeping in contact with us." men sen när man vill ha hjälp med problem så är det knäpptyst, ev en "as a workaround, use MS Config to bla bla bla" vilket i nio fall av tio ändå inte hjälper.

Det finns sätt att minska problemet i längre Projects, bla genom att ta bort Enable på klipp som ligger längre bak i tiden på Timeline. Men dessa workarounds är jag ohyggligt trött på.

Postad

Kan inte mer än sucka och delvis (edit: till stor del) instämma...

/Max

Utan att klandra någon part, men jag minns hur Matrox stolt klappade sig på bröstet när uppdateringen till Premiere Pro 1.5.1 kom, då ju all "Updating Timeline, please wait..." skulle vara bortblåsta. Dom förklarade att dom jobbat hårt tillsammans med Adobe för att nu äntligen ha löst problemet, samma problem som i allra högsta grad finns kvar på nya kort, RT.X2/Axio/PPro 2.0/CS3, dvs några år senare än när 1.5.1 släpptes... Jag tvivlar inte en sekund på att det jobbas men resultatet är ju 100% coma, åtminstone om man ser till hur det ser ut idag.

Jag var nära att köpa antingen RT.X2 eller Axio LE, men deras tidigare skrävlande, som ju visade sig vara fel, samt ständiga frånvaro när man behöver support samt det faktum att jag skulle köpa mig problem fick mig att tillslut avstå kortet. Innan man köper kortet är dom jättetrevliga, tex "Thanking-you again for your continued faith in Matrox products and for keeping in contact with us." men sen när man vill ha hjälp med problem så är det knäpptyst, ev en "as a workaround, use MS Config to bla bla bla" vilket i nio fall av tio ändå inte hjälper.

Det finns sätt att minska problemet i längre Projects, bla genom att ta bort Enable på klipp som ligger längre bak i tiden på Timeline. Men dessa workarounds är jag ohyggligt trött på.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...