Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

JAg har sett många tutorials på hur man klonar i AE. Men bara tutprials där dom klonar en person. Går det på något sett att klona fler än en persson. För jag har sett videos där det finns fler kloner. Men ingen tutorial för hur dom gör dom.

JAg har själv provat mig fram emn bara fått till en klon. Är det någon form av inställning man måste göra?

Mycket tacksam för svar!

Postad

ehhh... gör fler lager med dina kloner så får du fler kloner... nyligen låg det en video uppe här då nå tokstollar i storbrittanien tog 3 soldater och sprang upp och ner för omaha beach och på det viset fick material för att klona upp till hundratals soldater...

Postad

Hur exakt menar du med fler lager. JAg har filmat två soldater 5 gånger på olika ställen. OCh jag vill ha alla i bilden. Menar du att jag ska lägga till ett nytt adjustment layer eller något sådant?

För när jag lägger alla klipp på varandra och ska maska ut dom funkar det bara att göra två gånger resten av gångerna händer inget :(

Postad

Om du vet hur du gör en klon förstår jag verkligen inte att du inte förstår principen för att göra hur många som helst.

Hur går du tillväga för att göra en klon?

Postad

HAr kommit på det lite nu. MAn måste göra det i en speciell ordning tydligen. I det första klippet måste jag maska ut det sista... JAg får försöka tills det går. Tack för hjälpen alla!

:)

Postad

Tänk dig lagren som pappersark som ligger ovanpå varandra. Om du skär ett hål i det översta och vill se det understa papperet så kommer du inte att se det om du inte skurit nånslags hål i papprena som ligger mellan det översta och understa pappret.

Det kallas för "layer based compositing" och är motsatsen till nodbaserad compositing. Noder är hemskt. ;)

Postad

Vääänta lite nu... förklara nu, vesslan... för för mig så brukar jag ju tänka så här. Ser lite bakvänt ut men eftersom nedersta lagret är understa och där finns bakgrunden till alla dom utmaskade klonerna så känns det lättast att förklara så.

lager 4: utmaskad klon 3

lager 3: utmaskad klon 2

lager 2: utmaskad klon 1

lager 1: clean plate (bara bakgrund) eller en med första inkarnationen om den duger som bakgrund.

Svårare än så brukar det inte vara om allt är skjutet med fastlåst kamera alternativt motion-controll-rigg. Inga lustiga blending modes eller nått allt bara på "normal"...

EDIT: Såg att Munthe hann emellan där... Tänk dig även After Effects som en digitalt animationsfoto-bord... du kan lägga lagren som OH-plast-ark på varandra och därmed det genomskinliga i arket är där opaciteten har försvunnit från lagret. Det kan göras med keying, maskning, eller genom att helt skapa en alphakanal när man skapar bilden i Photoshop eller liknande.

3D-lager i AE blir då som en multiplane-animations-kamera...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/eb/Multiplane_camera.jpg

Eller kanske en närmare släkting till AE är Den optiska printern även om jag föredrar multiplane-tänket själv...:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/Opticalprinter.jpg

Hur gör du?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...