River Postad 26 januari 2008 Postad 26 januari 2008 Tjena. Jag har precis börjat med ett manus som handlar om två bröder som spelar poker. Jag har skrivit en massa manus förrut men aldrig riktigt orkat slutföra det eftersom bristen på fantasi tog slut någon gång i mitten av hela kakan. Nu försöker jag mig på ett nytt ämne här. Ge mig kritik bra eller dålig, ha gärna ett underlag över det du tycker är kasst med mitt manus, eller det som är bra med mitt manus. Så att det inte blir "det va bra" eller "det var lite konstigt skrivet" utan förklara vad jag kan förbättra eller vad som kanske bör förklaras lite extra. Jag går under arbetstiteln "HÄNDER" tills jag har kommit på någon bättre titel på mitt manus. Enjoy. EDIT: Detta är bara en del av manuset. Var kanske ett korkat drag att lägga upp en fil med så lite matrial men jag uppdaterar när tiden har kommit.HÄNDER.rtf 0 Citera
gorse Postad 26 januari 2008 Postad 26 januari 2008 Undrar om jag vågar säga att det är mycket prat, när jag själv skriver helt utan dialog? Faktiskt, frågan är om detta bidrag lämpar sig bättre för radion än för film. Men det börjar bli min standardkommentar på sista tiden. Känns som jag upprepar mig. Vad hände egentligen i manuset? Jag fattade inte riktigt vad grabbarna sa. 0 Citera
River Postad 26 januari 2008 Författare Postad 26 januari 2008 Ja det är ju ingen actionfilm där det ska vara mer pang pang än dialog. Och det är inte konstigt att du inte fattar vad det är jag skriver, eftersom jag antar att du inte spelar poker? Eller har jag fel? Vet inte riktigt hur detta lämpar sig för radio? Du får gärna utveckla den tanken lite mer. 0 Citera
gorse Postad 27 januari 2008 Postad 27 januari 2008 Nej, jag spelar inte poker. Inte en blåsning vad de säger. Radio var lite skämtsamt uttryck jag använder när läser manus som inte innehåller någon rumsbeskrivning utan endast innehåller dialog. Då kan man lika gärna göra radioteater som film, eftersom i radion är det bara dialoger man använder. Låt oss se vad andra kommer att skriva. 0 Citera
EliteMachine Postad 27 januari 2008 Postad 27 januari 2008 Hejsan, skummade igenom manuset lite snabbt... har spelat mycket poker i mina dar och det jag kan säga är väl såhär... badbeats är ungefär lika tråkiga att lyssna på i verkligheten som de är att läsa i manusform... alla har haft dem och att förlora är ju en del av alla pokerspelares vardag. Internetpoker är väl heller inte så dramatiskt, hur stora potterna än blir i dollar så tror jag det kommer kännas tunnt i dramatiken jämfört om du skulle göra det som riktig poker med några högar marker. Men som sagt, orkade bara skumma igenom manuset... men livepoker framför internetpoker skulle vara mitt tips... och mera poker mindre snack om det. Show it dont tell. Men som sagt, det kan säkert vara en smaksak, får se vad de andra säger ;) 0 Citera
Shelly Postad 27 januari 2008 Postad 27 januari 2008 Oj, vad mycket text då måste det vara en massa spännande saker som sägs skulle man kunna tro… men icke. Fundera en stund på vad du vill ha sagt, vad är det Mattias och Patrik vill få ut av samtalet. Mattias är den som pratar mest så det kanske är han som vill säga något men jag hör inte vad det är. Långa dialoger blir ofta tråkiga, en bra längre dialog som jag kommer på är öppningscenen i Gudfadern, den är ganska lång men den säger också en väldig massa. Dialogen ska låta verklighetstrogen men den ska inte vara det. Detta låter som om man sitter och väntar på bussen och har hamnat bredvid två pokerspelare (i alla fall en, tycker inte att Mattias låter särskilt intresserad, är han det?) som sitter och pladdrar om nonsens. Det känns inte som om det som sägs är särskilt viktigt utan det känns som vardagsprat. Nej jag spelar inte poker, betyder det att jag inte ska få förstå vad som händer? Jag gillade ”Rounders” och jag gillade poker delen i ”Lock stock and two smoking barrels” så jag kan gilla det här också men då måste du släppa in oss som inte förstår poker. (Tror inte att man sitter klistrar även om man gillar poker med öppningen här, den är lite stel.) Både Mattias och Patrik kan poker men ändå så förklara dem (särskilt Mattias) saker för varandra som de förmodligen redan vet och kan. Efter fem sidor har vi fått reda på att Mattias och Patrik spelar poker på nätet, de är proffsiga och vinner pengar och framstår som ganska självgoda då det gäller poker. Tycker aldrig att det riktigt framgår att de är bröder för den delen, tycker att man får mer en kompiskänsla. MATTIAS: Han trodde att han kunde slå mig, mig! Blev tvungen att rensa bordet. Så, nu var det sagt fast med en replik, en tämligen dålig replik men i alla fall. Du kanske förstår hur man kan rensa upp dialogerna lite? Det är först låter de ganska vuxna och sedan börja de oja sig vart mamma är. Verkar som om de väntar på skjuts. Vet inte hur pass vanligt det är att få skjuts av föräldrarna till skolan då man går på gymnasiet. Det får mig att tänka att de är töntar. Tycker i alla fall att du kanske har något här. Det jag har förstått är att det är två gymnasiestudenter som är ganska självgoda och föredrar poker istället för skolan och nu är det dags för något spel i ett garage. Beroende på vad som händer vid det här pokerbordet så kan det bli spännande. (jag ser att det visar sig att Mattias och Patrik inte är så bra på poker som de tror, livepoker kanske inte är lika lätt som onlinepoker?) Det som jag fann mest intressant tror jag var kaffe drickande. PS, Jag är precis som du, jag börjar saker men har inte riktigt allt uttänkt då jag börjar men fortsätter i alla fall och på det viset slutför jag aldrig något så sätt dig verkligen in i rollen, omge dig med saker som får dig inspirerad, lyssna på musik som passar in, se film och så vidare och försök att skriva lite varje dag och slutför detta. Vet att det är lätt att lägga saker åt sida och börja på något nytt, bara medans man ska komma på vad som ska hända sen, men vips så är man på samma ställe i nästa historia och i nästa historia… Så, skriv och bestäm dig för att skriva färdig första draftet i alla fall. 0 Citera
gorse Postad 27 januari 2008 Postad 27 januari 2008 Enda filmen jag sett där en evighetsdialog blev rätt bra är inledningen av "De kallar oss mods". Jag kommer inte ihåg vem av stoffe eller kenta, men han spenderar nästan 10 minuter monolog att berätta att föräldrarna söp och han haft flera fosterföräldrar, innan förtexterna kom i gång. Det var lite omskakande redan 1968. Om filmen är bra i dag, är tveksamt. Rent generellt ogillar jag filmer som spenderar anslaget till att med röst eller text förklara varför filmen finns till. Det tycker jag är ett misslyckande. Nu senast såg jag Transformers som inleder med att förklara sig. Den filmen hade lyft flera meter om man satt igång med inflygningen av helikoptern direkt. 0 Citera
River Postad 1 februari 2008 Författare Postad 1 februari 2008 Nej, jag spelar inte poker. Inte en blåsning vad de säger. Radio var lite skämtsamt uttryck jag använder när läser manus som inte innehåller någon rumsbeskrivning utan endast innehåller dialog. Då kan man lika gärna göra radioteater som film, eftersom i radion är det bara dialoger man använder. Låt oss se vad andra kommer att skriva. Så "INT|CAFÉ|DAG" det är ingen rumsbeskrivning? Behöver jag nämna vilket café dem är på? Vad cafét heter? Hur många som är på cafét? Jag tycker att jag beskriver rätt bra av vad dem befinner sig någonstans. 0 Citera
gorse Postad 2 februari 2008 Postad 2 februari 2008 Så "INT|CAFÉ|DAG" det är ingen rumsbeskrivning?... Nej det är en scenrubrik. Det är för att dina kompisar skall hyggligt kunna refererera till vad du säger när du pratar om scenen. Det skall stå; INT|CAFÉ|DAG De är i ett café. Det är mörkt. Det finns stolar och datorskärmar utefter väggarna. etc etc 0 Citera
tomgrejs Postad 3 februari 2008 Postad 3 februari 2008 radiomanus- :) film är vissuellt, det är inte det här. om du vill göra en film. skriv hela historien utan dialog. vad de gör, hur de gör det. hur set ser ut och varför saker händer. då har du en historia som funkar bättre på film. sen kan du skriva ner dialogen, men då är den motiverad och du komme rlättare se vad som är nödvändigt och inte. kom ihåg att man pratar inte på samma sätt i film som i verkligheten, om du vill få det låta naturligt. 0 Citera
River Postad 8 februari 2008 Författare Postad 8 februari 2008 Nej det är en scenrubrik. Det är för att dina kompisar skall hyggligt kunna refererera till vad du säger när du pratar om scenen. Det skall stå; INT|CAFÉ|DAG De är i ett café. Det är mörkt. Det finns stolar och datorskärmar utefter väggarna. etc etc 1. Ja dom är på ett café 2. varför skulle det vara mörkt för? Det är ju på dagen? 3.Varför skulle det vara datorskärmar på ett café för? Om du nu tänker på ett internetcafé så är du ju lite illa ute. Jag har då aldrig varit med om att servitriser finns på internetcafér. 4. Stolar är la ganska givet att det finns då dom som sagt är på ett café. Det är som om jag skulle behöva nämna att underlaget är ett golv , längre fram finns det en kassaapparat och i taket finns det lampor. Jag vet inte hur du skriver dina manus men jag skriver det ganska simpelt till att börja med. Känns som om du bara svarar på mina inlägg för att göra dig märkvärdig. 0 Citera
Simon W Postad 9 februari 2008 Postad 9 februari 2008 Scenrubrik: INT. CAFÉ - DAG. Rumsbeskrivning innebär att du beskriver caféet (rummet), på det sätt Gorse gav EXEMPEL på. Vilken stil har caféet? Gustaviansk stil? Modern? Schysst 50-talsvibe? Är det något speciellt med caféet? Schackrutiga golv? Röda lampetter längs väggarna? Rökigt? En stor maffig väggklocka som står stilla? Det är en rumsbeskrivning, så att läsaren känner av vilken miljö som scenen utspelar sig i. Är du nybörjare här kanske du ska ta det lite lugnt. Folk här vill hjälpa till (inte minst Gorse, som är en väldigt hjälpsam person). 0 Citera
gorse Postad 9 februari 2008 Postad 9 februari 2008 1. Ja dom är på ett café. Jag fattar inte. Vi var överens om att de är på ett café. Då skriver man att de är i ett café i scenbeskrivningen, det som i regel brukar vara i första stycket (efter scenrubriken). Där skriver man också i allmänna drag hur det ser ut, åtminstone så man får en uppfattning om stilen på cafét. Finns det prylar som spelar roll för handlingen skriver man det med. Därefter beskriver man det som händer i den ordning det händer, och vad folk säger. Det är inte så komplicerat egentligen. Bara att läsa innantill i tex voodoos manusskola. http://www.voodoofilm.org/artikel/avancerad-manusskrivning-del1.aspx Jag gav ett exempel på hur det skulle kunna stå. Ok, dumt att välja ett exempel som liknade ditt manus då det kan leda till förväxling om sinnet inte är skarpt. 2. varför skulle det vara mörkt för? Det är ju på dagen?. Det var ett exempel, för tusan. Skriv att det är ljust om det passar bättre. Det stod inte i manus, därför kunde jag inte veta om det mörkt eller inte, om det saknar fönster, gardinerna var fördragna eller vad tusan som helst. Jag vet inte om det är moderna eller gamla möbler, om det är ett skitcafé eller poppiscafé eller faktiskt inte ett enda dugg. 3.Varför skulle det vara datorskärmar på ett café för? Om du nu tänker på ett internetcafé så är du ju lite illa ute. Jag har då aldrig varit med om att servitriser finns på internetcafér.. Det var ett exempel, för tusan. Jag struntar om det är skärmar eller inte. Det stod inte hur det såg ut på cafét. 4. Stolar är la ganska givet att det finns då dom som sagt är på ett café. Det är som om jag skulle behöva nämna att underlaget är ett golv , längre fram finns det en kassaapparat och i taket finns det lampor.. Ja. Det beror på. Om det behövs för att beskriva miljön och att det spelar roll för handlingen skall det stå där. Det är inte givet ett enda dugg. Och än mindre när det inte fanns någon scenbeskrivning alls. Känns som om du bara svarar på mina inlägg för att göra dig märkvärdig. Kolla under min avatar. Jag har haft en sådan krumelur under min avatar i flera år. För första gången i detta forum gör jag mig nu märkvärdig och åberopar en fin titel jag fått. Det är första och sista gånger jag gör det. Jag behöver inte svara alls på inlägg i denna tråd. Ärligt talat tycker jag manuset inte duger till att filma och jag försökte ge förslag hur det kan bli bättre. Nu kommer jag inte försöka nån mer gång. 0 Citera
Shelly Postad 9 februari 2008 Postad 9 februari 2008 Så ja så ja, nu tycker jag att vi alla ska sjunga "We shall overcome"... River du missförstod Gorse, han vill inte vara elak eller märkvärdig utan han ville bara hjälpa till att utvecka ditt manus. Hoppas att inget av detta har fått dig att inte vilja posta mera här för vi är alla för att hjälpa till och bli bättre. 0 Citera
River Postad 22 juli 2008 Författare Postad 22 juli 2008 Kan någon moderator ta bort detta ?! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.