peterfilm.se Postad 2 februari 2008 Postad 2 februari 2008 Ok, nu har jag spenderat hela fredagsnatten med snus och adobe. Här är min slutsats och frågor kring DVD / Mpeg / Interlace / ISO-fil. 1. Vad jag vill åstadkomma: Jag vill ha en färdig film från Ppro som även innehåller lite comps från AE. Denna film skall sedan exporteras från Ppro och sedan encodas till en Mpeg2 fil (efter exporten från PPro). Mpeg2 filen tas sedan in i Encore och slutligen blir det en ISO fil. Denna ISO fil skall brännas på DVD för distribution. Sedan vill jag att samma fil (ISO) skall ligga ute på nätet för folk att ladda hem, och de skall kunna titta på ISO filen på datorn (lämpligen med VLC) och naturligtvis ha möjligheten att bränna den som DVD. 2. Problematiken är hela tiden interlace. Om man inte gör något åt saken med interlace "ränderna" uppstår dem då man tittar på ISO-filen på datorn (utan att ha bränt den på DVD. Detta är det stora problemet för mig. Så jag har testat det mesta. Testat lite "Revision Feildskit"-pluginen, men jag tycker det blir suddigt. Nu testade jag precis en fenomenal lösning? = Att göra klart hela filmen i PPro. Exportera ut som okomprimerad fil (vilket jag fortfarande inte vet vilken som är bäst ;) för att sedan plocka in i AE. Jag tog in filmen i AE (när den är helt klar), gjorde en ny comp och sedan renderade ut den med settings: Quality: Best Resolution: Full bla bla MEN: Field Render: Off !!! Alltså låta AE ta bort interlaceproblemet. Jag tycker bilden blir skarp, och när jag sedan gör en MPeg2 av filen från AE, och sedan en ISO från Encore... och kollar på ISO:n i VLC så är ränderna borta, men bilden har inte tappat någon kvalitet (vad mitt öga kan se). Min fråga: Jag anser att detta är helt sjukt lysande för att de-interlaca. Det är så bra att det måste finns någon hake??? Det måste ju finnas 10000000 videoproduktioner (vilka innehåller mycket rörlig motion, med interlace problematik) som har som endamål att både distribueras som DVD och även på nätet. hur gör ni??? Peter 0 Citera
Pehrbau Postad 2 februari 2008 Postad 2 februari 2008 Menar du okomprimerad så måste filen bli väldigt stor! Gissningsvis ca 65 GB/timme. Ungefär vad mina HD är när de är omkodade till Canopus HQ från TS för klippning. 0 Citera
DanneMan Postad 3 februari 2008 Postad 3 februari 2008 Härligt att du löst problemet jag kommer över med mina Filer innan 14/2 då filmen ska flygas till venezuela.. hehe! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.