Danell Postad 27 januari 2008 Postad 27 januari 2008 Ska filma våran nästa film på Sony's nya XDCAM PMW-EX1 och är lite fundersam över hur det ska funka med format och så. Vad jag har fattat det så stödjer PPro CS3 inte material från den kameran än. Så därför behöver du ett plug-in? Jag sökte och ramlade in på detta: http://www.mainconcept.com/site/consumer-products-4/mpeg-pro-hd-3-7850/information-7862.html Är det någon som har nån erfarenhet av det plug-in'et? Går det att klippa i 1080p 1920x1080 utan att tappa något? Finns det några andra liknande plug-in som kan vara bra för redigering av material från den kameran i PPro CS3? All hjälp är välkommen! 0 Citera
beta75 Postad 27 januari 2008 Postad 27 januari 2008 Jag provade den kameran lite snabbt för ett par veckor sedan och importerade materialet med sonys XDCAM transfer via USB till en Macbook. Det krävde att man hade några QT componenter (Apple ProRes 442) som installeras med FCP men sen gick det mycket smärtfritt. Den programvaran finns väl till PC också? Eller något liknande... Kameran var helt underbar att filma med. Blir nog en sådan när jag får råd... /KN 0 Citera
video_sync Postad 27 januari 2008 Postad 27 januari 2008 Går det att klippa i 1080p 1920x1080 utan att tappa något? HDV Standarden lagrar inte 1920x1080i/p i upplösning. Formatet har en lagringsstandard på maximalt 1440x1080i (detta vid 25mbit / sek) och spelas upp som en 1920x1080i/p fil. Även om sensorn i kameran fångar bilderna som 1920x1080i/p så får du inte, via HDV band, ut denna upplösning vid redigering i kompatibelt NLE. Kamerans DSP filtrerar 1920x1080 signalen ner till 1440x1080. Absolut kan kamerans CMOS / CCD (er) vara progressiva och generera en 1920x1080p signal. Då endast via en HDMI ut kontra HD-SDI (SMPTE 392M) ut signal. I övriga fall är det en progressiv / interlaced signal som behandlas av DSP´n som en 1440x1080i signal till tape. Visserligen är MPEG snubbarna mycket skickliga och har här genomtänkt ett mycket smart format, HDV. Men som i mina ögon faller hårt, pga dess hårt belagda GOP strukturering och komprimering. Tillåter budgeten, så är det självfallet DVCPRO100 som gäller, om inte HDCAM / HDCAM SR. 0 Citera
beta75 Postad 27 januari 2008 Postad 27 januari 2008 Vilken tur då att PMW-EX1 inte är en HDV-kamera... Utan spar klippen i "MP4" på minneskort. /KN 0 Citera
Max_H Postad 27 januari 2008 Postad 27 januari 2008 EX1 är mer eller mindre fortfarande en "HDV-kamera". Den kör Long GOP MPEG2 i MP4-wrapper istället för MXF-wrapper som storebröderna. Men den ser intressant ut och bilderna blir j*kligt bra. PPro har i dagsläget inget "native stöd". Cineform eller Main Concept är det som gäller. Har inte testat Main Concept själv, mest pga att jag inte har några klipp att testa med. Däremot kör tv-kanalen RTL (en av tysklands större tv-kanaler) den inhouse för XDCAM HD redigering. /Max 0 Citera
Danell Postad 27 januari 2008 Författare Postad 27 januari 2008 Tack för svaren! Så, vad rekomenderar ni att jag gör? Kan ni ge ett bra exempel på arbetsgång för att få in, redigera och få ut bästa möjliga bild? Vilka program (eller jag kommer klippa i PPro CS3) , vilka plug-in, vilken codec att spara det i sen? Max, kommer CS4 komma ut på marknaden snart, eller en uppdatering som gör det möjligt att använda EX1'an direkt i PPro? 0 Citera
Max_H Postad 27 januari 2008 Postad 27 januari 2008 CS4 (standardsvar): Alla som vet när den kommer säger inget, och alla som säger att dom vet, vet inget. Mao - No comments. (Men Adobe har haft 18-månaders cykler den senaste 2-3 releaserna och CS3 släpptes 27 Mars 2007 - kan ge en fingervisning i alla fall. Därmed inte sagt att det blir stöd men jag skulle personligen bli extremt förvånad om så inte blev fallet.) Försök få tag på klipp att testa med och prova bägge pluggarna. Jag gillar Cineform själv, men som du vet är den inte "klockren" i alla burkar. För tillfället verkar den senaste uppdateringen döda Encore så elaka ord har jag viskat om dom det sista. /Max 0 Citera
video_sync Postad 27 januari 2008 Postad 27 januari 2008 Vilken tur då att PMW-EX1 inte är en HDV-kamera... Utan spar klippen i "MP4" på minneskort. /KN Den tillhör fortfarande HDV standarden, precis som Max_H förklarade. I övrigt fall vore det AVCHD, vilket även det baseras på GOP´s / Slices. 0 Citera
beta75 Postad 27 januari 2008 Postad 27 januari 2008 1920x1080 25p var det jag fick ur i alla fall. Om den var mpeg 2 eller något annat från början har jag inte någon aning om. De filerna som jag fick ur XDCAM transfern var bara att lägga i en FCP timeline och något format som inte komprimerar sönder borde det ju gå att använda i en PC, eller? Det finns ju i alla fall en version av XDCAM transfer till windows. Det var väl ProRes 422 som jag fick ut. Det är det jag brukar använda med min HV20 när jag fixat med klippen i tex PS innan jag redigerar. Kan man inte spara klippen som DVCPRO100 ut sonys XDCAM transfer programvara och redigera dem i Premiere CS3? /KN 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.